مسیر حرکت بازار مسکن در تابستان 98 چگونه خواهد بود؟ بازار مسکن تحت‌تاثیر بازارهای موازی

کیمیا نجفی
قیمت کالا و اجناس مختلف در بازارهای اقتصادی مدت‌ها است در روند صعودی قرار گرفته است. در این میان افزایش قیمت در بعضی از بخش‌ها به شدت چشمگیر بوده و مردم را برای تهیه برخی از کالاهای ضروری با دشواری روبه‌رو کرده. مسکن یکی از مواردی است که چالش‌های بسیاری را برای خانوارها به وجود آورده است.
افزایش قیمت در بازار مسکن همچنان ادامه دارد. این در حالی است که گزارش خرداد ماه بانک مرکزی درمورد تحولات معاملات بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد، بهای هر مترمربع مسکن با رشد ۱۰۴.۳ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۱۳.۳ میلیون تومان رسیده است. چنین افزایش قیمتی عملا صاحب‌خانه شدن را برای بسیاری از افراد به یک رویا تبدیل کرده است و همین دشواری سبب شد تا معاملات به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مشکلات تنها به خرید خانه توسط مصرف‌کنندگان محدود نمی‌شود. در این آشفته بازار اجاره یک سرپناه نیز برای افراد به یک کابوس تبدیل شده است. در این میان گفته می‌شود که افت بازار مسکن از شرق تهران شروع شد، به‌گونه‌ای که خرید و فروش در پرمعامله‌ترین مناطق شرق پایتخت نسبت به اردیبهشت ماه تقریباً نصف شد و دو منطقه نیز به رشد منفی قیمت رسید. البته باید توجه داشته باشیم که اخیرا سرعت افزایش قیمت به نسبت ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده است و به گفته برخی از کارشناسان با استفاده از راهکارهایی می‌توان از این فرصت استفاده کرد.
بازار مسکن متاثر از بازارهای موازی است


تابستان فصل جابه‌جایی بوده اما این مسئله در سال جاری کمی متفاوت از سال‌های گذشته شده و قدرت خرید و اجاره مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است. در این میان بسیاری از خانوارها دل‌نگران از افزایش بیشتر قیمت‌ها در تابستان سال جاری روزگار می‌گذرانند. این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند دیگر افزایش قیمت چشمگیر در بازار مسکن را نخواهیم داشت. مهدی غلامی، کارشناس مسکن درخصوص وضعیت بازار مسکن تا پایان تابستان سال جاری به «ابتکار» گفت: ما باید بدانیم که افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به حدی رسید که دیگر نباید رشد شدید قیمتی را داشته باشیم.
وی افزود: البته باید گفت که ممکن است شرایط تغییر پیدا کند و اتفاقات خاصی در بازارهای موازی و یا متغییرهای کلان اقتصادی رخ دهد.
این کارشناس بازار مسکن را متاثر از بازارهای موازی دانست و گفت: ما باید توجه داشته باشیم که مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و هر نوع تغییر مسیر در بازار ارز، سکه و طلا به طور مستقیم بر مسکن هم اثر خواهد گذاشت.
غلامی افزایش قیمت را ناشی از دلایل متعدد دانست و د‌راین‌باره گفت: ما باید بدانیم که تعداد واحدهایی که تولید و عرضه شده است آنقدر نبوده که بتواند پاسخگوی نیازهای بازار باشد. این اتفاق سبب افزایش قیمت خواهد شد اما همانطور که قبلا هم اشاره کردم در این مدت آنقدر روند صعودی قیمت در بازار مسکن را داشته‌ایم که به صورت معمول دیگر نباید افزایش شدید قیمت را در بازار شاهد باشیم.
این کارشناس مسکن با اشاره به امکان ورود به دوره رکود در بازار گفت: دوره رکود در بازار مسکن معنای متفاوتی دارد و در این شرایط ممکن است رکود خرید و فروش اتفاق بیفتد، اما اگر منظور از رکود کاهش قیمت‌ها باشد که من بعید می‌دانم چنین عملی صورت بگیرد. تقاضای بازار مسکن یک تقاضای همیشگی است و هنگامی که این تقاضا وجود دارد و عرضه هم به میزان لازم در بازار وجود نداشته باشد رکود معاملات رخ می‌دهد و همچنین اجازه نمی‌دهد که ما ثبات قیمت‌ها را داشته باشیم. اگر رکود معاملات رخ دهد، از سویی دیگر کند شدن افزایش قیمت‌ها و افزایش عرضه واحدهای مسکن رخ ندهد، نباید انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را داشته باشیم.
