مشکل تولید با تدبیر حل می‌شود نه با قانون

مرجان اسلامی فر
خبرنگار
«گره‌ها را با تدبیر باز کنید. آنقدر دنبال قانون و قانون‌گذاری نباشید.» این گفته با تشویق ممتد حاضران روبه‌رو شد؛ حاضرانی که دیروز برای شنیدن خبر خوش صنعتی به سالن اجلاس سران رفته بودند. صنعتگران زمزمه می‌کردند که این جمله را باید سردر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های صنعتی نوشت. گفته علی لاریجانی در روز صنعت حرف دل خیلی‌ها بود، حتی مسئولانی که برای تصمیم‌گیری با دوراهی مواجه می‌شوند. علی‌ لاریجانی، رئیس قوه مقننه که همه وی را مرد قانونگذار می‌دانند از بخش‌های مختلف گلایه کرد که چرا سخت می‌گیرید و اجازه نمی‌دهید صنعتگران کار کنند، سعی کنید با تدبیر مشکلات را از جلو پای تولیدکنندگان بردارید.
 سخنرانان دیگر مراسم روز صنعت هم صحبت‌های مشابهی داشتند و تأکید کردند با اتکا به تولید و صنعت می‌توان از چالش‌ها عبور کرد در غیر این صورت نمی‌توان از تحریم‌ها عبور کرد. هر چند که وزیر صمت در این مراسم به‌صورت رسمی اعلام کرد بخش صنعت از تحریم‌ها عبور کرد.


فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان هم که در این مراسم فرصت سخنرانی پیدا کردند از بخشنامه‌های بی‌دلیل و قوانین متعدد وگاه متعارض با رشد و رونق تولید صحبت کردند و گفتند با بخشنامه‌ها متعجب می‌شوند و هیچ کس هم مسئولیت این قوانین را برعهده نمی‌گیرد. شنیدن این گفته‌ها باعث شد که رئیس مجلس شورای اسلامی آب پاکی را روی دست افرادی بریزد که برای عبور از هر مانعی دنبال لایحه و طرح هستند. وی که به‌عنوان آخرین سخنران روز صنعت پشت تریبون سالن اجلاس سران رفت، خطاب به‌ دنبال‌کنندگان قانون، گفت: ما مشکل و کمبودی از نظر قانون نداریم، اگر می‌خواهیم تولید محور توسعه باشد باید مشکلات صنعتگران را با تدبیر و مذاکره بین دستگاهی حل کرد.
رئیس مجلس تأکید کرد: توصیه بنده به وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که متناسب با شرایط امروز، ضوابط و مقررات خاصی را برای تولید در نظر گیرند و البته ما مخالف نوشتن استراتژی صنعتی نیستیم اما مسائل روزمره شدیدتری برای صنایع و تولید کشور داریم و بهتر است به جای وقت گذاشتن برای درازمدت، مسائل فوری‌تر مدنظر قرار گیرد.
پرونده‌های 10 سال پیش را زنده نکنید
 لاریجانی خاطرنشان کرد: ما برای صیانت از تولید و زنده نگه داشتن ظرفیت تولیدی کشور احتیاج داریم که ساز و کارهایی مناسب با شرایط امروز در بخش تولیدی را در نظر بگیریم.
وی گفت: برای مثال در زمینه اخذ مالیات بر ارزش افزوده چرا پرونده‌های ۱۰ سال قبل را امروز بررسی می‌کنید؟ آیا الان وقت این کارهاست؟ بنده شنیدم که آقای جهانگیری هم بخشنامه‌ای را اعلام کرد که براساس آن صرفاً پرونده‌های یک سال قبل رسیدگی شوند، چرا که در شرایط امروز اگر رویه اینگونه باشد بهتر است.
وی با اشاره به اینکه مالیات بگیریم اما باید به اندازه وسع گرفته شود، اظهار داشت: در بحث تأمین اجتماعی نباید پرونده‌های ۱۰ سال قبل الان بررسی شود و قبول داریم که دولت و واحدهای صنعتی به سازمان تأمین اجتماعی بدهی دارند و این سازمان باید سرپا بایستد اما از آن ها می خواهیم که به واحدهای صنعتی تنفس بدهی بدهند. ما در قانون بودجه امتیازاتی  برای صندوق‌ها برای حل این مشکل در نظر گرفتیم  که می توانند از آن استفاده کنند. معتقدیم که باید متناسب با شرایط امروزعمل شود.
وی با بیان اینکه برخی از بخش‌های تولیدی ما معوقاتی دارند، اظهار داشت: برخی از آنان به‌دلیل شرایط روز و افزایش نرخ ارز معوقه پیدا کرده‌اند که سیستم‌های بانکی سختگیری از این افراد را افزایش داده که اگر مشکلات آنان در زمینه بانکی حل و فصل نشود، بیشتر در مشکلات خود فرو می‌روند و باید به آنان برای حل مشکلاتشان کمک شود.
کشورها کمک می‌کنند تا از این شرایط خارج شویم
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه شرایط سخت اقتصادی کشور گذرا است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به ما کمک می‌کنند این سد را بشکنیم. این در حالی است که دشمنان به‌دنبال آن بودند که روابط تجاری ما را از بین ببرند و فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند که موفق نشدند و بسیاری از کشورهای بزرگ و بویژه همسایه به ما کمک می‌کنند از این شرایط خارج شویم.
اجازه ندهید کفش آهنی پوشیده شود
لاریجانی با بیان اینکه این دوره محدود و گذراست و برای این دوره خاص باید ضوابط ویژه‌ای در نظر گرفته شود، تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، نباید کفش آهنی به پا کند و باید شرایط را برای آنان سهل کنیم.
رئیس مجلس ادامه داد: مسئولان یکی از این کشورهای عجیب و غریب اخیراً گفته است که برای ما جای شگفتی دارد که ایرانی‌ها با وجود همه فشارهایی که به آنان وارد می‌شود، همبستگی ملی دارند و تُرک، بلوچ، ترکمن و عرب همه با هم هستند و ما نتوانستیم رخنه ایجاد کنیم.
فشارها به‌خاطر شکست امریکا در منطقه است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این مراسم گفت: فشارهای امریکا امروز ناشی از قدرت او نیست بلکه به‌دلیل شکست‌های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن امریکا در عرصه بین‌المللی افزود: امریکا برای اینکه علیه ایران حامی پیدا کند به هر وسیله‌ای متوسل شده و ناموفق بوده است. سال گذشته ۴ مرتبه جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کردند ولی هربار ناموفق بوده‌اند که این شرایط امریکا را وادار کرده از تنها حربه یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.
وزیر امور خارجه با اشاره به حذف دلار از ۳۵ درصد معاملات ایران و ترکیه در سال گذشته، گفت: روسیه و چین هم برای کاهش نقش دلار در معاملات خود تصمیم گرفته‌اند.
اینستکس؛ ارزش استراتژیک دارد
 وی تصریح کرد: اینستکس گرچه پاسخی به تعهدات اروپایی‌ها و خواست ایران نیست اما یک ارزش استراتژیک دارد. اینستکس یک ارزش بین‌المللی دارد و آن این است که نزدیک‌ترین متحدان امریکا از امریکا فاصله گرفتند.
باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در کوتاه مدت ناگزیریم از طریق اتکا به تولید داخل بر حربه امریکا غلبه کنیم، اظهار داشت: مردم ایران ۴۰ سال مقاومت کرده‌اند و باز هم مقاومت خواهند کرد اما این کافی نیست که بگوییم مردم ما مقاومت می‌کنند بلکه باید به فکر تأمین معیشت مردم باشیم. وی تأکید کرد: دنیا را مجبور خواهیم کرد که جز با زبان احترام با زبان دیگری با مردم ایران سخن نگویند و هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنند.
نهضت ساخت داخلی آغاز شد
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعتگران یکسال جهادی را سال گذشته پشت سر گذاشتند.
وی با بیان اینکه نهضت ساخت داخلی در مورد لوازم خانگی، سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک آغاز شده است، افزود: به همه واحدهای صنعتی دستور دادیم که بعضی از نیازهای ما را از طریق ساخت داخل تأمین کنند.
وزیر صنعت گفت: برای امسال رشد اقتصادی منفی 6 درصدی پیش‌بینی شده بود ولی طبق آ‌خرین صحبت‌ها این پیش‌بینی منفی 2 تا منفی 2.5 درصد خواهد بود.
ما را هر روز سورپرایز نکنید
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در مراسم روز ملی صنعت، گفت: بسیاری از صنعتگران می‌گویند پول نمی‌خواهیم، بلکه زد و بندها و سورپرایز‌های هر روزه را از جلوی پای ما بردارید. وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌دنبال حذف قوانین مزاحم است، اما ۱۰ برابر آن قوانین مزاحم جدید پیش روی فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود.
شافعی تأکید کرد: همه سیستم‌های انگیزشی کشور برای کارهای واسطه گری و دلالی شکل گرفته که این رویه باید تغییر کند.

