انتقاد لاریجانی از اقدام ضد تولید تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی

حسین بردبار- جشن روز ملی صنعت امسال با حضور پررنگ ترمسئولان و شخصیت های مختلف همراه بود؛ از رئیس مجلس تا وزیران امور خارجه، دفاع، علوم و صنعت، رئیس کل بانک مرکزی، نمایندگان مجلس و تشکل ها، رئیس اتاق بازرگانی و مدیران عامل غول های صنعتی و معدنی کشور در بخش دولتی و خصوصی همه آمده بودند تا یک صدا بگویند تحریم ها نمی تواند اقتصاد ایران را فلج کند. علی لاریجانی ، مهم ترین سخنران این مراسم بود و با تأکید بر این که شرایط سخت اقتصادی کشور گذراست، از اقدام ضد تولید تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی در بررسی  پرونده های 10 سال گذشته فعالان اقتصادی انتقاد کرد.  به گزارش خراسان، لاریجانی در این مراسم گفت: جدا از تحریم‌های کذایی آمریکا، ما یک سری اشکالات ساختاری  در وضعیت نظام بودجه ریزی کشور داریم. برای مثال، قانون تسهیل فضای کسب و کار، ظرفیت‌های بسیار زیادی برای بهبود شرایط دارد اما متأسفانه به بخش‌های زیادی از این قانون توجه نشده است و طبق گزارش‌های رسیده، صرفاً ۹ حکم از این قانون اجرا شده است، ۹ حکم آن اجرای ناقص داشته و ۲۵ حکم هم اصلاً اجرایی نشده است. وی با بیان این که یکی از مسائل مخل اقتصاد کشور بی ثباتی در ارز است، اظهار کرد: همه دیدیم که بی ثباتی در ارز تا چه حد شتابان بود و شاهد انفجاری در تورم بودیم و دشمنان تصور ونزوئلا سازی در کشورمان داشتند اما نشد چرا که تلاش‌های خوبی در بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز انجام شد. وی با انتقاد از تامین اجتماعی و سازمان مالیاتی به دلیل بررسی پرونده های 10 سال قبل فعالان اقتصادی و فشار به آن ها گفت: آیا الان وقت این کارهاست؟ بنده شنیدم که آقای جهانگیری هم بخشنامه‌ای را اعلام کرده که براساس آن صرفاً پرونده‌های یک سال قبل رسیدگی شوند.

ظریف: دلار از 35 درصد مبادلات ایران و ترکیه حذف شد
وزیر امور خارجه نیز با بیان این که دوران سلطه دلار رو به پایان است و بسیاری از کشورها نظیر چین و روسیه درحال حذف دلار از مبادلات شان هستند، افزود: دلار از 35 درصد مبادلات ایران و ترکیه حذف شد وحتی کشورهایی مثل امارات نیز در حال انجام مبادلات تجاری با ارزهای دیگر هستند.


محمد جواد ظریف افزود: نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیک ترین متحدان آمریکا از این کشور در حال فاصله‌گرفتن هستند؛ ما ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم. آمریکا به ابزار اقتصادی روی آورده اما ما می توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش آمریکا را کم رنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این زمینه به درستی رهنمود فرموده اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.
وزارتخانه های دفاع و علوم به کمک صمت آمدند
رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز دراین مراسم با بیان این که باور آمریکا این بود که تا پایان سال٩٧حوزه تولید ایران زمینگیر خواهد شد افزود: صنعتگران در سالی که گذشت، جهادگونه عمل کردند و با وجود همه مشکلات تولید ایران همچنان پابرجاست و آمار بانک جهانی نیز حاکی از بهبود پیش بینی ها درباره صنعت ایران است. وی افزود: وزیر دفاع در ایامی که صنعت ایران سال قبل دچار مشکل بود، دستور ویژه به صنایع دفاعی برای تامین نیاز صنعتی دادند و وزیر علوم نیز به دانشگاه ها دستور داده تا بتوانند به کمک تولید بیایند و راهکار بدهند، از سوی دیگر راهبرد اصلی ما تولید ساخت داخل و جلوگیری از واردات برخی کالاها از جمله پوشاک و کیف و کفش است.
در حاشیه
- مراسم روز ملی صنعت با تجلیل از خانواده دو شهید حادثه هفتم تیر سال 60 همراه بود و حاضران به احترام شهدای این واقعه تلخ ساخته دست منافقین قیام کردند.
- غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی دربخشی از سخنان خود خطاب به رئیس مجلس گفت که درکشور قوانین خوب زیاد داریم اما کجا باید بر اجرای قوانین نظارت کند، بسیاری از تولیدکنندگان می گویند که ما مشکل پول نداریم، محیط کسب و کار را درست کنید و بگذارید فعالیت اقتصادی کنیم. چه کسی و کجا باید بر اجرای درست قانون بهبود محیط کسب وکار نظارت کند؟ این سخنان چند بار با دست زدن حاضران همراه شد.