محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با همدلی: زمان مهدوی‌کنی و عسگراولادی هم اصول‌گرایان اختلاف داشتند

علی رزاقی: جریان اصول‌گرایی همچون چند انتخابات گذشته با فضایی توام با شک و تردید به استقبال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌روند. آن‌طور که از شواهد پیداست، در انتخابات 98 هم به مانند انتخابات دهه نود، نتوانند اتحاد را که برای هر طیفی امری مهم است، عملی کنند. به همین دلیل باید منتظر ماند و دید آیا آنها می‌توانند همانند مجالس سه‌گانه هفتم تا نهم، در مجلس یازدهم اکثریت مطلق را از آن خود ببینند یا اینکه....
«محمدتقی رهبر» عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «در اینکه جای خالی چهره‌هایی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی و عسگراولادی احساس می‌شود، بر کسی پوشیده نیست. اما حتی زمان آن بزرگواران هم مشکلات زیادی در درون اصول‌گرایی بود که باید برطرف شوند. برای بار چندم می‌گویم، باید یک لیست بدهیم تا بتوانیم حضوری پررنگ در مجلس بعدی داشته باشیم.» به پرسش‌های «همدلی» در خصوص اوضاع و احوال اصول‌گرایان در سال انتخابات پاسخ می‌گوید:
به‌نظر می‌رسد، جریان اصول‌گرایی همچنان درگیرِ‌ درگیری‌های داخلی هستند؟
یک گروه بزرگ و برجسته سیاسی همیشه درگیری‌های خودش را دارد. به هرحال بودن و ماندن در عرصه سیاسی سخت و مهم است و به همین دلیل، نمی‌توان انتظار داشت که هیچ اختلافی نداشته باشیم و در آرامش مطلق باشیم. البته اختلاف سلیقه و اختلافات بعضا سیاسی که مشاهده می‌شود با اختلاف‌های شخصی فرق دارد و لزوما بد نیست.


اما اصول‌گرایان در چند انتخابات گذشته از این اختلاف‌ها ضرر کرده‌اند.
به هرحال در این چند سال مسایلی پیش آمد که درون اصول‌گرایی را به چند دسته تقسیم کرد. یکسری با عنوان جبهه پایداری فعالیت می‌کنند و در انتخابات گذشته البته جمیع اصول‌گرایان تحت عنوان جمنا وارد صحنه انتخاباتی شدند که به هرحال کار گروهی خوبی بود.
کار گروهیِ‌ خوبی که نتیجه نداد!
مساله ما الان بردن و باختن نیست. حرف من این است که اصول‌گراها در انتخابات 96 جمنا را تشکیل دادند تا به مانند سال‌های گذشته‌اش حضوری چند پاره در انتخابات نداشته باشند. حالا اینکه در آن انتخابات نتیجه چه شد، بحث دیگری است. برای ما مهم این است که در درون اصول‌گرایی اختلاف و مشکلی جدی نداشته باشیم و در هر شرایطی اتحاد و انسجام‌مان را حفظ کنیم.
حتی با پایداری‌ها؟
به هر حال با آنها اختلاف سلیقه‌هایی داریم که البته نمی‌تواند مساله‌ای جدی باشد. چرا که قرار نیست، همه مثل هم فکر کنند و درباره موضوعات نگاه مشترکی داشته باشند. اعضای جبهه پایداری جزیی از مجموعه اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهند. مهم این است که به بهانه انتخابات با هم بنشینیم و حرف‌های‌مان را یکی کنیم تا بتوانیم با لیستی واحد در انتخابات شرکت کنیم.
قبول دارید که چنین کاری برای اصول‌گرایان تقریبا بعید است؟
اینکه دیدگاه‌ها یکی نیست و حتی در بعضی از موضوعات اختلاف سلیقه‌هایی جدی وجود دارد، واقعیتی است که نمی‌شود کتمانش کرد. با این حال،‌ امیدواریم رایزنی‌ها و جلسات نتیجه بدهد و اصول‌گرایان در انتخابات مجلس یازدهم متحد شوند. این کار بسیار سخت است، اما با توجه به اینکه هدفی مهم است، باید همه تلاش‌مان را به کار بگیریم تا اتحاد در انتخابات عملی شود.
اما آنها در مقطعی حتی به قسم جانِ امام مرحوم مهدوی‌کنی هم اعتنایی نکردند.
باید از گذشته درس گرفت. اصول‌گرایان در انتخابات دو دولت گذشته ضرر زیادی کردند و برای اینکه بتوانند بعد از 4 سال دوباره اکثریت مطلق را در مجلس بگیرند، نیازی جدی به حضور یکپارچه در انتخابات دارند. این چند دسته بودن و اختلافات در حالی است که همه گروه‌های اصول‌گرایی همگی هدف مشترکی چون خدمت و تاثیرگذاری در نظام اسلامی دارند تا این سئوال به وجود بیاید که واقعا چرا به یک همدلی و در نهایت لیست مشترک در انتخابات نمی‌رسند تا در بسیاری از جاها بازنده شوند که این اتفاق تبعات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.
به نظر می‌رسد، اصول‌گرایان به نوعی با فقدان ریش‌سفید روبه‌رو هستند.
در اینکه جای خالی چهره‌هایی چون آیت‌الله مهدوی‌کنی و عسگراولادی احساس می‌شود، بر کسی پوشیده نیست. اما حتی زمان آن بزرگواران هم مشکلات زیادی در درون اصول‌گرایی بود که باید برطرف شوند. برای بار چندم می‌گویم، باید یک لیست بدهیم تا بتوانیم حضوری پررنگ در مجلس بعدی داشته باشیم. ببینید!‌ رهبری فرمودند که یک مجلس و دولت انقلابی می‌خواهیم و به همین دلیل، همه با هر عنوان و سلیقه‌ای باید تلاش‌شان را به کار بگیرند تا این مطالبه رهبری عملی شود.
سیاه‌نمایی‌هایی در حال انجام است که مستقیما به بحث‌های انتخاباتی ربط دارد. این موضوع ضرر رسان نیست؟
این نوع بی‌اخلاقی‌ها در شان نظام اسلامی و کشور ایران نیست. به عنوان مثال شنیده می‌شود که دولت را مقصر صددرصدی اوضاع خراب فعلی معرفی می‌کنند. این در شرایطی است که ما تحریم شده‌ایم و همه مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا را انصافا نباید نشانه‌ای از کم‌کاری دولتی‌ها دانست. به هر حال دشمنی آمریکایی‌ها با ایران برای کل جهان ثابت شده است. البته مشکلاتی در کشور وجود دارد که مردم خودشان متوجه آن می‌شوند و می‌دانند از ضعف مدیریت سرچشمه می‌گیرد، به طور مثال در ماجرای دادن دلارهای ۴ هزار تومانی به افراد، به شدت ضعیف عمل شد و چقدر کوتاهی صورت گرفت. البته لازم می‌دانم بگویم،‌ محال است اصول‌گرایان با هدف انتخاباتی تصمیم بگیرند که‌ مردم را ناامید کنند. در پایان متذکر می‌شوم کشور وضعیت حساسی دارد. به همین دلیل، باید همه تلاش کنیم تا در سال انتخابات، به دور از هیاهو و جنجال وارد عرصه رقابت شویم و اجازه ندهیم، انتخابات به امری ضرررسان برای کشور تبدیل شود.