ایران از اروپا هم امن‌تر است

سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران تجربه حضورش در تهران و زندگی در یک کشور جدید را بازگو کرد و گفت: ایران حتی از اروپا هم امن‌تر است.
مارک ویلموتس که چند ماه پیش هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفت، اخیراً در گفتگویی با سایت «sporza» به تجربه زندگی در تهران پرداخت و از امنیت و تمیزی این شهر تمجید کرد. ویلموتس همچنین به استعدادهایی که فوتبال ایران دارد اشاره کرد و گفت که فدراسیون فوتبال ایران از وی بازی زیبا و تهاجمی خواسته است:
برای کار در ایران مردد بودم
ابتدا برای کار در ایران یک مقدار مردد بودم و مذاکرات را متوقف کردم اما آنها در مذاکرات پافشاری کردند تا مرا جذب کنند. رئیس فدراسیون فوتبال ایران سرانجام به بلژیک آمد و با هم گفتگویی داشتیم. سپس من به تهران رفتم و سه روز برای دیدن امکانات در این شهر بودم.


دهانم از تعجب در ایران باز ماند
وقتی به تهران رسیدم، دهانم باز ماند و شگفت زده شدم. استادیومی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تماشاگر، زمین چمن با کیفیت و یک مرکز ورزشی شبیه به توبک که همه چیز دارد.
ایران دنبال بازی زیباتری بود
کارلوس کی روش سرمربی سابق ایران نتایج خوبی با این تیم گرفته بود. ایران با کی روش همواره به جام جهانی صعود کرده بود اما آنها مرا می‌خواستند تا ایران را شبیه به بلژیک و یک تیم رقابت پذیر کنم. احساس ایرانی‌ها این بود که تیم کی روش به اندازه کافی زیبا و تأثیرگذار بازی نمی‌کند و به دنبال بازی زیباتری بودند.
ایران پر از استعداد است که باید 
آنها را پیدا کنیم
من به یک مهاجم ۱۸ ساله بازی دادم تا خودش را نشان بدهد. او با تیم زیر ۱۷ سال ایران دو گل به تیم آلمان زده بود. او بلافاصله بعد از دعوت به تیم ملی مقابل سوریه گل زد. مطمئنم که از این استعدادها در ایران وجود دارد. فقط باید آنها را پیدا کنیم.
با سه جلسه تمرین نمی‌شود 
همه چیز را عوض کرد
بدون شک با انجام سه جلسه تمرین نمی‌توان سبک بازی و همه چیز را تغییر داد. البته در بازی دوستانه با کره جنوبی ما ۱۶ موقعیت گل داشتیم. آنها هرگز چنین چیزی ندیده بودند. ایران نترسید و بازی هجومی انجام داد. فلسفه من پیاده کردن این بازی هجومی و هماهنگی بازیکنان با این برنامه است.
شرایط کار در تیم بلژیک و ایران فرق می‌کند
زمانی که در تیم بلژیک حضور داشتم همیشه فکر می‌کردم در هر تورنمنت و مسابقه‌ای برنده شویم. الان شرایط فرق می‌کند اما شما می‌توانید با تیم ایران شگفت زده شوید. آنها هرگز از مرحله گروهی جام جهانی صعود نکرده اند. این یک چالش جالب برایم خواهد بود.
تهران شبیه شهرهای اروپایی است
من حضور در کشورهای دیگر و کشف کردن آنها را دوست دارم. پیش از این در آفریقا و اروپا کار کرده بودم و الان با فوتبال آسیا آشنا می‌شوم. درست است زنان در ایران روسری به سر دارند و از مردان در ساحل جدا هستند اما این فرهنگ اینجاست و باید 
با آن هماهنگ شد. 
همه چیز در تهران تمیز است. همه جا می‌توانید گل ببینید. فکر می‌کنم اینجا یک شهر اروپایی است. مرکز تمرینی ما یک مکان شگفت انگیز است که در پس زمینه آن کوه‌ها قابل رؤیت است.
ایران حتی از کشورهای 
اروپایی امن تر است
نمی‌خواهم درباره مسائل سیاسی صحبت کنم زیرا من برای کار ورزشی در ایران هستم. ایران شاید حتی از کشورهای اروپایی هم امن تر باشد زیرا همه چیز به شدت کنترل می‌شود. همه قوانین اینجا روشن است.
نحوه برقراری ارتباط با بازیکنان ایران
۷۰ درصد از بازیکنان تیم ملی زبان انگلیسی را متوجه می‌شوند. برای سایرین هم از طریق وحید هاشمیان دستیارم که ۵۰ بازی ملی دارد و اخیراً در تیم زیر ۱۷ سال هامبورگ حضور داشت، با 
زبان آلمانی ارتباط می‌گیرم.