اعلام نظر گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی نسبت به فرمان 10بندی عادل عبدالمهدی درباره ادغام حشدالشعبی در ارتش

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق طی فرمانی ده‌‌بندی، دستورادغام حشدالشعبی در نیروهای مسلح عراق را صادر کرد.
در این دستور که دوشنبه‌شب منتشر شد، آمده است: بنا بر اقتضای منافع مردم و براساس اختیاراتی که به موجب قانون اساسی به ما داده شده است و با ایمان به نقش بزرگی که مبارزان حشدالشعبی درحال ایفای آن است و برای تضمین تقویت داخلی و خارجی آن، دستورات زیر صادر می‌شود:
1- تمامی نیروهای حشدالشعبی به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از نیروهای مسلح عراق عمل می‌کنند و هرگونه قوانینی که برای نیروهای مسلح اعمال می‌شود برای نیروهای حشدالشعبی نیز اعمال می‌شود مگر آنکه به صورت صریح به آن اشاره شود. این نیروها به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و براساس قوانین تصویب شده در مجلس عراق و دستورات صادر شده عمل خواهند کرد و رئیس هیئت حشدالشعبی مسئول این تشکیلات خواهد بود که توسط فرمانده کل نیروهای مسلح تعیین می‌شود و تمامی تشکیلات حشد به آن مرتبط می‌شود.
2- نامگذاری‌هایی که گروه‌های حشدالشعبی در جریان درگیری‌های شجاعانه خود برای پایان دادن به موجودیت گروه داعش تروریستی داشتند، کاملاً پایان می‌یابد و با نامگذاری‌های نظامی نظیر (لشکر، تیپ، گروهان،...) جایگزین می‌شود که این نامگذاری‌ها شامل حشد عشایر و هرگونه تشکیلات محلی دیگر می‌شود و افراد آن نیز همان رتبه‌های نظامی مرسوم در نیروهای مسلح را خواهند داشت.


3- این گروه‌ها، چه فردی، چه تشکیلاتی باید تمام ارتباطات سیاسی خود را قطع کنند.
4- گروه‌هایی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند به گروه‌های سیاسی که تحت قانون احزاب است تبدیل شوند و از هر گونه حمل سلاح منع خواهند شد مگر با مجوز و در صورت نیاز برای حمایت از مراکز غیرنظامی و فرماندهی و شرایط آنها همانند بقیه گروه‌های سیاسی خواهد بود.
5- پادگان‌های میزبان نیروهای حشدالشعبی کاملا همانند دیگر نیروهای مسلح بوده و مکان‌های حضور نیروهای حشد برای جنگ براساس چارچوب‌های معمول در نیروهای مسلح تصمیم‌گیری خواهد شد.
6- تمامی مراکزی که اسم گروهی از گروه‌های حشدالشعبی داشته باشند چه در داخل شهرها و چه خارج از آن، بسته خواهد شد.
7- موجودیت هرگونه گروه مسلحی که پنهانی یا آشکارا خارج از این چارچوب فعالیت می‌کند ممنوع بوده و تخطی از قانون به شمار می‌آید که موجب پیگرد خواهد شد.
8- تمامی دفاتر اقتصادی یا ایست و بازرسی‌ها و حضور یا منافع نهادهای خارج از چارچوب جدید اعلامی، بسته خواهد شد و سازمان حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق به شمار می‌آید.
9- تاریخ 10مرداد (سی روز آینده) زمان پایانی برای اجرا شدن این اقدامات است.
10- بزودی دستورات دیگری درباره ساختار حشدالشعبی و تشیکلات آن صادر خواهد شد.
در پی حمله گروه تروریستی داعش به عراق و اشغال بخش‌های گسترده‌ای از این کشور، مردم عراق با حکم مرجعیت مبنی بر لزوم حضور در جنگ در برابر تروریسم، روانه جبهه‌ نبرد شدند تا از کشور خود دفاع کنند. حضور گسترده جوانان و مردم عراق در مبارزه با گروه تروریستی داعش باعث شکل‌گیری تشکیلات نظامی با نام «حشدالشعبی» شد. در بحبوحه جنگ با گروه تروریستی داعش، نهادهای مذهبی و سیاسی مختلف در عراق به نام‌نویسی از داوطلبان حضور در حشدالشعبی برای مبارزه با داعش کردند و زیرشاخه‌هایی را زیر این سازمان مردمی ایجاد کردند.براساس گفته کارشناسان متعدد، حضور پرشور نیروهای حشدالشعبی در کنار ارتش عراق، دلیل اصلی شکست گروه تروریستی داعش و پس‌گیری شهرهای اشغال شده توسط این گروه بوده است.
