رویکرد آشفته ترامپ و راهبرد حساب شده ایران

فایننشال‌تایمز نوشت: سرنگونی پهپاد آمریکا خطرناک‌ترین تقابل دو کشور از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است... ایران همچنین گفت که یک هواپیما با 35 سرنشین نیز وارد قلمرو هوایی کشورشان شده بود، اما از هدف قرار دادن آن پرهیز کردند.
آمریکا همچنین ایران را به‌عنوان مسئول اصلی حملات انجام شده در شش هفته اخیر علیه نفت‌کش‌های تجاری در نزدیکی خلیج عمان معرفی کرده است. تهران این اتهامات را رد می‌کند. آقای ترامپ این هفته با امضای یک فرمان اجرایی، دفتر رهبری ایران را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داد. مقامات آمریکایی گفتند که وزیر خارجه ایران نیز هدف بعدی آمریکا خواهد بود.
اما نشانه‌های اندکی در مورد نگرانی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. ارزش ریال در سال جاری نسبتا ثابت باقی ماند و کسب و کارها با قیمت‌های بالاتر در دوره بعد از تحریم سازگاری پیدا کرده‌اند. ظاهرا سیاستمداران ایرانی بیشتر در مقابل دولت ترامپ متحد شده‌اند. شهروندان ایران نیز خیلی نگران وقوع جنگ نیستند.
به گزارش انتخاب، مجید کارمند 49 ساله یک شرکت خصوصی در تهران است. او در ارتباط با شرایط کنونی گفت: «تا یک ماه پیش نگران جنگ بین دو کشور بودم. اما بعدا پی بردم که آمریکایی‌ها در حال بلوف زدن هستند. تنش‌های زیادی بین ایران و آمریکا وجود داشت، اما ترامپ تمایلی به اقدام نظامی ندارد و بازار ارز نیز ثبات خود را حفظ کرده است.»


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که سیاست آشفته کاخ سفید نسبت به ایران باعث کاهش فشار مردم برای مذاکره مستقیم با آمریکا شده است. او در این ارتباط گفت: «آن‌ها به مردم ایران ثابت کردند که در مورد نیت واقعی خود دروغ می‌گویند. آنها یک روز اعلام می‌کنند که خواستار مذاکره بدون شرط هستند و روز دیگر علیه ما تحریم اعمال می‌کنند.»
آن‌ها [مقامات ایران] به دنبال نشان دادن این موضوع هستند که هراسی از درگیری نظامی با آمریکا ندارند. اگرچه بودجه نظامی 20 میلیارد دلاری ایران فقط 3 درصد بودجه دفاعی آمریکا است.
یک تحلیلگر در این ارتباط گفت: جنگ با ایران عواقب زیادی برای منطقه به همراه خواهد داشت. ایران بدون شک کشورهای اطراف خلیج ‌فارس از جمله عربستان و امارات را هدف قرار خواهد داد.