الازهر برای مقابله با رژیم صهیونیستی فراخوان جهانی داد

سرویس خارجی-روز دوشنبه پروژه تونل حفر شده در شهر قدس که در راستای یهودی سازی این شهر انجام گرفته، با حضور مسئولان برجسته آمریکایی از جمله «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در تل‌آویو رسما افتتاح شد. این تونلِ زیرزمینی با عبور از زیر خانه فلسطینیان، شهرک صهیونیستی «سلوان» را به مسجدالاقصی متصل کرده است.
 این مسئله که نتیجه خیانت ارتجاع عرب است، با واکنش تند الازهر مصر مواجه شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، الازهر در بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با اقدمات صهیونیست‌ها درخصوص تعدی به حق و حقوق ملت فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس اعلام کرد.
الازهر ضمن محکوم کردن تلاش‌های صهیونیست‌ها با هدف تغییر هویت قدس، مسجدالاقصی و اماکن وابسته به آنکه آخرین آنها افتتاح تونل موسوم به «جاده زائران» در زیر مسجدالاقصی بود، مخالفت خود را با نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مبانی ادیان اعلام کرد و از تمامی مسلمانان و مسیحیان و خردمندان جهان خواست به پرونده فلسطین به عنوان کلید صلح در خاورمیانه بنگرند.
در این بیانیه از تمامی کشورهای جهان خواسته شده به مسئولیت خود در قبال حق و حقوق مسلمانان و مسیحیان جهان و نیز در قبال پرونده فلسطین عمل کنند و مانع اقدامات مداوم اسرائیلی‌ها علیه حق و حقوق ملت فلسطین، سرزمین و مقدسات آنها شوند. الازهر بار دیگر بر مواضع ثابت خود درخصوص پرونده فلسطین و مخالفت قاطع خود با هرگونه اقداماتی علیه حقوق این ملت مظلوم در راستای بازپس گیری خاک خود و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تاکید کرد. الازهر این را هم گفت که تداوم نقض‌های رژیم صهیونیستی باعث تشدید تنش در منطقه و جهان می‌شود.


از سوی دیگر، در گزارش حقوقی مرکز اطلاعات و داده‌های «وادی حلوه» در شهرک «سلوان» نسبت به خطرات حفاری‌های اسرائیل در شهر قدس هشدار داده و اعلام شده است که این حفاری‌ها زندگی اهالی شهرک «سلوان» واقع در جنوب مسجدالاقصی را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این گزارش همچنین آمده: «مقامات اسرائیلی به حفاری‌های خود و ایجاد تونل در زیر محله‌ «وادی حلوه» که از منطقه «العین» آغاز می‌شود و تا فضای دیوار براق امتداد می‌یابد، ادامه می‌دهند.»
بر اساس این گزارش، ایجاد تونل در زیر محله «وادی حلوه» از ۱۳ سال پیش تاکنون ادامه داد و در نتیجه آن زمین‌های گسترده‌ای فرو ریخته و در تعدادی از مناطق این محله به ویژه خیابان اصلی، مسجد و پارک آن شکاف‌هایی به وجود آمده و به بیش از ۸۰ منزل ضررهایی در سطوح متفاوت وارد شده است.