عالم اخلاقی از نواده شیخ صدوق به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی شهید محراب

سی و هفت سال قبل در روز یازدهم تیرماه 1361 منافقین کوردل عالمی را از ملت انقلابی ایران اسلامی گرفتند که متخلق به اخلاق اسلامی بود و فروتنی و تواضع او زبانزد عام و خاص بود. آیت‌الله حاج شیخ محمد صدوقی که از نواده‌های مرحوم شیخ صدوق علیه الرحمه بود، نمایندگی حضرت امام خمینی و مسئولیت امامت جمعه شهر یزد را بر عهده داشت. وی از بدو ورود به قم به دوستی و هم صحبتی با امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه دل بست؛ به طوری که جلسات و محفل انس مشترک داشتند. آیت‌الله صدوقی در خاطرات خود در این باره می‌گوید: "بنده در سال 1349(هجری قمری) که وارد قم شدم، دو سه روز پس از ورود، با امام خمینی آشنا شدم و کم کم آشنایی ما بالا گرفت و به رفاقت کشید و گاه در تمام مدت شبانه روز با ایشان بودم." آیت‌الله صدوقی در پی اصرار مردم و علمای یزد و ارسال تلگرافهای فراوان آنان به آیت‌الله بروجردی و سایر مراجع معظم وقت، علیرغم داشتن موقعیت ممتاز در حوزه علمیه قم، به یزد مراجعت نمود و مورد استقبال بی‌نظیر مردم آن دیار قرار گرفت. با ورود به یزد، حوزه درس تشکیل داد و خدمات عمرانی و فرهنگی خویش را آغاز نمود. آیت‌الله صدوقی از طرفی اهل مبارزه سیاسی بود و همگام با امام راحل حرکت می‌کرد.. در غائله انجمن‌های ایالتی و ولایتی، به افشاء این توطئه پرداخت و روحانیت منطقه یزد را جهت مقابله با آن سازماندهی کرد. در جریان موضع گیری قاطع علماء و مراجع بزرگ در مقابل رفراندم فرمایشی شاه به بهانه انقلاب سفید، در یزد نقش هماهنگ‌کننده در بسیج مردم و روحانیت علیه این توطئه را داشت. وی ماجرای حمله وحشیانه به مدرسه فیضیه در سال 1342 را محکوم کرد و در ماجرای دستگیری امام خمینی در همان سال از یزد به قم مهاجرت کرد و پی گیر امور بود. شهید صدوقی از امضاء کنندگان بیانیه کم نظیر علمای اسلامی در اعتراض به انتخابات دوره بیست و یکم و نیز ادامه بازداشت امام خمینی بود. وی با شنیدن خبر تبعید حضرت امام به ترکیه، در خانه به سوگ نشست و از اقامه جماعت خودداری و دیگران را نیز از این کار منع کرد و حتی به موذنین گفته بود که اذان نگویند. در دوران ستمشاهی به شدت مانع همراهی افراد در مجالس و مراسم شاهانه بود. با ارسال کمکهای مالی و وجوه شرعیه به دفتر امام خمینی در نجف اشرف، موجب تقویت امام می‌گشت و در طول یکی دو سال قبل از پیروزی انقلاب در بیشتر فعالیتهای انقلاب نقش محوری داشت.
با پیروزی انقلاب در 22 بهمن ماه سال 1357 آیت‌الله صدوقی برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی از یزد راهی مجلس خبرگان شد. امامت جمعه و نمایندگی امام، مسئولیت دیگری بود که وی از عهده اجرای آن در راستای حل مشکلات مردم، تعدیل تندرویها، بازسازی استان و کمک به محرومان و مستضعفان به نیکوترین وجه بر آمد. او با درایت و کاردانی و مدیریت بالای خود به گونه‌ای عمل کرد که در طول سالهای بحرانی اوّل انقلاب که هر روز کشور شاهد توطئه‌ای جدید بود، استان یزد از کمند توطئه‌های گوناگون در امان ماند. با شروع جنگ تحمیلی، سیل کمکهای مردمی و نیروی انسانی را از یزد راهی جبهه‌های نبرد نمود و خود نیز در بسیاری از عملیات‌های افتخار آفرین رزمندگان اسلام حضور می‌یافت و گرمابخش فضای جبهه‌ها بود که شورانگیزترین حضورش در عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر بود.
