امریکا امپراتور آپارتاید اقلیمی

سرویس جامعه جوان آنلاین: کشور‌های گروه جی ۲۰ متعهد شده بودند، تمام امتیاز‌های در نظر گرفته شده برای گروه‌های داوطلبانه محیط‌زیستی را به طور مساوی و برابر بین این گروه‌ها تقسیم کنند، اما به‌جز کشور‌های هند، استرالیا و فرانسه هیچ‌کدام از ۱۷ کشور دیگر جی ۲۰ به وظایف‌شان عمل نکرده‌اند.
به داد فقرا نمی‌رسند
تام ادواردسن، گزارشگر مؤسسه تغییرات اقلیمی سازمان ملل در امور فقر شدید، در گزارش خود تأکید کرده که ثروت و تجارت قرار است راهی اساسی برای مواجهه با تغییرات اقلیمی بازی کند، اما به داد فقرا نمی‌رسند.
این نهاد که زیرنظر سازمان ملل فعالیت می‌کند از دولت‌ها انتقاد کرده که جز فرستادن مقاماتی برای شرکت در کنفرانس‌ها برای ایراد «سخنرانی‌های حزن‌آلود» کار چندانی نمی‌کنند.


در حالی که دانشمندان و فعالان محیط‌زیست از دهه ۱۹۷۰زنگ‌های خطر را به صدا درآورده‌اند که «طی سه دهه اخیر، پیمان‌های بین‌المللی کار زیادی نکرده‌اند و دولت‌ها در رابطه با اخطار دانشمندان کم‌کاری کرده‌اند. در امریکا از سال ۱۹۸۰ حدود ۲۴۱ فاجعه اقلیمی رخ داده است که زیان آن‌ها روی هم‌رفته به ۶/ ۱ تریلیون دلار می‌رسد.»
از مهاجرت تا مرگ
به‌گفته ادواردسن تکیه بیش از حد بر بخش خصوصی می‌تواند به سناریوی تبعیض اقلیمی دامن بزند، به‌طوری که ثروتمندان با پرداخت پول می‌توانند از گرما، گرسنگی و مناقشه بگریزند، اما دیگران با رنج دست به گریبان بمانند.
وی به توفان شن سال ۲۰۱۲ امریکا اشاره می‌کند که در نیویورک باعث قطع برق بیشتر شهروندان شد، اما مقر «بانک سرمایه‌گذاری» با ده‌ها هزار کیسه شن و تولید برق توسط ژنراتور‌های خود محافظت شد. آقای ادواردسن می‌گوید، حتی با فرض بهترین سناریو‌ها نیز صد‌ها میلیون نفر در آینده با نبود امنیت‌غذایی، مهاجرت اجباری، بیماری و مرگ مواجه خواهند بود.
۲ سال بی‌خیالی کشور‌های بزرگ
آمار‌ها نشان می‌دهد، البته برخی پیشرفت‌های مثبت همچون افت هزینه تولید انرژی‌های پاک، کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در ۴۹ کشور، ۷ هزار شهر، ۲۴۵ منطقه و ۶ هزار شرکت اتفاق افتاده است. براساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی، طی سال گذشته ۳۰۴میلیارد دلار در پروژه‌های تولید برق جهان از منابع تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری شده و برای پروژه‌های انرژی پاک در حوزه ترابری و گرمایش خانه‌ها نیز ۲۵ میلیارد دلار دیگر هزینه شده است.
به غیر از این حوزه‌ها، ۲۴۰ میلیارد دلار هم برای افزایش بهره‌وری تولید و استفاده از انرژی در بخش‌های خانگی، صنعتی و ترابری هزینه شده است. کل سرمایه‌گذاری‌های جهانی در حوزه انرژی در سال گذشته ۸/ ۱ تریلیون دلار بود و اختصاص یک‌سوم از این رقم به انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری می‌تواند خبر خوشحال‌کننده‌ای باشد، اما نکته اینجاست که میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش‌ها طی دو سال گذشته رشدی نداشته است.
تلاش‌های چین
هرچند که چین با ۹میلیارد و ۸۳۹ میلیون تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده دی‌اکسیدکربن در سال گذشته بوده، اما بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر هم بوده است.
ضمن اینکه چین تلاش کرده تولید برق از زغال‌سنگ را کاهش دهد، موضوعی که آقای تام ادواردسن هم به آن اشاره کرده، اما گفته است که چین هنوز هم نیروگاه‌های زغال‌سنگ تولید و صادر می‌کند و همچنین کار کمتری برای مهار انتشار گاز متان انجام داده است. نیمی از دی‌اکسیدکربن تولیدشده در جهان طی سال گذشته، به‌خاطر مصرف زغال سنگ بوده است. وی همچنین تصمیم دولت برزیل برای گسترش معدن‌کاری در جنگل‌های آمازون را به باد انتقاد گرفت.
پست‌های نابه‌جا در امریکا
ادواردسن همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا را متهم کرد که لابی‌گران سابق (علیه سیاست‌های زیست‌محیطی) را به «پست‌های نابه‌جا» گمارده و در نتایج پژوهش‌های علمی آب و هوایی ایجاد شبهه کرده و سیاست‌های حفاظت از محیط‌زیست را لغو کرده است. دونالد ترامپ بار‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی ابراز تردید کرده و تغییرات اقلیمی را «جعل» چینی‌ها خوانده‌است که قصدشان «ضربه زدن به صنعت امریکاست.»
امریکا همچنین دو سال پیش رسماً نامه خروج از توافق اقلیمی پاریس برای کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای و مهار گرمایش زمین را به سازمان ملل تحویل داد و گفت: خروج این کشور از پیمان پاریس در سال ۲۰۱۹ نهایی خواهد شد.
کارنامه بد عربستان
کشور‌های جی ۲۰ در سال جاری نیز بر تغییرات اقلیمی، انرژی پایدار و مشکل پلاستیک در اقیانوس تمرکز خواهند کرد؛ این تمرکز رهبران جی ۲۰ به طور گسترده با نگرانی‌های عمومی در مورد تغییرات اقلیم در کشور‌های مورد بررسی ارتباط دارد. در این زمینه کره‌جنوبی بیشترین نگرانی را دارد و ۸۶ درصد آن را یک تهدید بزرگ می‌دانند. بیشترین تهدید کشور‌های پیشرفته بر حوزه تغییر اقلیم موضوع انرژی‌های فسیلی است. طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی، در سال ۲۰۱۴ تنها فرانسه کمتر از نیمی از انرژی خود را با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌کند.
برزیل تا ۵۹ درصد و در عین حال عربستان سعودی، ژاپن و روسیه هنوز بخش زیادی از انرژی‌های خود را از طریق مصرف سوخت‌های آلوده‌کننده فراهم می‌کنند، اما در این میان مکزیک با ۹۰ درصد و عربستان سعودی با ۱۰۰ درصد هنوز فاصله بسیار زیادی از استاندارد‌های مورد توافق سران این اجلاس دارند.