آخرین وضعیت شیخ زکزاکی پزشکان: زنده ماندن ایشان شبیه معجزه است


طی چند روز گذشته، گزارش‌ها از وخامت حال شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه حکایت داشته است. چند روز پیش خبر رسید که شیخ زکزاکی در زندان دچار «مسمومیت شدید» شده. تیم پزشکی معالج وی همزمان اعلام کرد در خون «شیخ » مقدار زیادی سرب و کادمیوم مشاهده شده و این مقدار بسیار خطرناک و کشنده است. کبد وی نیز آسیب جدی دیده است. همچنین گفته می‌شود چند بار دولت نیجریه تلاش کرده او را مسموم کند، اما با هوشیاری شیخ برخی از این تلاش‌ها خنثی شده است. 
حالا «سید نادر مصطفوی»، متخصص مسمومیت و عضو تیم پزشکی مشاور درباره بیماری رهبر شیعیان نیجریه، در گفت‌وگو با تسنیم گفته: «شیخ زکزاکی دچار مشکلات متعدد پزشکی است. شرح حال ایشان از طریق دختر شیخ زکزاکی به‌دست من رسیده و اعداد و ارقامی درباره آزمایش سطح سرب ایشان به من دادند. این اعداد و ارقام به قدری بالاست که شاید بتوان گفت یک معجزه است که ایشان هنوز زنده مانده است. اولین سطح سرب ایشان به طور تقریبی 170 بود و این سطح سه هفته بعد به 230 رسیده بود که این سطح سرمی سرب با جذبی که از گلوله یا ترکش باقیمانده اتفاق می‌افتد ممکن است به‌وجود بیاید ولی قویا معتقدم باید درباره میزان رشد سطح سرب خون با یک منبع سرب قوی‌تر روبرو باشیم که می‌تواند از مسیر خوراکی یا تزریقی و یا به هر شکلی در حال حاضر ایشان یک منبع سرب دریافت می‌کند و ما هم نمی‌دانیم به چه شکلی.»
این پزشک متخصص در ادامه تصریح کرد: «در علائمی که دختر ایشان به من اعلام کرد خواب‌آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و اختلال حرکتی در اندام‌های ایشان به صورت ضعف عضلانی است که علائم خطرناکی است و در سطوح بالای 100، سرب اورژانس می‌شود یعنی وقتی بیمار سطح سربی بالای 100 و همچنین کاهش سطح هوشیاری و یا اختلال شناختی به شکلی که متوجه زمان و مکان نشود و یا‌اشخاص را نشناسد داشته باشد، نیازمند درمان اورژانسی برای پایین‌آوردن سطح سرمی سرب است.»
وضعیت ایشان اورژانسی است


مصطفوی خاطر‌نشان کرد: ایشان باید در حالت اورژانس و شاید یک درجه بالاتر از اورژانس در مرکزی که امکانات درمان مسمومیت با سرب در آنجا مهیا باشد بستری شود وگرنه سِیر بیماری به سمت عمیق‌تر شدن کاهش سطح هوشیاری، تشنج و مرگ پیش خواهد رفت... نمی‌توانیم زمان پیش‌بینی کنیم که آیا این اتفاقات یک ساعت دیگر، یک‌ماه و یا چندماه دیگر می‌افتد ولی معتقدیم با این سطوحی که به من گزارش شده؛ بحث اورژانسی است و باید قدر ساعت‌ها در نظر گرفته شود و حتی زمان را به روز هم نمی‌شود گسترش داد و باید به ساعت و به سرعت این سطح سمی سرب پایین آورده شود وگرنه دچار عوارض مغزی و منجر به فوت خواهد شد.»
این عضو تیم پزشکی مشاور درباره بیماری رهبر شیعیان نیجریه تصریح کرد: چه بسا حتی اگر الان هم درمان را بلافاصله شروع کنند، خیلی از عوارضی که به‌علت مسمومیت با سرب اتفاق افتاده بهبود پیدا نکند ولی حداقل پیشرفت هم نخواهد کرد. البته ایشان در موارد بیماری‌های دیگرشان هم در وضعیت اورژانس قرار دارد؛ وضعیت فشار چشم ایشان که به من گزارش کردند که البته ظاهرا یک چشم ایشان قبلا تخلیه شده است و فشار چشمی که بینایی دارد بالاست و این هم خود یک وضعیت اورژانسی است. ایشان در وضعیت ستون فقرات و گردن نیز مشکل داشته و همچنین بیماری‌های همراه دیگر دارد که من به علت تمرکز درباره مسمومیت با سرب، جزئیات وضعیت آنها را نمی‌دانم.مصطفوی اظهار کرد: درباره مسمومیت ایشان با سرب تایید می‌کنم که وضعیت وی اورژانسی است و نیاز به درمان دارد و درمان هم خیلی پیچیده نیست. واقعا اگر عزم وجود داشته باشد به سرعت می‌شود درمان را شروع کرد و جلوی مرگ را گرفت. «بدیعه زکزاکی»، دختر شیخ زکزاکی نیز با تائید مسمومیت پدرش گفت: شیخ به‌شدت مسموم شده و رساندن دارو کمک چندانی نمی‌کند. ایشان برای «زنده ماندن»، باید هر چه زودتر در یک بیمارستان خوب، خارج از نیجریه بستری بشوند و تحت نظر باشند.