انفجار در مسیر شکننده دیپلماسی








فرحناز دهقی
خبرنگار
ساعاتی پس از وقوع انفجار مهیبی در کابل در نزدیکی وزارت دفاع افغانستان، طالبان مسئولیت این حمله را که دست‎کم 30 کشته بر جای گذاشت و ده‎ها نفر را راهی بیمارستان کرد، بر عهده گرفت تا هیأت مذاکره‎ کننده امریکایی را تحت فشار بگذارد.
اگرچه نمایندگان امریکا و طالبان در پایتخت قطر بر سر میز مذاکرات نشسته‎اند تا درباره پیشبرد صلح و امنیت در این کشور به توافق برسند، اما همچنان تحرکات نظامی نیروهای طالبان مانند دو دهه گذشته در خاک این کشور جاری است. به‌گزارش شبکه الجزیره، صبح روز گذشته بمبی که در داخل خودرویی جاسازی شده بود، منفجر شد و به‌دنبال آن صدای مهیبی که در خیابان‎های کابل پیچید جمعیت بسیاری را به خیابان‎ها کشاند. محمد کریم، یکی از مقام‎های پلیس کابل در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز تأیید کرد، این انفجار در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع افغانستان روی داده است. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخلی این کشور گفت: «پس از انفجار مهیبی که روی داد، سه فرد مسلح وارد ساختمانی شدند و با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند.»
دومینوی خشونت‎های طالبان در خاک افغانستان در شرایطی یک به یک به وقوع می‎پیوندد که هفتمین دور مذاکرات با گروه مذاکره‎کننده امریکا در قطر در جریان است و حتی خود طالبان این دور از مذاکرات را حساس و مهم دانسته است. به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی قطر که در جریان مذاکرات صلح با زلمای خلیل زاد، نماینده امریکا برای افغانستان است، گفت: «در آخرین دور گفت‌و‌گو‌های دوحه به‌دنبال توافق‌هایی هستیم که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را در پی داشته باشد.» سهیل شاهین که با خبرگزاری آسوشیتدپرس سخن می‌گفت، تأکید کرد: «ما برای بازنویسی پیش‌نویس توافق و همسو کردن آن با بندهایی که بر سر آنها توافق شده، تلاش می‌کنیم.»
برخی ناظران می‎گویند هدف طالبان از همزمانی حملات و مذاکرات این است که گروه امریکایی را تحت فشار بگذارد و آنها را از آینده بدون توافق افغانستان و خشونتی که می‎تواند در بطن جامعه آن رواج داشته باشد، نگران کند.
دقایقی پس از این حمله ذبیح‎الله مجاهد سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد که «نیروهای طالبان به مراکز مهندسی و لجستیک وزارت دفاع کشور حمله کردند.» در این بیانیه نوشته شده که انفجار بزرگی در بیرون ساختمان وزارت دفاع صورت گرفت که تلفات غیرنظامی سنگینی بر جای گذاشت؛ در صورتی که «هدف نظامیان بودند نه غیرنظامیان».
سازمان ملل، سازمان‌های مردم نهاد و دولت افغانستان از گروه طالبان برای حمله به غیرنظامیان شدیداً انتقاد کردند. شهروندان افغانستان نیز با انتشار تصاویری از کشته‎شدگان و زخمی ها و کودکانی که در میان آنها حضور داشتند، به این حمله معترض شدند. وحیدالله میار، سخنگوی وزارت بهداشت این کشور، گفت که دست کم 68 نفر از جمله 9 کودک به بیمارستان منتقل شده‎اند.تا ساعاتی پس از وقوع این انفجار نیز صدای شلیک گلوله و انفجار در خیابان‎های کابل شنیده می‎شد. نیروهای امنیتی و پلیس تلاش کردند با حضور حداکثری خود امنیت را در خیابان‎های منتهی به ساختمان وزارت دفاع حفظ کنند. در نزدیکی این محل، ساختمان‎های دولتی مهمی از جمله آژانس اطلاعاتی افغانستان، فدراسیون فوتبال و انجمن کریکت افغان قرار دارند. در هنگام درگیری میان نیروهای طالبان و پلیس، شمس امینی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، در این باره گفت: «بسیاری از همکاران ما در ساختمان گیر افتاده‎‎اند و حتی گزارشی به دست ما رسید که نشان از زخمی شدن چند نفر از آنها داشت. ما نمی‎دانیم مهاجمان توانسته‎اند وارد ساختمان شوند یا نه. اما فضا بشدت ملتهب است.»
گروه تروریستی داعش که بارها نارضایتی خود را از مذاکره میان طالبان و امریکا نشان داده، روز گذشته در واکنش به آن با انتشار ویدئویی گفت: «ما بارها گفته‎ایم که طالبان نسبت به دین، شریعت خدا و جامعه مسلمانان خائن است و در پنهان و آشکار با دشمن مذاکره می‎کند. اما ما همچنان با کافران در جنگ هستیم و تا زمانی که سرزمین خراسان را از وجودشان پاک نکنیم دست از جهاد برنخواهیم داشت.»