مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد افزایش ظرفیت تولید کنسانتره نقشه راه شرکت مس

«جایگاه حوزه معدن در اقتصاد دنیا»، «عملکرد درخشان تولیدی شرکت مس در خردادماه»، «افزایش ظرفیت تولید کنسانتره شرکت مس»، «انجام سرمایه‌گذاری‌ در صنایع بالا‏دستی و پایین‏دستی مس»، «اکتشاف»، «آموزش هدفمند» و «مانع نبودن تحریم‌ها برای فروش و توسعه» مهم‌ترین کلیدواژه‌هایی است که اردشیر سعد‌محمدی در یک‌ ماه گذشته در گفت‌وگو با اهالی رسانه مطرح کرد. به گفته مدیرعامل شرکت مس، میزان ظرفیت ایجاد شده برای تولید کاتد در شرکت مس به میزان 400 هزار تن نقشه راه شرکت مس برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و در این زمینه باید طرح کارخانجات تولید کنسانتره در معادن اکتشافی با سرعت دنبال شود.
جایگاه ویژه معدن در اقتصاد دنیا
اردشیر سعدمحمدی با اشاره به جایگاه حوزه معدن در اقتصاد دنیا گفت: ارزش منابع معدنی دنیا 310 تریلیون دلار است که از این میزان سالانه 7،5 تریلیون دلار برداشت می‌شود و ایران با 27،3 تریلیون دلار رتبه پنجم را به لحاظ ارزش ذخایر معدنی دارد.
وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که جایگاه فعلی شرکت مس باید فراتر از وضعیت کنونی باشد و تبدیل به برترین شرکت معدنی و فلزی کشور شود. برای تحقق این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی همه‌ کسانی هستیم که در این بخش فعالیت دارند.


مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه در یکی از کشورهای پیشرفته معدنی تقریباً سال 75/2 میلیارد دلار برداشت ماده معدنی صورت می‌گیرد اظهار کرد: با فرآوری ماده معدنی ارزش آن به 772 میلیارد دلار ارتقا می‌یابد و زمانی که ماده معدنی فرآوری شده وارد حوزه صنعت می‌شود ارزش آن به 2940 میلیارد دلار می‌رسد و درآمد حاصل می‌شود که این عدد نزدیک به 40 برابر زمانی است که ماده معدنی در دل زمین قرار دارد.
عملکرد درخشان تولیدی در خردادماه
سعد‌محمدی با بیان اینکه تولید مس سال گذشته از مرز 245 هزار تن برای اولین‏بار در کشور عبور کرد و امیدواریم در سال 98 که به دستور مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده است میزان تولید را به بالای 260 هزار تن کاتد برسانیم گفت: با برنامه‌های توسعه‌ای که در شرکت ملی مس صورت ‌گرفته در سال‌های آینده به ‌مراتب بیشتر از سال 98 افزایش تولید خواهیم داشت.
وی با اشاره به عملکرد درخشان ملی مس در خردادماه در حوزه تولید اظهار کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران موفق شد در خردادماه سال جاری با تولید 31 هزار و 259 تن آند نسبت به برنامه 23 هزار و 632 تنی به رشد چشمگیر 33 درصدی دست یابد.
سعدمحمدی با بیان اینکه میزان تولید آند شرکت مس از ابتدای سال جاری با رشد 36 درصدی به رقم چشمگیر 89 هزار و 395 تنی رسیده است، افزود: همچنین شرکت مس با تولید 22 هزار و 328 تن کاتد نسبت به برنامه 18 هزار و 611 تنی خردادماه موفق به ثبت رشد 20 درصدی در تولید این محصول شد. میزان تولید این محصول هم از ابتدای سال جاری تاکنون با رشد 27 درصدی به عدد 67 هزار و 500 تن رسید که عملکرد بسیار عالی برای شرکت مس محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این شرکت مس در سومین ماه سال جاری موفق به تولید 24 هزار و 624 تن مس محتوی معدنی شد که نسبت به برنامه 23 هزار و 580 تنی خردادماه از رشد 4 درصدی برخوردار شد. همچنین میزان تولید مس محتوی معدنی از ابتدای سال جاری با رشد 5 درصدی روبه‌رو بوده است و به رقم 77 هزار و 200 تن رسیده است.
