اورانیوم غنی شده از مرز 300 کیلوگرم گذشت

گروه سیاسی/ وعده ایران در اجرای گام اول کاهش بخشی از تعهدات خود در برابر بی‌توجهی اروپایی‌ها به تعهدات برجامی خود عملی شد. 30 اردیبهشت ماه «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نطنز و در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در پی تصمیم و بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشور ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم 3.67 درصد کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش یافت. او 27 خرداد ماه هم در محل تأسیسات آب سنگین اراک خبر داد که به مدت 10 روز دیگر یعنی تا 6 تیرماه اورانیوم با همان عنای 3.67 درصد از مرز 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد. حالا وزیر امور خارجه عملی شدن این اقدام را تأیید کرده است.
به‌گزارش ایسنا، «محمدجواد» ظریف دیروز در حاشیه مراسم ختم «مرتضی صفاری» نماینده فقید نطنز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا ذخایر غنی‌سازی اورانیوم ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده گفت: طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. براساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به بی‌نتیجه بودن کمیسیون مشترک برجام و گذشتن ایران از مرز ۳۰۰ کیلو ذخایر غنی‌سازی شده، رفتار ایران در ادامه چه پیامی را برای اروپا در پی خواهد داشت، گفت: همانطور که بعد از جلسه اعلام کردیم اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده لذا جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه از پیش اعلام شده، اقدامات خود را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است که این شامل ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین می‌شود. مرحله بعد هم درباره سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم در مرحله بعد اجرا می‌کنیم.
وزیر خارجه افزود: در نامه رئیس جمهوری هم صراحتاً بیان شده که اگر آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام دهند، اقدامات ما قابل بازگشت است اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خود را انجام دهیم. دیروز همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تأیید کرد. سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یوکیو آمانو»، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاع شورای حکام رسانده است :«آژانس در یکم ژوئیه، عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند.»


18 اردیبهشت ماه شورای عالی امنیت ملی در واکنش به عدم انجام تعهدات اروپا در قبال برجام در بیانیه‌ای تأکید کرد:«اعلام می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند. به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. در هر زمان که خواسته‌های ما تأمین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.» حالا تا پایان فرصت دو ماهه ایران به اروپا چند روز بیشتر باقی نمانده و همه چشم‌ها به اقدامات عملی اروپایی‌هاست که آیا خواسته‌های اصلی ایران یعنی تسهیل امکان فروش نفت و مبادلات مالی را مهیا می‌کنند یا باید منتظر عملی شدن گام دوم ایران باشند.
ظریف دیروز در پاسخ به سؤالی درباره روند اجرای سازوکار مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» گفت: اروپایی‌ها تعهد کردند که فروش نفت ایران را تضمین کنند که این کار را نکردند، تعهد کردند که حمل و نقل را تضمین کنند که این کار را هم نکردند. همچنین تضمین بازگشت دارایی‌های ایران و عواید فروش نفت را تعهد کرده‌اند. وی در پایان گفت که «اینستکس» مقدمه تعهداتی است که هنوز به‌صورت کامل اجرا نشده است.