مرحوم آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی رحمهالله درباره شخصیت اخلاقی آیت‌الله شهید صدوقی می‌فرمایند: "به طور اجمال باید عرض کنم که آقای صدوقی آن طوری که مشاهده کردم ـ همچنان که علامه حلّی درباره خواجه نصیرطوسی می‌گوید: من در میان این همه علماء و دانشمندان و بزرگانی که دیدم، او فاضل‌ترین و برترین کسان بود از حیث اخلاق ـ من هم باید درباره ایشان همین را عرض کنم؛ واقعاً من در زندگی خودم کمتر کسی را به جامعیت اخلاقی حضرت آیت‌الله صدوقی دیده بودم. ایشان واقعاً متخلق بود به اخلاق اسلامی و رمز موفقیت ایشان در این امور همان اخلاق اسلامی ایشان بود." ایشان در جایی دیگر می‌گویند: «یکی از جلوه‌های اخلاقی آیت‌الله صدوقی "تواضع" بود که یک اخلاق حمیده بزرگی است و از تعلیمات اسلام می‌باشد و درباره آن وارد شده است که هر کس تواضع بیشتر کند، خدا هم عزت و برتری و شرافت بیشتر به او می‌دهد. ایشان هم درنهایت درجه تواضع بود... همان طوری که خدا دستور می‌دهد به پیغمبرش که تو باید نهایت تواضع و فروتنی نسبت به مومنین داشته باشی، این خلق اسلامی و خلق پیغمبر گونه در آقای صدوقی به حد اعلی موجود بود که حتی به بچه‌ها چنان تواضع می‌نمود و محبت می‌کرد که بچه‌ها با یک ملاقات واقعاً ارادتمند ایشان می‌شدند." به خاطر وجود همین تواضع بود که برای اصلاح کار مردم، و رفع احتیاجات آنها، کمتر به استراحت می‌پرداخت و در صورت خستگی، حتماً سفارش می‌کرد در صورتی که فردی برای دیدار آمد، او را از خواب بیدار کنند. تمام مردم را می‌پذیرفت و امور آنها را به لطف و محبت اصلاح می‌کرد و صحبت کردنش گرم و برخوردش با اشخاص، همراه با کمال تواضع بود. از خصائص اخلاقی ایشان، تقوا و اهتمام به عبادات بود. و همان‌طور که روزهای خود را در اختیار مردم می‌گذاشت و در اصلاح امور مردم می‌کوشید، شبهایش را با خداوند خلوت می‌کرد. از همین رابطه توفیق فوق‌العاده‌ای شامل حال ایشان شده بود و در زندگی این همه موفقیت پیدا کرد؛موفقیتهایی مانند عمران و آبادی، دستگیری از مستضعفان، وخدمت به مردم که ازبهترین کارهای مومنین به حساب می‌آمد. از دیگر عواملی که در موفقیت آیت‌الله صدوقی بسیار نقش داشت، تشکیلاتی عمل کردن است. ساواک در سال 1356 در اسناد خود خبر از تشکیل سپاه اسلام در استان یزد می‌دهد که توسط آیت‌الله صدوقی تشکیل شده بود. این سپاه که از روحانیون و مبلغین به وجود آمده بود، هدفش اعزام آنها به مناطق مختلف استان یزد بود که به گونه‌ای متشکل در روستا‌ها و شهرها مستقر شده، به کارهای تبلیغی مشغول می‌شدند. ایشان از لحاظ سیاسی شخصی بسیار تیزبین و تیز هوش بود. بسیاری از جریانات سیاسی را قبل از اینکه افراد نزدیک به ایشان بفهمند، می‌فهمید و زودتر از بقیه وارد صحنه می‌شد. بعد از انقلاب، یکی از روحانیان طراز اولی که علیه منافقین وارد صحنه شد ایشان بود. آنها را شناخت و علیه آنان قیام کرد. تنها شهری که منافقین نتوانستند در آن دفتر داشته باشند، شهر یزد بود. و این از تیز بینی ایشان بود اینها را شناسایی کرد و نگذاشت در این شهر رخنه کنند.