ظرفیت تولید کنسانتره مس افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت مس با اشاره به بی‌نظیر بودن شرکت مس نسبت به صنایع دیگر معدنی کشور گفت: شرکت مس تنها شرکتی است که در بین صنایع معدنی صاحب معادنش است در حالی‌ که در صنایعی مثل ذوب‌آهن یکی از معضلات تامین مواد اولیه است.
سعد‌محمدی با تاکید بر اینکه نخستین کاری که در شرکت مس باید با همکاری پرسنل انجام شود، ایجاد توازن در تولید است بیان کرد: در حال حاضر 460 هزار تن ظرفیت کاتد در شرکت مس وجود دارد و میزان کنسانتره تولیدی 1 میلیون و 150 هزار تن است و برای تولید 460 هزار تن کاتد به یک ‌میلیون 800 هزار تن کنسانتره نیاز داریم.
وی با بیان اینکه وجود ظرفیت‌ تولید کاتد و میزان تولید کنسانتره تولیدی نقشه راه ما را برای رسیدن به توازن در تولید در شرکت مس ترسیم می‌کند، افزود: هم‌اکنون ظرفیت‌سازی برای افزایش ۴۵۰ هزار تنی تولید کنسانتره مس در کشور آغاز شده است.
وی تاکید کرد: اولویت شرکت ملی مس، ایجاد کارخانه‌های کنسانتره است که در این زمینه هم‌اکنون در حال ساخت یک کارخانه صد‏هزار تنی کنسانتره در دره آلو هستیم که امیدواریم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.
سعد‌محمدی ادامه داد: همچنین ساخت کارخانه ۱۵۰ هزار تنی کنسانتره در دره‌زار، کارخانه ۱۰۰ هزار تنی در فاز سه سونگون و کارخانه ۱۰۰ هزار تنی چاه فیروزه را در دست اجرا داریم ضمن اینکه بنا داریم دو کارخانه ۱۰۰ هزار تنی دیگر را به این طرح‌ها اضافه کنیم.
خط قرمزی در اکتشاف نداریم
مدیرعامل شرکت مس در ادامه با بیان اینکه برای دستیابی به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره در کشور و رسیدن به توازن در تولید باید در حوزه اکتشاف معادن به‌صورت جدی عمل کنیم تا بتوانیم شرایط را برای توسعه که از نیازهای اصلی کشور به لحاظ رونق اقتصادی است فراهم کنیم، گفت: خط قرمزی برای میزان سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف نداریم و میزان حفاری اکتشافی امسال افزایش جدی خواهد داشت و طرح‌های اکتشافی برای مناطق شناسایی شده، عملیاتی خواهد شد.
وی تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم معادن جدید را به عرصه تولید مس در کشور اضافه کنیم تا با افزایش ذخایر مس، رتبه هشتم کنونی ما در دنیا ارتقا یابد.
فعال کردن پهنه‌های جدی معدنی در دستور کار شرکت مس
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اعلام اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران به‌ منظور رونق تولید در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام به فعال کردن پهنه‌های جدید معدنی نیمه فعال و راکد در استان کرمان خواهد کرد، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها نویدبخش رونق تولید و ایجاد اشتغال بیشتر خواهد بود.
به گفته مدیرعامل شرکت مس، این شرکت آمادگی فعال کردن معادن دیگر مس استان کرمان را که از فعالیت مناسبی برخوردار نیستند به ‌صورت مستقیم یا مشارکتی دارد.
انجام سرمایه‌گذاری‌ در صنایع بالادستی و پایین‌دستی مس
سعدمحمدی با بیان اینکه خام فروشی در حوزه مس نداریم، گفت: ممکن است برای سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از کنسانتره را برای کسب درآمد و همچنین سوددهی مناسبی که دارد صادر کنیم، اما بحث اصلی ما تولید ارزش‌افزوده در صنعت مس است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: برای ایجاد ارزش‌افزوده در صنعت مس در صنایع بالادستی و پایین‌دستی مس در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام خواهیم داد.