حاشیه
غایب بزرگ

خیلی از تولیدکنندگان انتظار داشتند که از در ورودی سالن اجلاس سران، رئیس قوه مجریه وارد شود تا بتوانند به‌صورت مستقیم مشکلاتشان را به حسن روحانی بگویند و از وی بخواهند برای این روزهای سخت چاره ای بیاندیشد تا نفس آنها به شماره نیفتد. اما در سال 98 صنعتگران میزبان رئیس مجلس بودند. غیبت معاون اول در مراسم روز صنعت برای صنعتگران جای سؤال داشت، آنها می‌گفتند اسحاق جهانگیری به جهت سابقه چند ساله در وزارت صنایع بخوبی تولیدکنندگان را درک می‌کند و می‌داند ما این روزها چه شرایطی داریم. در مراسم روز ملی صنعت، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس، نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد حضور داشتند. در مراسم روز ملی صنعت از 54 برگزیده صنعتی و معدنی تجلیل و همچنین به‌صورت جداگانه از محمدرضا بهرامن به‌عنوان پیشکسوت معدنی برتر، سهیلا سلحشور کردستانی به‌عنوان بانوی صنعتگر و سید احسان مصطفوی‌نژاد به‌عنوان صنعتگر نمونه تقدیر شد.

بـــرش
15 خواسته 9 تشکل‌ از دولت

تشکل‌های صنعتی و معدنی برای اینکه در مطالبات‌شان همصدا شوند در بیانیه‌ای مشترک 15 خواسته خود را مطرح کردند. اتاق بازرگانی ایران و تهران، خانه صنعت، سازمان نظام مهندسی معدن، انجمن مدیران صنایع، کنفدراسیون صنعت، خانه صنعت جوانان، خانه معدن، اتاق اصناف خواستار ثبات و اجرای دقیق قوانین و مقررات از سوی ارکان حاکمیت شدند و لغو بخشنامه‌های مغایر با قوانین موجود و متناقض با یکدیگر در دستگاه‌های مختلف را ضروری دانستند. در ادامه به خواسته‌های 9 تشکل صنعتی و معدنی پرداخته‌ایم.
1- تأمین کافی و بموقع و توزیع عادلانه نقدینگی مورد نیاز بخش تولید
2- غیرقابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی بودن تأمین مواد اولیه و بازار کالاها برای تولیدکنندگان ایرانی
3- ایجاد ثبات و وضع و اجرای دقیق قوانین و مقررات از سوی تمامی ارکان حاکمیت
4- سیاست‌های ارزی در حوزه صادرات و واردات نیازمند مناسب‌سازی است
5- فراهم آوردن محیط مساعد کسب و کار و تقویت بخش خصوصی
6- تلاش برای تقویت سرمایه‌های اجتماعی
7- فراهم کردن زمینه‌های ثبات اقتصادی و اجتماعی برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی
8- ضرورت نگاه آینده پژوهانه به بخش معدن کشور
9- ضرورت ارتقای کیفیت زندگی و معیشت همه کارگران
10- ضرورت راه‌اندازی اتاق‌های فکر با رویکرد آینده نگری
11- پرهیز از هرگونه مداخلات دستوری تعیین قیمت
12- ارتقای سطح روابط کشور با دیگر کشورها با ارتقای دیپلماسی اقتصادی
13- زمینه‌سازی بهبود فرآیندهای تأمین مالی بخش صنعت و معدن
14- تقویت نظام پاسخگویی و احیای شایسته‌سالاری
15- ارتقای ضوابط زیست محیطی