ارتش سودان به جان مردم افتاد فاجعه خارطوم در حال تکرار


سرویس خارجی-شورای نظامی سودان که تحت حمایت مالی و تشکیلاتی گسترده عربستان و امارات قرار دارد و طی یک کودتا، انقلاب مردم سودان علیه عمرالبشیر را مصادره کرده است، بار دیگر به نیروهای ارتش دستور یورش به معترضان را در تظاهرات روز یک‌شنبه داد و نیروهای ارتش نیز با یورش به مردم، در حال رقم زدن جنایتی شبیه به فاجعه کشتار مردم در روز 13 خرداد خارطوم هستند.
ماجرا از آنجا شروع شد که اتحادیه اصناف سودان روز یک شنبه (نهم تیر) از معترضان خواست به سمت کاخ ریاست جمهوری بروند. نیروهای «جنبش آزادی و تغییر» سودان نیز خواستار برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «تظاهرات میلیونی گرامیداشت شهدا و روی کار آمدن دولت غیرنظامی» شدند. مردم سودان هم به دنبال این فراخوان با برپایی تظاهراتی میلیونی خواستار استعفای شورای نظامی شدند. اما ارتش این بار نیز مردم را به رگبار گلوله بست و بر اساس گزارش‌ها تا لحظه تنظیم این خبر7 نفر کشته و حدود 200 نفر هم زخمی شده‌اند.
 بر اساس گزارش رویترز، ۲۷ تن از مجروحان بر اثر اصابت گلوله آسیب دیده‌اند. «حمدان داقلو» نفر دوم شورای نظامی سودان، و وابسته به رژیم سعودی پیش از این اعلام کرده بود هر کسی به خیابان بیاید با برخورد قاطع نیروهای امنیتی روبرو خواهد شد. البته داقلو بدون ‌اشاره به مطالبات مردمی و درخواست آنها مبنی بر سپرده شدن انقلاب به نهاد‌های دموکراتیک، معترضان را افرادی خوانده که قصد دارند به اموال عمومی آسیب بزنند.
مخالفان سودانی معتقدند که این شورای نظامی در واقع ادامه دهنده راه عمرالبشیر است. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در شهر «کسلا» در شرق این کشور فقیر آفریقایی نیز به سمت آنها شلیک کرد. نیروهای پلیس همچنین با شلیک گاز‌اشک‌آور سعی کردند تظاهرکنندگان را در مناطق «بحری»، «معمورة» و «ارکویت» در پایتخت متفرق کنند. کمیته پزشکان مرکزی سودان می‌گوید در حمله نیروهای شورای نظامی به بیمارستان شهر «القضارف» در شرق کشور چندین تن زخمی شدند.


فاجعه خارطوم
این اولین بار نیست که شورای نظامی سودان مردم را به گلوله می‌بندد روز 13 خرداد نیز نیروهای امنیتی سودان ضمن حمله به جمعیت معترض و متحصن در برابر ساختمان وزارت دفاع این کشور، تعداد زیادی را به رگبار بستند، هر چند آمار رسمی تعداد کشته‌ها را حدود 150 نفر اعلام کرده‌ اما در همان زمان الجزیره با انتشار گزارشی این آمار را نادرست دانست و تاکید کرد که بیش از 500 نفر جان خود را از دست داده‌اند. الجزیره این را هم گفت که بسیاری از جنازه‌ها برای شناسایی نشدن به رود نیل انداخته شدند.این کشتار گسترده درست پس از بازگشت، «حمدان داقلو» به عربستان صورت گرفت و این فرضیه را اثبات کرد که شورای نظامی انتقالی سودان به طور کامل تحت حمایت آل‌سعود و امارات است و کشتارها با چراغ سبز ارتجاع عرب رخ داده است.