پرونده بانک سرمایه در ایستگاه «ریخته گران»

چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه دیروز به ریاست مسعودی مقام برگزار شد. گفتنی است در این دادگاه بعد از بررسی اتهامات هادی رضوی و احسان دلاویز (هر دو متهم به اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع) ، نوبت به بررسی اتهاماتِ مدیرعامل و اعضای وقت هیئت مدیره این بانک رسیده است. محمدعلی هادی، بهمن خادم، مهرداد باقری اعضای وقت هیئت مدیره و محمدرضا خانی، مدیرعامل وقت و عضو هیئت مدیره در این پرونده متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی و خیانت در امانت هستند. دادگاه دیروز، عمدتا به شنیدن دفاعیات متهم خادم و همچنین توضیحات نماینده دادستان درباره موضوع های مختلف، به ویژه پرونده ریخته گران گذشت.
ریخته گران کیست؟
بعد از اتمام رسیدگی به اتهامات رضوی و دلاویز حالا ریخته گران به محور جدید پرونده تبدیل شده است. اعضای هیئت مدیره وقت بانک سرمایه متهم هستند که بدون رعایت ضوابط و از طریق واسطه ها به گروه ریخته گران تسهیلات داده اند. این گروه که سهامدار عمده بانک سرمایه هم بوده ، در برخی رسانه ها به پدرخوانده، معروف شده است. برادران ریخته گران، علاوه بر سهام عمده بانک سرمایه به عنوان سهامدار کارخانه فولاد میبد یزد هم معرفی می شوند.حاشیه مهم دیگرِ این پرونده مصاحبه سجاد کاشف، مدیرعامل شرکت امیرتجارت هرمس با روزنامه شرق است. این شرکت تسهیلات 250 میلیاردی از بانک سرمایه (برای ساخت مجتمعی در اصفهان) دریافت کرده است. دریافت این تسهیلات در مشارکت با شرکت«توسعه تجارت سرمایه پایدار قشم» بوده که زیرمجموعه بانک سرمایه است و به گفته نماینده دادستان، از محل های نفوذ ریخته گران در بانک سرمایه بوده است.این شرکت (امیر تجارت هرمس) متهم است که این تسهیلات را برای ریخته گران دریافت کرده است. سجاد کاشف در این گفت وگو، این اتهام را رد می کند و توضیح می دهد که او و شریکش (اشکان ﻃﺮﺧﻮرانی) سابقه فعالیت مالی و اقتصادی زیادی دارند و واسطه کسی نبوده اند. البته او اعتراف می کند که در زمان دریافت وام، به دلایلی، یک کارگر (کارگر مغازه شریکش، اشکان) را به عنوان مدیرعامل معرفی   و بعد از دو ماه او را برکنار کرده و خودش مدیرعامل شده است. به گفته کاشف، آقای اشکان ﻃﺮﺧﻮراﻧﻰ (شریکش) شوهرخواهر ریخته‌گران است و به همین دلیل این اتهام مطرح شده است.گفتنی است در نهمین جلسه دادگاه (که 27 خرداد برگزار شده بود) قهرمانی نماینده دادستان درخصوص نفوذ ریخته‌گران در بانک سرمایه گفته بود: ریخته‌گران از سه حوزه به بانک نفوذ می‌کند سایه‌گستر، تفاهم‌نامه بانک سرمایه و بانک تجارت و شرکت پایدار قشم. به گفته قهرمانی، آقای ریخته‌گران سهامدار ۳۸ درصد بانک سرمایه است و ۱۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داشته است.
تصمیم گیری در هیئت مدیره با رای ریخته گران و قندالی


اما در جلسه دیروز هم، موضوع ریخته گران داغ بود. نماینده دادستان در پاسخ به دفاعیات اعضای وقت هیئت مدیره، با تاکید بر این که هیئت مدیره باید به طور مستقل تصمیم گیری کند، گفت: ما شاهدیم که دو سهامدار عمده بانک یکی آقای قندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسات می‌نشست و می‌گفت شرکت به من تعلق دارد و آقای ریخته‌گران به عنوان سهامدار بانک در جلسه هیئت مدیره با وکیل حاضر می‌شد و امر و نهی و دعوا می‌کرد. قهرمانی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با بانک تجارت در جهت تسویه بدهی‌های ریخته‌گران اظهار کرد: هیئت مدیره بانک در زمینه تفاهم‌نامه بانک تجارت به نفع ریخته‌گران اقداماتی می‌کند.
ریخته گران، ده ها کلاه گشاد سر بانک گذاشته بود
نماینده دادستان خطاب به اعضای وقت هیئت مدیره، اظهار کرد: در خصوص شرکت سایه‌گستر مصوبه اول این بود که به ریخته‌گران ۳۴۵ میلیارد تومان داده شود که جلوی آن گرفته شد. در شرایطی تفاهم‌نامه اجرا شده که شما از اقدامات ریخته‌گران در بانک گزیده شده بودید و ۱۷۰ میلیارد تومان قبلی نیز مشکوک الوصول بوده، اما چطور در شهریور ۹۵ با وجود اقدامات ریخته‌گران می‌گویید که با توجیه اقتصادی تفاهم‌نامه را امضا کردید. آیا امضای تفاهم‌نامه با کسی که ده‌ ها کلاه گشاد سر بانک گذاشته است توجیه اقتصادی دارد؟
ریخته گران احضار شد اما نیامد
وی با بیان این که هیئت مدیره وظیفه نظارتی نیز داشته است اظهار کرد: ما اگرچه برای آقای خانی (مدیرعامل وقت بانک سرمایه) نقش محوری قائل هستیم، اما وظیفه نظارتی شما (اعضای هیئت مدیره) نیز سرجای خودش است. پس از تفاهم‌نامه با ریخته‌گران در خصوص تسویه، دیون ریخته‌گران ۲۰ میلیارد نقدی و ۲۶۰ میلیارد تومان به صورت ملک بوده است. وی افزود: آقای ریخته‌گران به دادسرا احضار شد و نیامد ، مهلت قانونی نیز منقضی شد و دستور جلب وی صادر خواهد شد.