ضرورت تغییر سیاست‌های اقتصادی

بهمن آرمان‪-‬ ایران در حالی در گروه جی‌۲۰ جایی ندارد که این غیبت را لزوما نمی‌توان اتفاقی سیاسی قلمداد کرد. در واقع کشورهایی در این گروه جمع می‌شوند که بخش بزرگی از مناسبات اقتصادی جهان را از آنِ خود می‌بینند. به طوری‌که آمریکا به عنوان اقتصادِ برتر جهان ۲۴درصد از تولید ناخالص را در دست خود می‌بیند و بعد از این کشور، کشورهای ژاپن و آلمان به ترتیب ۷ و ۵درصد از تولیدات ناخالص داخلی جهان را در اختیار خودشان می‌بینند و دقیقا به همین دلیل وقتی قرار بر این شد،‌ گروهی به نام جی‌۸ تاسیس شود و شروع به کار کند، برای عضوگیری شاخص‌های اقتصادی در نظر گرفته شد و به همین دلیل کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، آلمان و... حتی ترکیه و اندونزی از فاکتورهای لازم برای قرار گرفتن در جمع ۲۰کشور بر اقتصادی جهان جای گرفتند.
درباره عدم حضور ایران در جی‌۸ باید گفت، اینکه ایران در جمع ۲۰ کشور برتر اقتصادی جهان جایی ندارد،‌ اصلا و ابدا دلیل‌های سیاسی ندارد و واقعیت این است که اقتصاد ایران بر پایه معیارهای بین‌المللی و با توجه به تولید پایین اقتصادی نمی‌تواند برای بودن در جی‌۸ ادعایی بکند. این در حالی است که اقتصاد کشوری چون عربستان با استانداردهای بین‌المللی همخوانی لازم را دارد. البته باید اذعان داشت،‌ تحریم‌ها در این حالت اثری انکارنشدنی دارند، به طوری‌که رشد منفی در اقتصاد ایران به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۹ هم رشد منفی ۶ درصدی پیش‌بینی می‌شود تا به هم‌ریختگی کاملا مشهود باشد.
همچنین با توجه به روند فعلی ایران که از دولت دوم آقای خاتمی شروع شده است، باید گفت نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی به کمترین میزان خود درمیان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رسیده است. بنابراین از آنجایی که این نسبت، نسبتی بسیار کلیدی و تعیین کننده در مناسبات اقتصادی بین‌الملل محسوب می‌شود، انتظار نمی‌رود اقتصاد ایران تا زمان طولانی در صورت عدم تغییر سیاست‌های اعمالیبتواند جایگاهی در جمع ۲۰کشور برتر اقتصاد بزرگ داشته باشد.
البته اقتصاددانان بر این باور هستند که با توجه به موقعیت ابرقدرتی که ایران دارد و از بازار بزرگ و ذخایر معدنی فراوان و ذخیره‌های انرژی و البته تنوع آب و هوایی گسترده بهره‌مند است، اگر دگرگونی عمیقی در سیاست‌های اقتصادی صورت بگیرد، ایران حتما توان این را دارد، حتی همانند چین به رشد اقتصادی ۱۲ و ۱۴ درصد هم برسد و طی مدت کوتاهی ترکیه و عربستان سعودی را به راحتی پشت سر بگذارد.
مساله اما این است، باتوجه به روند فعلی و تنشی که در روابط خارجی کشور و قوانین ضد تولیدی‌ای که همچنان اعمال می‌شوند، بعید به نظر می‌آید ایران به این زودی‌ها بتواند جایگاهی در ۲۰ اقتصاد برتر نظام بین‌الملل داشته باشد که این واقعا مساله‎‌ای تاسف برانگیز است که ترکیه و عربستان هر سال به اجلاس جی‌۸ دعوت شوند و ایران همچنان در این نشست بزرگ غایب باشد.