نمایش در نقطه صفر مرزی

ندا آکیش
خبرنگار
تاریخ امریکا باز هم به لطف حضور آقای «شومن بالفطره» در کاخ سفید یک «نخستین» را تجربه کرد؛ دیروز یکشنبه ساعت 15:45 به وقت محلی شبه جزیره کره «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا در یک نمایش تمام عیار رسانه‌ای – تبلیغاتی؛ با برداشتن 20 گام از نقطه صفر مرزی دو کره به سمت کره شمالی، وارد خاک کره شمالی شد و در معیت «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی که در گذشته نه چندان دور از دشمنان تراز اول امریکا بود؛ چند ثانیه‌ای در خاک این کشور ایستاد و به دوربین‌ها لبخند زد.
برای وقوع اتفاق تاریخی نخستین حضور یک رئیس جمهوری امریکا در خاک کره‌شمالی همه چیز بیش از حد انتظار ناگهانی و شتابزده بود. هر چند که به عقیده بسیاری از ناظران و تحلیلگران این هم یکی از آن شوهای تبلیغاتی ترامپ بود که اگر نتواند کمکی به پایان بن‌بست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بکند؛ حداقل امیال رئیس جمهوری امریکا را برای نخستین بودن در حوزه‌های مختلف و جلب آرای حامیانش برای انتخابات 2020 برآورده سازد.


به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ عصر شنبه به وقت محلی هنگامی که داشت اوزاکای ژاپن- محل برگزاری اجلاس جی 20 - را به مقصد کره جنوبی ترک می‌کرد، در یک پیام توئیتری نوشت «علاقه‌مند است با رهبر کره شمالی در خاک کره شمالی دیدار کند». این پیام توئیتری به سرعت از سوی وزارت خارجه کره شمالی و شخص «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی مورد استقبال قرار گرفت و کیم گفت «مفتخر است» که ترامپ را در خاک کره شمالی ببیند. بعد ازظهر دیروز یکشنبه به وقت محلی این اتفاق تاریخی در حالی رخ داد که مذاکرات صلح امریکا – کره شمالی پس از دو دیدار ناکام «کیم» و «ترامپ» در سنگاپور و ویتنام به بن‌بست رسیده و نه تحریم‌های امریکا علیه کره شمالی برداشته شده و نه کره شمالی دست از فعالیت‌های موشکی و حتی هسته‌ای خود برداشته است. ترامپ و کیم پس از این دیدار نمایشی کوتاه در خاک کره شمالی، به مدت بیش از یک ساعت و پشت درهای بسته در منطقه صفر مرزی با هم دیدار و گفت‌و‌گو کردند و رئیس جمهوری امریکا در پاسخ به خبرنگاران درباره این گفت‌و‌گوی خصوصی گفت: دو رهبر توافق کرده‌اند که مذاکره‌کنندگان خود را برای از سر گرفتن مذاکرات متوقف شده خلع سلاح اتمی کره شمالی مأمور کنند. ترامپ همچنین اذعان کرد که از «کیم» دعوت کرده است «در وقت مناسب» به امریکا سفر کند و در کاخ سفید میهمان او شود. رئیس جمهوری امریکا البته به طور تلویحی، کنایه‌ای به وضعیت حقوق بشری کره شمالی زد و گفت: «اگر هنوز اعضای تیم مذاکره‌کننده کره شمالی زنده هستند؛ که مطمئنم یکی از آنها زنده است، علاقه‌مندم مذاکرات را از سر بگیریم.»
به گزارش سی‌ان‌ان، قدم نهادن در خاک کره شمالی به‌عنوان نخستین رئیس جمهوری امریکا که چنین کاری را می‌کند یک بار دیگر غریزه‌های شومن بودن ترامپ و دیدگاهی را که او درباره سیاست به مثابه ابزار سود شخصی دارد به جهان نشان داد و آشکار کرد که این غریزه‌ها تا کجا می‌تواند پیش برود. ترامپ حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و در مسیر بازگشت به واشنگتن درباره این اتفاق تاریخی گفت«به خود می‌بالد که وارد خاک کره شمالی شده» و از کیم برای این دیدار تشکر می‌کند.  رئیس جمهوری امریکا در جمع نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی «اوسان» کره جنوبی نیز دیدار غیرمنتظره‌اش با کیم را «عالی» توصیف کرد و آن را یک «لحظه تاریخی و لحظه خیلی خوب» خواند و گفت: همه بسیار خوشحال بودند و بسیاری را دیدم که اشک در چشمانشان حلقه زده بود و گریه می‌کردند. او درباره کشور کره شمالی نیز گفت: این یک کشور بزرگ با پتانسیل‌های شگفت‌انگیز است. من روابط خوبی با «کیم» دارم. آنها استقبال بی‌نظیری از ما در منطقه غیرنظامی کردند.   
با این حال خبرنگاران امریکایی که ترامپ را تا آستانه نقطه صفر مرزی دو کره همراهی می‌کردند، خاطره دشواری را با خود به کشورشان بردند. به گزارش گاردین، البته این دیدار تاریخی برای گزارشگران و فعالان رسانه‌ای امریکا از جمله «استفانی گریشام»، مشاور رسانه‌ای جدید کاخ سفید که با مأموران امنیتی کره شمالی درگیر شدند، آنقدرها هم شیرین نبود و «استفانی» با کبودی‌هایی در بدنش کره را به سمت امریکا ترک کرد.