سعد‌محمدی با عنوان اینکه مس ایران دارای برند «پنج‌-نه» است و در صنایع «های‌تک» از آن استفاده می‌شود، گفت: مس ایران فرصت خوبی برای ورود به صنایع پایین‌دستی و های‌تک است و من اعلام می‌کنم که از تمام ایده‌های خلاقانه که زمینه ورود سرمایه‌گذاران به صنایع های‌تک را فراهم می‌کند با تمام قدرت حمایت می‌کنم.
سعد‌محمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکت ملی صنایع مس ایران در صنایع مرتبط با مس ارزش این سرمایه‌گذاری‌ها را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.
مدیرعامل شرکت مس تصریح کرد: با به نتیجه رسیدن این سرمایه‌گذاری‌ها زمینه مناسبی برای اشتغال در استان پهناور کرمان فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه تمام سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای ورود به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای دعوت می‌کنم و در این زمینه از این بخش حمایت کامل خواهم کرد، گفت: با تلاش و همکاری مجموعه مس در آینده نزدیک استراتژی توسعه شرکت مس را در حوزه اکتشاف و تولید اعلام می‌کنم.
آموزش هدفمند با هدف افزایش بهره‌وری
مدیرعامل شرکت صنایع ملی مس ایران با بیان اینکه آموزش هدفمند از مهم‌ترین برنامه‌های ما در شرکت مس است، گفت: ارتقای سطح دانش، استانداردسازی و به‌روزرسانی امور با توجه به تغییرات جهانی، امری بدیهی است و در دستور کار شرکت قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع قطعاً در برنامه کاری ما خواهد بود تا بتوانیم سطح علمی شرکت را به دانش روز دنیا نزدیک کنیم، گفت: با برنامه‌ریزی‌های جدیدی که در زمینه آموزش هدفمند داریم در آینده نزدیک باید به مرز‌های دانش در بخش مس دست پیدا کنیم و با تکنیک‌های روز دنیا که در حال گسترش است جلو بریم. سعدمحمدی افزود: امیدواریم بتوانیم تکنیک‌های روز را به لحاظ فنی در ساختار کارخانه و تولیدات فراهم کنیم و با این شرایط بتوانیم بهره‌وری بیشتری را در شرکت ایجاد کنیم.
فروش سه‌ماهه شرکت مس جلوتر از برنامه است
سعدمحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها بر روند فعالیت شرکت ملی مس اثر گذاشته است یا خیر، گفت: عملکرد سه‌ماهه شرکت مس که به بورس ارائه شده نشان می‌دهد جلوتر از برنامه ارائه شده، فروش داشتیم.
مدیرعامل شرکت مس با بیان اینکه محصولات صادراتی ما شامل کاتد و میزان کمی کنسانتره است، افزود: علاوه بر این‌ میزان صادرات کاتد و کنسانتره شرکت مس بستگی به نیاز این محصولات در داخل کشور دارد و اولویت ما تامین نیاز داخل است و باقی‌مانده آن صادر می‌شود.
مدیرعامل شرکت مس بیان کرد: هوشمند کردن سیستم مالی شرکت مس قطع به‌یقین اتفاق خواهد افتاد و امیدوارم با همکاری دوستان به‌ صورت آنلاین تعیین قیمت تمام‌شده را در لحظه ارزیابی کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در همایش گرامیداشت «روز جهانی پناهنده» مطرح شد تحریم علیه پناهندگان جلال خوش‌چهره پاسخ به سیاست تهدید چند و چون علت‌ها و راهکارهای کاهش کرسی‌های زبان فارسی در جهان بررسی شد چراغ کم‌سوی فارسی‌آموزی در دنیا برای اولین بار انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری انجام شد آمارهای جالب از پایتخت پرمصرف‌ترین مناطق کشور مشخص شدند «برق» در شوک گرمای تابستان 98 زمینه‌ها و شرایط ایجاد یک جبهه سوم بررسی شد «جریان سوم»؛ عبور از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته عبور ذخایر اورانیم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تایید کرد لاریجانی در مراسم روز صنعت و معدن:‌ ترامپ در صحنه بین‌المللی فرد بی‌آبرویی است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد افزایش ظرفیت تولید کنسانتره نقشه راه شرکت مس تا پایان تیرماه حداقل یک بار با کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کنید وزیر نفت: اینستکس بدون واریز پول نفت پاسخگو نیست