حشمت‌الله فلاحت پیشه در گفت‌و‌گو با همدلی با اشاره به اولین تراکنش مالی در اینستکس:

نقشه‌‌های ترامپ نقش برآب شد
همدلی| اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب از عملیاتی شدن این کانال مالی خبر داده و اعلام کرده است «تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها شدت می‌گیرد.» پیش از آن هلگا اشمید، از مقام‌های ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران عملیاتی شده و اولین انتقالات بانکی در آن در حال انجام است.
عباس عراقچی، هم عملیاتی شدن اینستکس را تایید کرده است اما معاون وزیر خارجه ایران این‌طور گفت که حرکت جدید « گامی به جلو است، اما کافی نیست.»
در همین رابطه به سراغ حشمت‌الله فلاحت پیشه رفته‌ایم که این چهره با گفتن اینکه «هر چقدر که با اروپایی‌ها سیاستی توام با تعامل داشته باشیم، به همان مقدار هم نقشه‌های ترامپ را نقش بر آب می‌کنیم و همچنین مانع از گرفتار شدن کشور در دام افراطیون خواهیم شد. به هر حال افراطیون هم در خارج و هم در داخل کشور،‌ همه هم‌وغم‌شان را به کار می‌گیرند تا ایران به طور کامل از برجام خارج شود تا بلکه بتوانند‌ اهداف خود را محقق شده ببینند» به پرسش‌های «همدلی» پاسخ داد:


اینستکس بالاخره راه‌اندازی شد. با این وجود عده‌ای همچنان ساز مخالف کوک کرده و این اتفاق را دستاوردی حداقلی می‌دانند.
من در توییت هم اشاره کردم که به هر حال،‌ هر قدمی که در راستای هر قرارداد بین‌المللی‌ای برداشته باشد،‌ می‌تواند تاثیرگذاری‌های خودش را داشته باشد. به هر حال خروج آمریکا از برجام گره‌هایی ایجاد کرد که باید تلاش شود تا شرایط را به نفع منافع ملی تغییر بدهیم. البته اینستکس از یک فرصت اقتصادی به یک کنش سیاسی تبدیل شده است و در واقع تحرکی دی‍پلماتیک به شمار می‌رود.
یعنی موردهای اشاره شده در برجام را تامین نمی‌کند؟
نه. همانطور که اشاره کردم،‌ این قرارداد ما با اروپایی‌ها به وضعیتی در آمده است که بیشتر فضای سیاسی به خود گرفته است. ببینید! مناسبات ایران با جهان به‌ هم‌ریختگی پر رنگی را در حال تجربه کردن است. به همین دلیل تاکید دارم، همین شرایط فعلی هم می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای ما ترسیم کند.
اما اینستکس با بهبود سازوکار مالی و نظام بانکی نوشته شده بود.
ما در موقعیت خطیری قرار داریم. آمریکا یا بهتر است بگوییم ترام‍پ همه تلاش‌‎اش را به کار گرفته است تا به طریقی کشورهای همسو و همراه با ایران را علیه ما بشوراند. خب!‌ این توضیح کافی است تا همین شرایط فعلی را هم‌قدمی برای کاهش مشکلات و محدودیت‌ها بدانیم.
لطفا شفاف‌تر توضیح بدهید.
ببینید!‌ همین توافقی که از ۲ روز گذشته اجرایی شده است، مانع از شکل‌گیری اجماع جهانی بر ضد ایران خواهد شد. به هر حال کشورهای اروپایی و کشور چین که اتفاقا در فضای تجارت جهانی کشوری بسیار مهم است، اعلام کرده‌اند که در قالب اینستکس با ایران همکاری‌های تنگاتنگی خواهند داشت. چنین حالتی این پیام را به رئیس جمهور ایالات متحده می‌دهد که منزوی کردن جمهوری اسلامی رویایی بیش نیست. در واقع اینستکس این اجازه را به ایرانی‌ها می‌دهد که برای مقابله با تحریم‌ها،‌ هزینه‌های کمتری را متحمل شود.
این یعنی به اروپایی‌ها فرصت دیگری بدهیم؟
قطعا. هر چقدر که با اروپایی‌ها سیاستی توام با تعامل داشته باشیم، به همان مقدار هم نقشه‌های ترامپ را نقش بر آب می‌کنیم و همچنین مانع گرفتار شدن کشور در دام افراطیون خواهیم شد. به هر حال افراطیون هم در خارج و هم در داخل کشور،‌ همه هم‌وغم‌‎شان را به کار می‌گیرند تا ایران به طور کامل از برجام خارج شود تا بلکه بتوانند‌ اهداف خود را محقق شده ببینند. پس هیچ چیز برای ایران مهمتر از این نیست که با راه یا راهکارهایی فعالیت را برای تندروهای داخلی و خارجی دشوار کند و راهی صعب‌العبور را پیش پای‌شان بگذارد. در واقع ایران چه در عرصه دیپلماسی و چه در عرصه داخلی همیشه درگیر افراطیونی بود که آرامش و ثبات در ایران را با هدف‌هایی که برای خود ترسیم کرده‌اند،‌ در تضاد می‌بینند و به همین دلیل اقدام به انجام دادن تحرکات خرابکارانه می‌کنند. همچنین با فرصت مجدد دادن به اروپا می‌توانیم در عین حال وجهه‌ای طلبکارانه در مواجهه با آنها داشته باشیم تا از این طریق در قالب همکاری‌های تجاری و همچنین فروش نفت، اینستکس را تقویت کنیم. به همین دلیل ایران باید همه سعی‌اش را به کار بگیرد تا به جای قطع اینستکس و رابطه با اروپایی‌ها، شرایطی را فراهم کند تا این قرارداد مهم را محکم‌تر کند.
با این حال مخالفان داخلی مخالف‌خوانی‌های خودشان را شروع کرده‌اند.
در خلال صحبت‌هایم به افراطیون داخلی و خارجی اشاره کردم. متاسفانه گروهی در ایران بدون اینکه موقعیت حساس کشور را درک کنند،‌ به راحتی تصمیم می‌گیرند دستاوردهای دیپلماسی را زیر سوال ببرند و به این هم کاری ندارند که قراردادهایی که با نظام بین‌الملل منعقد می‌کنیم، تا چه میزان حساس و با اهمیت هستند. این نوع تحرکات در شرایطی است که مردم ایران بعد از خروج آمریکا از برجام واقعا دشواری‌های زیادی را به چشم دیده‌اند. به همین دلیل می‌توان این‌طور گفت،‌ آنهایی که منافع کشور و نظام را به راحتی فدای مصالح سیاسی و جریانی می‌کنند، باید بدانند که اعمال‌شان با هیچ عذر و بهانه‌ای توجیه شدنی نیست. موقعیت ایران در شرایط حساس کنونی، تحت هیچ شرایطی نباید بازیچه بازی‌های سیاسی شود.
چطور افراطیون می‌توانند از تریبون‌های رسمی و مهم نظام حرف‌های ضرررسان خود را مطرح کنند؟
من وارد این فازها نمی‌شوم.