فاطمه راکعی در گفت و گو با همدلی: امکان تخطئه اصلاحات صفر است

همدلی| حسین شجاعی:جریان اصلاحات روزهای پر استرسی را در حال تجربه کردن است. اصلاح‌طلبان در شرایطی به استقبال انتخابات آتی می‌روند که برخلاف ماه‌‌‌‌‌‌‌های منتهی به اسفند94، تردیدهای زیادی را نسبت به آنچه در اسفند98 برایشان اتفاق خواهد افتاد، دارند. «فاطمه راکعی» عضو شورای عالی اصلاحات در همین رابطه در گفت‌وگو با همدلی ضمن بیان اینکه «کشور چه در آرامش باشد و چه مثل الان مشکلات عدیده‌ای داشته باشد،‌ برای اصلاح‌طلبان واجب است تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار بدهند تا همچنان پویا بمانند و هم فرصت تاثیرگذاری و تصمیم‌گیری داشته باشند.» به پرسش‌‌‌‌‌‌‌های ما پاسخ گفت که در ادامه می‌خوانید:
شما هم قبول دارید،‌ در سال انتخابات شرایط برای اصلاحات و اصلاح‌طلبان دشوار است؟
اصلاحات و ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبی یک جریان همگانی است که مورد تایید اکثریت مردم است. اصولا بعد از هر انقلابی لازم است به اصلاحات توجه شود تا مشکلات و عیوب برطرف شوند. اما متاسفانه به دلیل مسایلی که همه می‌دانند،‌ اصلاحات که اتفاقا یک اصل است،‌ در طول این چند دهه با مشکلات و مانع‌‌‌‌‌‌‌های بسیار عدیده‌ای روبه‌رو بوده است که نتوانسته، آنطور که باید اهداف و برنامه‌‌‌‌‌‌‌هایش را عملی کند. اما اینکه ما نمی‌توانیم به دلیل مانع تراشی دولت در سایه به اهداف‌مان برسیم و جریان رادیکال مخالف اصلاحات شبانه روز فعالیت دارد، دلیل نمی‌شود که اصلاحات تخطئه شود. در واقع اصلاحات همیشه زنده است و زنده هم خواهد ماند. البته به خاطر فشارها و رادیکالیسم‌‌‌‌‌‌‌هایی که طیف مقابل اصلاحات وجود دارد،‌ گاهی برخی از ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبان به خودزنی می‌افتند و به جای بازگو کردن بی‌اخلاقی‌‌‌‌‌‌‌ها،‌ تهمت‌زدن‌‌‌‌‌‌‌ها، دروغ گفتن‌‌‌‌‌‌‌ها و... خودزنی می‌کنند. البته بعضی‌‌‌‌‌‌‌ها هم که به هر حال به نوعی وارد جبهه اصلاحات شده‌اند هم دقیقا بر خلاف ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبی عمل می‌کنند و منفعت‌طلبی را نسبت به مصلحت‌طلبی در اولویت‌شان قرار می‌گیرد. البته تعدادشان نسبت به افراطیون و تندروهای جناح رقیب خیلی کمتر هستند. به هر حال آنها میلیارد-میلیارد می‌برند و تاراج می‌کنند و فساد گوناگون دارند. اما عقیده من این است که مرام و منش ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبی باید عاری از رفتارهایی باشد که با اخلاق و معرفت همخوانی ندارند. بنابراین حرف من این است، باید با مردم به زبان خوب صحبت کنیم تا بدانند اصلاحات زنده است و اگر در روش‌‌‌‌‌‌‌ها ایراد و اشکال‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌بینند، اصلا و ابدا به تفکر ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبی ربطی ندارد. به هر حال در شورای عالی سیاست‌گذاری، تصمیم‌‌‌‌‌‌‌هایی غیرمنطقی اتخاذ شده است که همه به آن آگاهیم و سعی‌مان را به کار می‌گیرم تا بلکه به نوعی کاستی‌‌‌‌‌‌‌ها را به حداقل ممکن خود برسانیم. به همین منظور لازم است، جبهه اصلاحات با همراهی با هم و وحدت نظر فعالیت‌اش را پیگیری کند تا بلکه از این طریق کارها به نوعی انجام شود که اعتماد عمومی جلب شود.
قبول دارید، با شعار هیچ کاری جلو نمی‌رود؟


دقیقا این یک اصلی اصولی است که هیچ کاری با شعار جلو نمی‌رود. به همین دلیل خیلی جدی باید به کارهای‌مان برسیم تا بتوانیم موفق شویم.
مشخصا چه کارهایی؟
مهم‌ترین کاری که در شرایط فعلی باید به آن توجه نشان بدهیم، بازشناسی تحولات روز از نظر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. همچنین لازم است بر مبنای واقعیت‌‌‌‌‌‌‌ها دیالوگ بر قرار کرده و گفت‌وگو کنیم که در این بحث،‌ نقش رسانه از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همچنین ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبان باید به جای حزب‌گرایی و گروه‌گرایی، در درون یک جبهه عمل کنیم تا به همصدایی برسیم و در نتیجه امیدها برای پررنگ ماندن ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبی بیشتر و بیشتر شود. اگر بتوانیم، چنین کنیم می‌تواند تاثیر شگرفی در به وجود آمدن اعتماد عمومی داشته باشیم.
مشخصا اصلاحات باید چه واکنشی به انتخابات آتی نشان بدهد؟
کشور چه در آرامش باشد و چه مثل الان مشکلات عدیده‌ای داشته باشد،‌ برای ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبان واجب است تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار بدهند تا همچنان پویا بمانند و هم فرصت تاثیرگذاری و تصمیم‌گیری داشته باشند. به همین دلیل با وجود اینکه می‌دانیم،‌ چهره‌‌‌‌‌‌‌های شاخص‌مان توسط شورای نگهبان رد خواهند شد، بازهم باید بنشینیم و سازوکاری ترتیب بدهیم تا بتوانیم در عرصه باقی بمانیم، البته نه برای قدرت،‌ بلکه با هدف خدمت.
اما آنهایی که در سال‌‌‌‌‌‌‌های 94 و 96 رای دادند،‌ چندان راضی نیستند.
مردم از مانع‌‌‌‌‌‌‌ها آگاه هستند و می‌دانند که ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبان در چه شرایطی کنشگری می‌کنند. با این حال، ‌‌‌‌‌‌‌اصلاح‌طلبان هم باید سعی‌شان را به کار بگیرند تا با سازوکار بهتری نسبت به انتخابات گذشته وارد فضای انتخاباتی شوند.
ممنون؛‌ حرفی مانده است؟
اصلاحات و اصلاح‌طلبی ضرورتی همیشگی است و امکان تخطئه اصلاحات صفر است.