امام خمینی در بخشی از پیام خود به‌مناسبت شهادت آیت‌الله صدوقی فرمودند:
«... و چه کسی اولی‌ به شهادت است در عصری که استکبار جهانی و فرزندان خلف آن در داخل و خارج، اسلام عزیز را تهدید می‌کنند، از امثال شهید بزرگوار ما و فقیه متعهد و فداکار اسلام شهید صدوقی عزیز - رضوان‌الله علیه - شهید بزرگی که در تمام صحنه‌های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار گرفتاران و مستمندان بود، و وقت عزیزش صرف در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب می‌شد، و برای خدمت به خلق و انقلاب سر از پا نمی‌شناخت. هر جا زلزله می‌شد شهید صدوقی برای ترمیم خرابیها آنقدر که توان داشت حاضر؛ هر جا که سیل می‌آمد او بود که در صف مقدم برای دستگیری خلق خدا حاضر بود. در جبهه‌ها او و دوستان او و امثال او بودند که هر چند یک دفعه سرکشی کرده و آرامش قلب خلق‌الله بودند. این مدعیان خدمت به خلق و قیام برای خلق که در بیغوله‌ها خزیده و درحال انقلاب به چپاول اسلحه و مهمات بیت المال خلق فعالیت شبانه روزی نمودند، اینک که خداوند تعالی چهره کریهِشان را آشکار کرد و دستشان را از مال و جان خلق‌الله کوتاه نمود، چنین خدمتگزارانی را از این خلق می‌گیرند، و چون دزدان از سوراخ درآمده و غافلگیرانه اینگونه مردان فداکار برای ملت و توده‌های محروم را از محرومین می‌ستانند و آن را به حساب قدرت خویش می‌آورند و فتحی بزرگ برای خود و اربابان خود می‌دانند، و با تمام رسوایی باز خود را برای حکومت این ملت اسلامی مهیا می‌کنند. غافل از آنکه هر شهادتی ملت را به هدف بزرگ نزدیکتر می‌کند، و آنان را در پیشگاه حق و خلق رسواتر و بی‌آبروتر. ما در عین حال که از شهادت و فقدان این بزرگان‌ خدمتگزار به اسلام و محرومین در سوگیم، از نزدیک شدن به هدف اعلا که قطرات خون این شهیدان آن را نوید می‌دهند، دلگرم و خرسندیم. آنچه پیش ما مطرح است هدف بزرگ و شخصیتهای این بزرگمردان شهید است که بحمدالله هدف نزدیک و شخصیتهای اینان بارزتر و بزرگتر می‌شود. اینجانب دوستی عزیز که بیش از سی سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک کردم از دست دادم، و اسلام خدمتگزاری متعهد را، و ایران فقیهی فداکار، و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد؛ و در ازای آن به هدف نهایی که آمال این شهیدان است نزدیک شد.» (صحیفه امام، ج16، صص 368 و 369)
سایر اخبار این روزنامه
در همایش روز صنعت و معدن مطرح شد آمادگی برای افتتاح 100 هزار میلیارد تومان طرح معدنی نشریه آمریکایی فوربس: اروپا با راه اندازی اینستکس تحریم‌های آمریکا علیه ایران را زیر پا می‌گذارد سخنگوی وزارت خارجه: در صورت اقدام مناسب اروپا کاهش تعهدات برجامی ایران برگشت‌پذیر است دکتر ظریف: آمریکا را مجبور خواهیم کرد جز با زبان احترام با ایران سخن نگوید وزیر نفت در مقر دائمی سازمان اوپک در جمع خبرنگاران: بازار نفت باید غیر سیاسی باشد لاریجانی: ترامپ در صحنه بین‌المللی بی‌آبروست عالم اخلاقی از نواده شیخ صدوق به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله صدوقی شهید محراب پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به کنگره مسلمانان آمریکا (اسلام دین بشریت): اسلام دین بشریت است و حقوق بشر را تضمین می‌کند جدیدترین تلاش صهیونیست‌ها برای یهودی‌سازی قدس نتانیاهو از وزیر خارجه بحرین قدردانی کرد رئیس موساد: با شماری از کشورهای عربی روابط محرمانه داریم افتتاح تونل اسرائیلی منتهی به مسجدالاقصی به دست سفیر آمریکا روابط عمومی وزارت امور خارجه: منبع آگاه یا مقام آگاه نداریم روابط عمومی وزارت امور خارجه: منبع آگاه یا مقام آگاه نداریم راه‌اندازی 12 تاکسی هوایی در آسمان ایران تا پایان سال برخورد با کشف حجاب در فرودگاه معاون حقوقی رئیس جمهور: اصلاح قانون مهریه نباید به تکیه گاه مالی بانوان لطمه وارد کند