خشونت در سالگرد الحاق هنگ کنگ به چین

گروه بین‌الملل: سالگرد برافراشته شدن مجدد پرچم چین در خاک هنگ کنگ به بهانه‌ای برای اعتراضات تبدیل شد. اگرچه حجم گسترده منتقدان در طول چند هفته اخیر همواره مورد توجه بوده است اما وقوع درگیری و اعمال خشونت بی سابقه بوده است. گزارش شده است که معترضان با لوله‌های آهنی شیشه‌های ساختمان «شورای قانونگذاری هنگ‌کنگ» را خرد کرده‌اند. پلیس برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان که غالب آنان را جوانان تشکیل می‌دهند از گاز فلفل استفاده کرده است. به نوشته روزنامه تلگراف انگلیس، هنگ کنگ، قطب مالی بین‌المللی، از حدود سه هفته پیش شاهد تظاهرات اعتراضی به طرح دولت برای استرداد متهمان به چین است.
دستگاه قضایی هنگ‌کنگ قصد دارد بر اساس آن چه در لایحه پیشنهادی جدید آمده است، از این پس «به صورت موردی» متهمانی را که از چین به این منطقه فرار می‌کنند برای محاکمه به خاک چین مسترد کند. مخالفان این لایحه می‌گویند که قانون پیشنهادی بهانه‌ای برای استرداد منتقدان دولت چین به پکن است و خواهان کناره‌گیری رئیس‌جمهور هستند.
خانم «کری لم»، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، با چهره‌ای که به نظر خسته می‌رسید بعد از دو هفته برای اولین بار در جمع ظاهر شد تا در جشن سالگرد شرکت کند. وی در این مراسم گفت دولت نیاز دارد تا سبک فرمانروایی خود را عوض کند و بیشتر از جوانان بهره ببرد. بنابه گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم، جو حاکم سرد بوده است و تعداد افراد کمتری نسبت به سال‌های پیش در مراسم شرکت کرده‌اند. این غیبت به خصوص در میان تاجران رده‌بالا محسوس بوده است.
درگیری‌های سنگین


مسدود کردن مسیرهای اصلی شهر با موانع فلزی و پلاستیکی در صبح دیر.ز (دوشنبه)، باردیگر باعث شعله ور شدن تنش‌ها در هنگ کنگ شد. پلیس اندکی قبل از شروع مراسم سالگرد واگذاری هنگ کنگ به چین، پلیس با معترضان درگیر شد و چند تن از آنها را بازداشت کرد.
بی بی سی نیز از برخورد شدید نیروهای پلیس بامعترضان خبر داده است. نیروهای پلیس با باتوم و اسپری تظاهرات کنندگان را شوکه کردند.
اولین تظاهرات اصلی که از ویکتوریا پارک آغاز شد در ساعت 3 عصر به وقت محلی شکل گرفت. به نظر می‌رسد پلیس سعی در دور نگه داشتن معترضان از مراکز دولتی را دارد. پلیس بار دیگر این هشدار را به معترضان داده «از تحریک جلوگیری کنید، در غیر اینصورت به خشونت متوسل می‌شویم.» به نوشته تلگراف، اعتراضات دیروز در هنگ کنگ، تازه‌ترین نماد نگرانی روزافزون از زیر پا گذاشتن آزادی‌ها و فرهنگ این شهر از سوی چین و سران طرفدار این کشور در هنگ کنگ است.
فعالان دمکراسی خواه هنگ کنگ خواستار آزادی‌های دمکراتیک مانند حق انتخاب رئیس این شهر هستند.
«جرمی‌هانت»، وزیر خارجه بریتانیا، پیش از برگزاری تظاهرات امروز (دوشنبه) از مقامات هنگ کنگ خواست به حقوق و آزادی‌های شهروندان احترام بگذارند. منطقه خودمختار هنگ کنگ هفت میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، در جنوب چین قرار دارد و از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. امپراتوری بریتانیا در ۲۶ ژانویه ۱۸۴۱ میلادی پس از شکست چین، هنگ کنگ را اشغال کرد و یک سال پس از اشغال این جزیره، کنترل آن را به طور کامل به دست گرفت. هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ به جمهوری خلق چین پیوست.
شروع اعتراضات هنگ کنگ به حدود سه هفته پیش و اعتراضات گسترده به طرح جنجال برانگیز استرداد متهمان به چین برمی گردد. در پی مخالفت مردمی با این طرح، دولت اجرای این طرح را به حال تعلیق درآورد. با این حال، معترضان تعلیق این طرح را کافی ندانستند و خواستار کناره گیری «کری لم»، رئیس اجرایی هنگ کنگ، شدند. چین کشورهای دیگر را از دخالت در امور هنگ کنگ برحذر داشت و اعلام کرد: سیاست‌های «یک کشور دو نظام» و «مدیریت هنگ کنگ به دست مردم هنگ کنگ» به خوبی رعایت می‌شود و مردم هنگ کنگ از حقوق و آزادی قانونی برخوردارند و این کاملاً مشخص است.
وی افزود، ثبات و شکوفایی هنگ کنگ برای چین و دنیا مفید است اما، تاکید می‌شود، هنگ کنگ منطقه‌ای از چین است و امور آن بخشی از امور داخلی چین است و هیچ کشور، سازمان یا شخص دیگری حق دخالت در مسائل آن را ندارد.