7 مقصد تابستانی کتاب بازهای جهان

مترجم: یاسمین مشرف - در سال 1961 میلادی، یک فرد دوستدار کتاب از منطقه ولز انگلستان، با تبدیل ساختمان های خالی و ویترین فروشگاه ها به کتاب فروشی، زندگی جدیدی به زادگاه درحال فروپاشی خود بخشید. به دنبال این اقدام، بسیاری از شهرها و روستاهای همجوار در اروپا، شروع به انجام این کار کردند و در نهایت، همکاری بین المللی در این زمینه، به ایجاد سازمان بین المللی شهر کتاب(International Organisation of Book Towns) و به دنبال آن برپایی جشنواره شهر بین المللی کتاب انجامید. هم اکنون، سالانه شهرهای کتاب رسمی و غیررسمی بیشتر و  بیشتری به جشنواره شهر کتاب می پیوندند. معمولا شهرهای کتاب با جشنواره های ادبی تابستانی، دورافتاده بودن منطقه و فراوانی کتاب فروشی هایشان شناخته می شوند. در ادامه، با تعدادی از این شهرها که می توانند برای عاشقان کتاب و مطالعه یک مکان رویایی برای گذراندن تابستان باشند، آشنا می شوید.
 
ویگ تاون؛ اسکاتلند
ویگ تاون یکی از بهترین شهرهای کتاب اروپا با بیشترین میزان جذب گردشگر، جشنواره های مختلف کتاب و یک سیستم اینترنتی است که از طریق آن دوستداران کتاب می توانند یک کتاب فروشی را به مدت یک روز اجاره کنند. نخستین جشنواره کتاب ویگ تاون در سال 1999 برگزار شد. این جشنواره به تدریج رشد کرده و هم اکنون به دومین جشنواره بزرگ کتاب در اسکاتلند تبدیل شده است.   ویگ تاون کار خود را با یک کتاب فروشی آغاز کرده و هم اکنون دارای 15 کتاب فروشی است.
هی  آن  وای؛ ولز، انگلستان
اولین شهر کتاب جهان با کمتر از دو هزار نفر جمعیت و بیش از 20 کتاب فروشی در شهر کوچک هی آن وای در  ولز انگلستان واقع شده است. یک حساب و کتاب سرانگشتی ما را به نسبت یک کتاب فروشی برای هر 100 نفر می رساند. شگفتی این شهر به همین جا ختم نمی شود. این شهر کوچک، میزبان دو جشنواره ادبی جهانی از جمله جشنواره «هی» است. در این شهر که مقصد دوستداران کتاب در انگلستان است می توان کارشناسان فروش کتاب و کتاب های قدیمی بسیاری را یافت.


 فدرستون؛ نیوزیلند
فدرستون یک عضو تازه وارد سازمان بین المللی شهر کتاب است. با این حال جشنواره اخیر کتاب در این شهر در یک روز بیش از شش هزار بازدیدکننده داشته است. این شهر کوچک، شش کتاب فروشی دارد که در آن ها کتاب های دست دوم و قدیمی به فروش می رسد. فدرستون علاوه بر این که مرکزی برای خرید و مطالعه کتاب است، امکان دیدار با نویسندگان برجسته، صحافان و دیگر دست اندرکاران کتاب را برای دوستداران کتاب فراهم می کند.
شهرکتاب پاجو؛ کره جنوبی
برنامه ریزی در این شهر کوچک فرهنگی، طوری صورت گرفته است که یک کتاب می تواند در یک محل نوشته و چاپ شود و سپس به فروش برسد. صدها هزار گردشگر از دو جشنواره ادبی که سالانه در پاجو برگزار می شود، بازدید می کنند. در این جشنواره ها جوایز ادبی ارزشمندی به نویسندگان کره ای اعطا می شود.
ردو؛ بلژیک
شهر کوچک ردو در کشور بلژیک، خواهرخوانده شهر هی آن وای ولز انگلستان شناخته می شود. این شهر که ارتباط ناگسستنی نامحدودی با کتاب دارد، دارای 24 کتاب فروشی، صحافی های متعدد، صنعت کاغذسازی، سازمان خیریه کتاب و ده ها کارخانه و صنایع کوچک دیگر مرتبط با کتاب است. برگزاری شب کتاب، که در آن همه کتاب فروشی های شهر در تمام طول شب باز هستند، از برنامه های معمول در این شهر است.
هوبارت؛ آمریکا
این دهکده نزدیک نیویورک با شش کتاب فروشی برای کمتر از 500 نفر جمعیت، امیدوار است نمونه آمریکایی شهر هی آن وای انگلستان باشد. در کتاب فروشی‌های این شهر کوچک، که هرسال در آن جشنواره زنان نویسنده برگزار می شود، همه نوع کتاب، از کتاب های آشپزی گرفته تا کتاب های نایاب کودکان عرضه می شود. هوبارت به سرعت به مقصدی وسوسه انگیز برای نیویورکی های دوستدار کتاب در روزهای تعطیل آخر هفته تبدیل شده است.
کلونز؛ استرالیا
هر سال جمعیتی از داوطلبان محلی و یک تیم کوچک از کارکنان رسمی، میزبان جشنواره سالانه کتاب در این شهر کوچک هستند. بیش از  15 هزار نفر از این جشنواره بازدید می‌کنند و از حضور در شگفت انگیزترین شهر کتاب جهان، لذت می برند. بازدیدکنندگان علاوه بر گفت و گو با نویسندگان و حضور در میزگردها و ضیافت های ادبی، می توانند به تعداد زیادی از کتاب های نایاب، کتاب  های قابل گردآوری و کتاب هایی که دیگر چاپ نمی شوند، دسترسی پیدا کنند.
منبع: bookstr.com