شمخانی: مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا آزمون سخت اروپایی‌ها است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران میدان مقابله با یکجانبه گرایی امریکا را میدانی سخت و خطیر برای آزمایش اراده اروپا در حوزه دفاع از هویت و امنیت شکننده خود دانست. علی شمخانی در مطلبی برای تسنیم نوشت: بدون شک خروج امریکا از برجام یکی از اصلی‌ترین نمادهای یکجانبه گرایی، به عنوان محور اصلی سیاست خارجی دولت ترامپ است. این اقدام به دلیل استفاده غیرقانونی از ابزار تحریم علیه ایران، مصداق روشنی از انجام عملیات تروریستی هیبریدی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای حفظ استقلال خود و مقابله با رفتارهای غیر قانونی امریکا بویژه پس از خروج این کشور از برجام، ضمن پایبندی به تعهدات پذیرفته شده، هزینه بسیار زیادی را برای متوقف‌سازی روند لجام گسیخته یکجانبه گرایی از سوی امریکا پرداخته است. اروپا تاکنون علی رغم تحقیر شدن از سوی امریکا و قرار گرفتن در برابر اثرات مخرب یکجانبه گرایی واشنگتن که دامنه آن به پیمان‌های بین‌المللی متعددی گسترش یافته، عملاً بازیگری دست چندم و منفعل بوده و نتوانسته در جایگاه یک قطب متحد و تأثیر‌گذار بر مناسبات بین‌المللی ایفای نقش کند.
شمخانی ادامه داد:  میدان مقابله با یکجانبه‌گرایی امریکا بیش از آن که عرصه ارزیابی توان و ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای تداوم راه آغاز شده باشد، میدانی سخت و خطیر برای آزمایش اراده اروپا در حوزه دفاع از هویت و امنیت شکننده خود در برابر موج یکجانبه‌گرایی امریکاست. در صورتی که ترامپ سد حذف اروپا از تأثیرگذاری بر معادلات جهانی را بشکند، دلیلی وجود ندارد که رؤسای جمهوری آینده امریکا چه جمهوریخواه و چه دموکرات از ثمرات آن برای حداکثرسازی منافع امریکا در قبال اروپای ضعیف شده بهره نبرند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: با ادامه این روند احتمال به قدرت رسیدن جریان‌های افراطی جدید برای جبران شرایط تحقیرآمیز کنونی و بازیابی هویت و استقلال از دست رفته اروپا بسیار قابل پیش‌بینی است. مسئولیت شکل‌گیری چالش‌های ساختاری و امنیتی آتی در اروپا مستقیماً برعهده رهبران فعلی آن خواهد بود.