غلامی بازار را نیازمند عرضه دانست و گفت: دو اتفاق باید در بازار مسکن رخ دهد تا ما بتوانیم چرخ بازار را به حرکت درآوریم و در شرایطی حتی کاهش قیمت را شاهد باشیم. اولین اتفاق این است که مالکان‌ مجبور شوند مسکن‌ خود را عرضه کنند، این اتفاق به طرق مختلف از جمله مالیات امکان‌پذیر است. از سوی دیگر باید تولید و عرضه مسکن افزایش یابد و یا به عبارتی دیگر رونق پایدار در بازار داشته باشیم. در چنین شرایطی حتی می‌توانیم در بازار شاهد ثبات و کاهش قیمت هم باشیم.
بازار وارد دوره رکود می‌شود؟
وقتی از صاحب‌نظران درخصوص وضعیت بازار مسکن در روزهای آتی پرسیده می‌شود، بسیاری از آنها از ثبات نسبی که در راه این بازار است سخن می‌گویند. آنها معتقدند که بازار ملک در آستانه ثبات نسبی قیمت‌ها قرار دارد چراکه تقاضای مصرفی به‌ دلیل کاهش قدرت خرید افراد، کاهش یافته و از سویی دیگر تقاضای سوداگرانه نیز نسبت به ماه‌های قبل با افت روبه‌رو بوده است. در این میان برخی از کارشناسان آینده بازار مسکن را وابسته به سایر بازارها می‌دانند. بنابراین آنها می‌گویند به عنوان مثال اگر بازار ارز به یک ثبات نسبی برسد و بخشی از دارایی‌ها به سمت بازار مسکن حرکت کند می‌توانیم شاهد تاثیرات آن باشیم هرچند که نمی‌توان با قاطعیت در این خصوص صحبت کرد‌ چراکه بازارهای اقتصادی این ‌روزها تحت‌تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرند و به سرعت می‌توانند تغییر مسیر بدهند.
عده‌ای دیگر از صاحب‌نظران معتقدند که با توجه به رشد قیمت مسکن در سال گذشته، انتظار می‌رود مسکن وارد دوره رکود شود‌ که این رکود به دلیل کاهش قدرت خرید خانوارها خواهد بود. البته هستند کارشناسان دیگری که از اندک افزایش قیمت در بازار سخن می‌گویند، اما معتقدند که هرگونه افزایش قیمتی مقطعی خواهد بود و نباید نگرانی در‌این‌باره به وجود آید. البته باید اشاره کرد که عده‌ای دیگر می‌گویند در سال آینده جهش سنگینی را در قیمت مسکن نخواهیم داشت و رشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم عمومی خواهد بود. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان در‌خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ با اشاره به اینکه بازار قیمت مسکن در سال جاری کشش رشد قیمت را ندارد و وضعیت مسکن در سال ۹۸ ثابت است سخن می‌گویند. آنها می‌گویند وضعیت بازار و شیب افزایش قیمت در سال 97 به‌گونه‌ای بود که بعید است در سال جاری به همان شکل ادامه پیدا کند. به عبارتی دیگر از اول تابستان سال 98 شیب افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ملایم‌تر خواهد بود، اما این به معنای کاهش قیمت نیست.
همانطور که گفته می‌شود مسکن بخش مهمی از یک اقتصاد به‌شمار می‌رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. ما باید توجه داشته باشیم که هرگونه رخداد سیاسی و اقتصادی می‌تواند بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد و این بخش را با چالش‌های جدیدی روبه‌رو کند. به گفته برخی از کارشناسان باید اقداماتی را در دستور کار قرار داد تا میزان عرضه واحدهای مسکونی در بازار افزایش پیدا کند‌ چون در ‌این ‌صورت است که می‌توان بازار را به سمت آرامش سوق داد.
سایر اخبار این روزنامه
مسیر حرکت بازار مسکن در تابستان 98 چگونه خواهد بود؟ بازار مسکن تحت‌تاثیر بازارهای موازی ژوبین صفاری حرف از اقتصاد نزنید «ابتکار» از برداشت‌های نامتعارف نسبت به شفافیت‌ گزارش می‌دهد شفاف‌سازی یا تخریب؟ آیا می‌توان فضای مجازی را به مکانی امن تبدیل کرد؟ دنیای شیشه‌ای آیا وعده جاری ماندن زاینده‏رود در تابستان عملی می‌شود؟ از وعده تا عمل برای زاینده‌رود گزارشی از یک تخلف آشکار در فضای مجازی تو بترس تا من بخندم! ایران خارقالعاده است و به من لبخند میزند ویلموتس: بیرانوند یک هیولای واقعی است! دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای سومین‏بار در منطقه غیر‏نظامی مرز دو کره با یکدیگر ملاقات کردند لاریجانی: استخراج بیت کوین از برق صنعتی خلاف قانون است فدریکا موگرینی: هفت کشور اروپایی دیگر نیز به اینستکس می‌پیوندند جدایی مرزبانی از نیروی انتظامی عبدالصمد خرمشاهی: باید تمهیدات سختگیرانه‌ای برای خرید‏و‏فروش اسلحه در نظر گرفته شود زیرساختهای اقتصادی و نقش آنها در بالندگی اقتصاد کشور