سخنگوی شورای نگهبان: انقلاب اسلامی ایران به حزب یا جناحی خاص تعلق ندارد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انقلاب اسلامی ایران برخاسته از متن جامعه و متعلق به آحاد مردم است که از همان ابتدا، انقلابی حزبی و گروهی نبوده و تعلق به جناح یا جریان سیاسی خاصی ندارد.
به گزارش ایرنا، عباسعلی کدخدایی افزود: امام راحل‌(ره) از زمانی که نهضت انقلاب اسلامی را شروع کرد متکی به پشتیبانی و حضور مردم بود و هیچگاه پیشنهادهای مختلفی را که از سوی گروه‌ها و جناح برای انجام اقدام عملیاتی مقطعی مطرح می‌شد، نمی‌پذیرفت و اینگونه رفتارها را به نوعی جدایی مردم از نهضت اسلامی می‌دانست و تلاش ایشان در هدایت حرکت مردم به صورت جمعی و بدون درگیری‌های مقطعی بود.
سخنگوی شورای نگهبان محتوای قانون اساسی را محتوایی خاص و برگرفته از آموزه‌های اسلامی عنوان کرد که از تجارب و ساختارهای کشورهای دیگر نیز برای تدوین آن بهره گرفته شده است.
کدخدایی ادامه داد: آرمان‌های مردم با سه شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بیان شد. مردم استقلال و آزادی را به خاطر رها شدن از محدودیت‌های زمان قبل از انقلاب می‌خواستند زمانی که باید به میل مستشاران آمریکایی عمل می‌شد و همچنین بیان عقاید اسلامی نیز آزاد نبود و محدودیت‌هایی برای اجرای قوانین اسلامی وجود داشت.


کدخدایی افزود: تحقق خواست مردم برای داشتن نظام آزاد، مستقل و مبتنی بر موازین اسلامی، حاکم شدن قانون اساسی و ایجاد نهادهایی برای نظارت بر عملکرد قوای سه‌گانه را شکل داد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لزوم نظارت شرعی بر مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با توجه به اصل چهارم قانون اساسی موجب شکل گرفتن شورای نگهبان که متشکل از فقها و حقوقدانان برای نظارت بر شرعی بودن مصوبات است را ایجاد کرد.
وی قانون اساسی را تبلور آرمان‌های مردم هر کشور دانست که به زحمت تدوین شده و لازم است از آن پاسداری و صیانت شود و در کشورهای مختلف نیز به شیوه‌های قضائی، شورایی و‌… بر آن نظارت می‌شود.
کدخدایی در‌خصوص بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نیز یادآور شد: این شورا ابزار دقیق شایسته‌سنجی را ندارد و شرایط حداقلی را برای افراد بررسی می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: شورای نگهبان از گزینه‌هایی که تایید صلاحیت کرده، دفاع می‌کند اما این شورا نمی‌تواند تضمین کند که افراد تایید شده، شایستگی لازم را داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
«‌ابتکار» فرمان نخست وزیر عراق مبنی بر ادغام نیروهای حشد الشعبی در ارتش را بررسی می‌کند محمدرضا ستاری برجام بیمار را با اینستکس ناتوان زنده نگه داریم «ابتکار» از مشکلات درونی احزاب گزارش می‌دهد فردیت بلای جان احزاب سیاسی رفع ابهام از واکنش‌ها به رای وحدت رویه دیوان عالی کشور دیه زن و مرد برابر شد؟ نشد؟ طرح فاضلاب تهران چه زمانی تکمیل می‌شود؟ افزایش قیمت‌ها؛ چالش جدید بزرگترین پروژه محیط‌زیستی خاورمیانه سخنگوی شورای نگهبان: انقلاب اسلامی ایران به حزب یا جناحی خاص تعلق ندارد نایب رئیس فراکسیون امید مجلس مطرح کرد شورای عالی سیاستگذاری حرف‌ همه را بشنود جایگزینی در صنعت خودروسازی ماجرای تازه‌ای نیست تکراری‌های آزار دهنده از سوی فرمانده معظم کل قوا انجام شد انتصاب جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح و رئیس سازمان بسیج مستضعفین عضو کارگروه کاغذ در گفت‌وگو با «ابتکار»: دولت به‌جای دخالت، نظارت کند رئیس‏جمهوری در پیام به کنگره کردزبانان کشور: هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد اوپک 176؛ ناقوس پایان وابستگی به نفت فرافکنی و پاک‏کردن واقعیت؛ مسئله این است