درخشش ایران در شانگ‌های

سرویس جامعه جوان آنلاین: در رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ که توسط نظام رتبه‌بندی شانگ‌های صورت گرفت، دانشگاه تهران در ۲۷ مورد از ۵۴ موضوع در رده دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.
دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی معتبر جهانی در موضوعات شیمی، علوم جوی، بوم‌شناسی، علوم زمین، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، اتوماسیون و کنترل، مهندسی مخابرات، علوم و فناوری ابزار، مهندسی پزشکی، علوم و مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی مواد، علوم نانو و فناوری نانو، علوم و مهندسی انرژی، علوم و مهندسی محیط زیست، منابع آب، علوم و فناوری غذایی، زیست‌فناوری، علوم و فناوری حمل و نقل، مهندسی معدن، مهندسی متالوژی، علوم زیستی انسانی، علوم کشاورزی، علوم دامی و مدیریت در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت.
رتبه‌بندی شانگهای، شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ۵۴موضوع در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (هشت رشته)، حوزه علوم زیستی (چهار رشته)، حوزه علوم پزشکی (شش رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است.
بیش از ۴ هزار دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی ارزیابی و ۵۰۰ دانشگاه برتر از میان این دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط این دانشگاه منتشر شد و به صورت سالانه، روزآمد می‌شود.


در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ شانگهای، شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در شش رشته علوم مهندسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، شیمی، زمین شناسی و ریاضیات در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.
رتبه‌بندی حوزه مهندسی هم در ۲۲رشته صورت گرفته که ایران با ۲۰ دانشگاه، پرتعدادترین تعداد دانشگاه‌ها در این حوزه موضوعی را در خاورمیانه و غرب آسیا از آن خود کرده است.
دانشگاه‌های کشور در رشته مهندسی مخابرات جهش چشم‌گیری داشته‌اند. افزایش تعداد از دو دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به هشت دانشگاه در سال ۲۰۱۹ که دانشگاه‌های صنعتی شریف، آزاد اسلامی، صنعتی اصفهان، تهران، پلی‌تکنیک، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس را شامل می‌شود. رتبه‌بندی حوزه علوم اجتماعی هم در ۱۴رشته صورت گرفته که شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در دو رشته اقتصاد و مدیریت در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.
در رشته ریاضیات در سال ۲۰۱۹ به ترتیب دانشگاه آزاد و پلی‌تکنیک در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند.
در رشته اقتصاد، دانشگاه‌های آزاد و تهران در رشته مدیریت، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران و در رشته علوم کشاورزی دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، تربیت مدرس و صنعتی اصفهان در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.
در رشته شیمی نیز در سال ۲۰۱۹ به ترتیب دانشگاه آزاد، تهران و یاسوج در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند و دانشگاه یاسوج برای نخستین بار در این حیطه حضور پیدا کرده است.
جالب اینکه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار شاهد درخشش دانشگاه‌های ایران در حیطه فناوری پزشکی هستیم. در رشته پزشکی بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، علوم پزشکی بقیه الله سپاه پاسداران، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی کرمان و علوم پزشکی ایران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.