معتادها زیاد می شوند!

گروه اجتماعی- با  هجوم مواد مخدر صنعتی و سنتی و با وجود فعالیت 7 هزار کمپ ترک اعتیاد، درباره تعداد معتادان واویلایی داشتیم یعنی از پس این همه معتاد که برخی تعدادشان را تا سه میلیون و حتی بیشتر  می دانند، بر نمی آمدیم و حالا بودجه 80 میلیاردی ترک اعتیاد هم حذف شده و به نوعی خودمان به معتادها گفته ایم که بروید معتادتر شوید چون ما برای درمان شما پول نداریم!
گاهی درباره نگرانی ها از فصل بودجه بندی هشدار داده می شد اما حالا که این حذف، عینی شده و پیامدهای آن پیش روی سیستم درمانی کشور قرار گرفته است، صدای رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بلند شده است. مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، یکی از جدی‌ترین مشکلات کنونی در حوزه درمان و ترک اعتیاد را حذف ردیف بودجه بیمه‌ای برای ترک اعتیاد دانسته و گفته است: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بودجه درمان و ترک اعتیاد بود که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص می‌یافت و می‌توانستیم برای درمان معتادان با روش‌های نوین اقدام کنیم که متأسفانه این بودجه امسال حذف شده است. هم اکنون بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور بدهی‌های کلانی به خاطر بیماران معتادی دارند که توسط نیروهای انتظامی معرفی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند، اما هیچ منبعی برای پرداخت این بدهی‌ها وجود ندارد.
۷هزار مرکز ترک اعتیاد
شادنوش با بیان این که حدود ۷هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، افزود: این کمپ‌ها اقداماتی در زمینه کاهش اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند که بخش زیادی از آن ها خصوصی و بخشی نیز دولتی هستند.


یک میلیون و ۲۰۰هزار معتاد
مهدی شادنوش با اشاره به شناسایی و ثبت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در کشور گفت: وزارت بهداشت هم اکنون بر مراکز ترک اعتیاد سرپایی که خود برای آن ها مجوز صادر کرده است، از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت می‌کند و دیگر مراکز ترک اعتیاد زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند.
به گفته وی  یکی از مشکلات موجود جدا کردن معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت از دیگر معتادان در این مراکز است.
وی افزود: گاهی دیده می‌شود این معتادان توسط نیروی انتظامی و پلیس قضایی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما از ورودشان به کمپ‌ها ممانعت به عمل می‌آید که این موضوع برخلاف پروتکل درمانی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت به این مراکز است. وزارت بهداشت طی این پروتکل اعلام کرده است که نیازی به جداسازی معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت نیست و این افراد باید شناسایی شوند و علاوه بر طی روند ترک عادی مواد مخدر، روند درمان بیماری ثانویه آن ها نیز  در کمپ‌ها آغاز شود.