حکم جلب برای ریخته‌گران

سرویس جامعه جوان آنلاین: طبق گفته نماینده دادستان «ریخته‌گران احضار شده، اما به دادسرا نیامده این در حالی است که مهلت احضار منقضی‌شده و حکم جلب برای ایشان صادر خواهد شد.» این بیان نماینده دادستان در حالی بود که البته یکی دیگر از متهمان بانک سرمایه با قرار گرفتن در جایگاه، برای ارائه دفاع از خود به بخش‌هایی دیگر از فعالیت ریخته‌گران اشاره داشت. طبق ادعای این متهم بزرگ‌ترین بدهکاران بانک سرمایه، سهامداران آن هستند که ریخته‌گران یکی از آنهاست. افزون بر این سه پرونده ۳۰ میلیاردی در شعبه مرکزی توسط ریخته‌گران هدایت شده بود.
رسیدگی به یکی دیگر از اضلاع فساد گسترده در بانک سرمایه در شعب ویژه توسط قاضی اسدالله مسعودی مقام به جلسه چهاردهم رسید. تاکنون افراد مختلفی از فساد بزرگ بانک سرمایه مقابل میز قاضی قرار گرفتند. از فوتبالی‌هایی، چون حسین هدایتی گرفته تا رسانه‌ای‌هایی، چون هادی رضوی! تعدادی از این افراد هم‌اکنون دوران محکومیت خود را طی می‌کنند که سه مدیر اسبق این بانک از جمله این افراد هستند.
ریخته گران کیست؟
در اکثر جلسات دادگاه برگزار شده نام شخصی به میان آمده که تقریباً به گوش همه‌خورده است و پیش از این نیز نام برادران «ریخته‌گران» شنیده شده بود. ریخته‌گران با وجود بدهی‌های فراوان بانکی و حتی ممنوع‌المعامله بودن، بعد از ورود به سهام این بانک توانسته‌ا‌ند مبالغ قابل‌توجهی از منابع این بانک را از آن خارج کنند. بررسی سهامداران بانک سرمایه نشان می‌دهد پس از صندوق ذخیره فرهنگیان با سهم ۷/ ۴۷ درصدی فردی به نام بهروز ریخته‌گران با ۱/ ۳۸ درصد سهام، دومین سهامدار این بانک است و وی توانسته با اقدامات خود بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از این بانک خارج کند.


طبق گفته‌های نماینده دادستان در جلسات قبلی، ریخته گران با استمساک به سهامدار بودن در بانک سرمایه از این بانک به عنوان یک کیف پول شخصی استفاده می‌کرده است. نماینده دادستان حتی در زمینه اعطای تسهیلات پرداختی به این شخص نام غارتگر را به کار برد و در این زمینه خطاب به مدیران بانکی گفت: برخی از این آقایان غارتگر به جان اموال مردم افتاده بودند و به راحتی ۹۵میلیارد تومان بدون وثیقه ترهینی به آن فرد اختصاص می‌دهند. نماینده دادستان در جلسه‌ای دیگر نحوه دریافت یکی از تسهیلات گرفته شده توسط ریخته‌گران را ترکمنچای بانکی خواند و اظهار داشت: قراردادی توسط اوحدی (وکیل ریخته‌گران) تنظیم و بین آقایان حیدرآبادی و خانی مبادله می‌شود و طبق آن ۸۰میلیارد تومان به ریخته‌گران تسهیلات داده می‌شود.
میزان بدهی ریخته گران
فردی که غایب جلسات دادگاه بانک سرمایه بوده است، همان بهروز ریخته‌گران بود که توانسته با اقدامات مجرمانه و با قدرتی که از سهامداری بانک سرمایه داشته ۶۱۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات به غیر از این بانک خارج کند. در کنار این براساس لیستی که از بدهکاران بانک سرمایه در سال ۹۵ منتشر شده بود، ریخته‌گران ۶۴۵ میلیارد تومان شخصاً به اسم شرکت‌های خود به بانک سرمایه بدهکار است که در مجموع رقم بدهی ریخته‌گران بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. بالاخره روز گذشته نماینده دادستان اعلام کرد: «ریخته‌گران احضار شده، اما به دادسرا نیامده این در حالی است که مهلت احضار منقضی شده و حکم جلب برای ایشان صادر خواهد شد.»
این در حالی است که اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه نیز روزگذشته در این‌باره گفت: بخشی از پرونده بانک سرمایه به دادگاه آمده، اما هنوز بخش‌های دیگری دارد که در دادسرا مطرح و تحقیقات آن در حال انجام است. وی به طور خاص در مورد پرونده ریخته‌گران توضیح داده است که متهمان دیگری نیز در این پرونده هستند که تحقیقاتشان هنوز در دادسرا به اتمام نرسیده و اگر دادسرا پس از اتمام تحقیقات، نظر به جلب دادرسی و صدور کیفرخواست داشته باشد، با صدور قرار از ناحیه دادسرا، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.
این خبر در دادگاه روزگذشته در حالی است که دفاعیات بهمن خادم یکی دیگر از متهمان این پرونده پرده از بخش‌های دیگری از اتهامات ریخته‌گران برداشت. طبق ادعای وی بزرگ‌ترین بدهکاران بانک سرمایه، سهامداران آن هستند که ریخته‌گران یکی از آنهاست. افزون بر این سه پرونده ۳۰ میلیاردی در شعبه مرکزی توسط ریخته‌گران هدایت شده بود.
یکی دیگر از نکات جالب توجه دادگاه دیروز میزان حقوق و دستمزد‌های این متهم به عنوان عضو هیئت‌مدیره وقت بانک سرمایه بود. براساس اعلام نماینده سازمان بازرسی کل کشور، حقوق، پاداش و حق حضور بهمن خادم یکی از اعضای وقت هیئت‌مدیره بانک سرمایه و از متهمان این پرونده در سال ۹۵ چیزی حدود ۴۰۰ میلیون بوده است.