مدیرکل زندان های استان تهران تغییر کرد

گروه سیاسی / آخرین مرگ بحث‌برانگیز در زندان‌های ایران زمینه‌ساز برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران شد؛ اتفاقی که تا قبل از این کمتر در دستگاه قضایی نمونه مشابهی داشت. خبر برکناری وی را دیروز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد و صراحتاً گفت این تصمیم به موضوع قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی امنیتی در زندان فشافویه برمی‌گردد. البته رئیس زندان فشافویه هم دیگر مقام برکنار شده به‌دنبال این قتل است.
بر اساس آنچه که دیروز سخنگوی قوه قضائیه خبر آن را اعلام کرد، مصطفی محبی، مدیرکل زندان‌های استان تهران سه‌شنبه ۱۱ تیر برکنار و حشمت‌الله حیات‌الغیب، مدیرکل زندان‌های استان فارس به جای او منصوب شده است. همچنین غلامرضا ضیایی، رئیس زندان رجایی‌شهر، به‌عنوان رئیس جدید زندان فشافویه منصوب شده است. آن‌طور که صبح دیروز خبرگزاری‌ تسنیم گزارش داد این تغییرات در پی بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب و با دستور رئیس قوه قضائیه انجام شده است. ساعتی پس از این خبر، سخنگوی قوه قضائیه درباره کار کمیته حقیقت‌یاب توضیح داد که «سه هیأت از سوی سازمان زندان‌ها، دادسرای تهران و دادستانی کل کشور مأمور رسیدگی شدند و گزارش‌ها به رئیس قوه قضائیه تقدیم شد.» اسماعیلی در نشست خبری خود افزود: «با جمع‌بندی گزارش تصمیم گرفته شد تا با برخی از نیروهایی که در این بند انجام وظیفه می‌کردند و قصور آنها محرز بود برخورد شود؛ بر حسب مورد نیز برخی تحت تعقیب کیفری یا به هیأت‌های رسیدگی تخلفات اداری معرفی شدند همچنین برخی مدیران نیز در این ارتباط جابه‌جا شدند.» سخنگوی قوه قضائیه همچنین تأکید کرده که در صورت بروز احتمالی برخی قصور مشابه، «سیاست قوه بررسی جامع، دقیق، کارشناسی و شناسایی متخلفان احتمالی و تعیین نوع تخلف آنها و برخوردهای مناسب است.» این موضع‌گیری اسماعیلی از آنجا اهمیت دارد که موضوع فوت زندانیان امنیتی در برخی زندان‌های ایران و خصوصاً تهران در سال‌های اخیر به یکی از مسائل پرحاشیه و پر ابهام تبدیل شده بود.
معروف‌ترین این مرگ‌ها موضوع کاووس سیدامامی استاد جامعه‌شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق در زندان اوین بود که گفته شد به علت خودکشی فوت کرده است. دلیلی که همچنان خانواده او آن را تأیید نمی‌کنند و مرگ این فعال محیط زیستی را مشکوک می‌دانند. چند روزی قبل‌تر از آنکه نام سیدامامی بابت فوت او در زندان بر سر زبان‌ها بیفتد، نام دیگری در همین رابطه مطرح شده بود؛ سینا قنبری. جوانی که در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه 96 بازداشت شد و پس از انتقال به زندان اوین، روز ۱۶ دی‌ماه در قرنطینه‌ بند چهار این زندان درگذشت. در همان روزها، مصطفی محبی، مدیرکل سابق زندان‌های استان تهران که حالا خبر برکناری‌اش منتشر شده گفته بود که این زندانی «با مراجعه به دستشویی قرنطینه زندان اوین اقدام به خودکشی از طریق حلق‌آویز نمودن خود کرد.» در پی این حادثه و برخی اخبار مشابه و البته تأیید نشده از زندان‌هایی در شهرهای دیگر، نمایندگان مجلس پیگیر ماجرا شدند و برخی از آنها درخواست بازدید از زندان اوین را مطرح کردند که با درخواست آنها موافقت شد و توانستند از اوین بازدید کنند. گفته شده بود که در جریان این بازدید، فیلم خودکشی سینا قنبری برای مجلسی‌ها به نمایش درآمده. موضوعی که البته علیرضا رحیمی، نماینده تهران آن را تکذیب کرد و توضیح داد که این فیلم حاوی ساعاتی از وضعیت محوطه سرویس‌های بهداشتی زندان بوده و داخل سرویس یا ماجرایی که منجر به مرگ شده در فیلم وجود ندارد. روز 30 دی‌ماه 96 هم محمود صادقی که برای اولین بار موضوع فوت این زندانی را رسانه‌ای کرده بود به همراه بیش از 40 نماینده مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار تحقیقاتی مستقل درباره این مرگ‌های مشکوک شد. تحقیقی که البته هیچ‌گاه انجام نشد.