اقدام دولت عبدالمهدی درباره حشدالشعبی بازتاب گسترده‌ای در داخل عراق داشت.
در پی این فرمان، مقتدی صدر ضمن استقبال از آن، دستور تعطیلی نیروهای «سرایا السلام» را داد.
صدر در پیام خود دستور بسته شدن تمام مقرهای سرایا‌ السلام و لغو عنوان این گروه را صادر کرد.
وی با بیان این که تصمیمات اتخاذ شده ازسوی نخست‌وزیر در ارتباط با حشدالشعبی حائز اهمیت و گام اول در مسیر تاسیس دولت قدرتمند است، تصریح کرد، نیروهای شبه نظامی باید دستورهای نظامی دولت را رعایت کنند.
نیروهای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر عراق بوده که با حشدالشعبی همکاری داشته است.
رهبر جریان حکمت ملی عراق و رهبر اپوزیسیون این کشور نیزاز تصمیم نخست‌وزیر عراق درباره حشدالشعبی استقبال کرد.
سید عمار حکیم، رهبر جریان اپوزیسیون "حکمت ملی" عراق که به تازگی به اپوزیسیون این کشور ملحق شده نسبت به تصمیم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر کشورش مبنی بر پیوستن نیروهای حشدالشعبی به نیروهای مسلح واکنش نشان داد.
وی با انتشارپیامی گفته است که از تصمیم عبدالمهدی قدردانی می‌کند و منتظر اجرای جدی و آشکار آن است.
حکیم در ادامه تاکید کرد: انحصار سلاح در دست حکومت و اصرار بر سیاسی نکردن سیستم نظامی و امنیتی و همچنین دور کردن آن از تمامی گرایش‌ها به جز گرایش ملی، از مهمترین اولویت‌هایی است که دولت باید طبق وعده‌هایش آن را اجرا کند.
دبیرکل گروه "عصائب اهل الحق" نیز در پیامی تصمیم اخیر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق درباره ادغام حشدالشعبی در نیروهای مسلح را گامی در مسیر درست دانست.
قیس خزعلی، دبیرکل گروه عصائب اهل الحق در این پیام نوشت، تصمیم اخیر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق یک گام در مسیر درست است تا حشدالشعبی جزئی حرفه‌ای و ثابت از نیروهای مسلح باشد و تلاش‌ها برای انحلال این گروه ناکام بماند.
وی افزود، دور ساختن حشدالشعبی از مناقشات سیاسی و تامین احتیاجات لجستیکی این هیئت تضمین‌کننده قدرت این گروه است تا وظیفه خود را در راستای تضمین امنیت و آینده عراق انجام دهد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر جهاد کشاورزی: 90 درصد نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی وارد می‌شود واکنش‎های جهانی به عبور ذخایر اورانیوم ایران از مرز 300 کیلوگرم اعلام نظر گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی نسبت به فرمان 10بندی عادل عبدالمهدی درباره ادغام حشدالشعبی در ارتش وزیر نفت در مصاحبه با سی‌ان‌ان: ایران به تضمین‌های مورد نظر خود در اوپک دست یافت کشته شدن 14 خدمه زیردریایی تحقیقاتی روسیه شیعیان نیجریه با برگزاری تظاهراتی خواستار آزادی شیخ زکزاکی شدند مخالفت مردم بحرین با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اجلاس جی20 در ژاپن و افشای چهره واقعی روابط بین‌الملل با پخش سخنان رهبر انقلاب درباره کردستان و قرائت پیام رئیس‌جمهور کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد در سنندج آغاز شد در احکام جداگانه‌ای از سوی فرمانده کل قوا انجام شد؛ انتصاب جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین دیه زنان و مردان برابر شد الزامات حفظ اقتدار اوپک ادعای جدید ترامپ علیه ایران بارکیندو دبیرکل اوپک باقی ماند الجبیر: باید با «فشار حداکثری» ایران را به پایبندی به «تعهداتش» وادار کرد شهردار تهران: بدهی شهرداری از محل اموال بلوکه پرداخت می‌شود