پوتین: لیبرالیسم منسوخ شده است

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای مشروح با نشریه انگلیسی فایننشال تایمز با حمله به لیبرالیسم در کشورهای غربی اعلام کرد که از نظر او لیبرالیسم منسوخ شده است و نباید بر جهان تسلط یابد.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین بخشی از مصاحبه این نشریه با ولادیمیر پوتین را به زبان روسی منتشر کرده است که پوتین در آن گفته است: بدیهی است ایده لیبرالیسم را نمی‌توان نابود کرد و حتی باید از آن حمایت کرد، اما نباید معتقد بود که این ایده بر جهان حاکم و تسلط یابد و مساله اینجاست.
در روزنامه فایننشال تایمز نیز به نقل از پوتین آمده است: "ایده لیبرال" هدف خود را از دست داده است و مسائلی همچون مهاجرت، مرزهای باز و چند فرهنگی به وسیله‌ای علیه مردم تبدیل شده است.
به اعتقاد رهبر روسیه، امروز دیگر لیبرال‌ها نمی‌توانند به سادگی به دیگران چیزی را دیکته کنند درست مثل آنچه که در دهه‌های اخیر به دنبال آن بودند.


پوتین تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای راه دادن یک میلیون پناهنده به کشورش را اشتباهی بزرگ خواند و در عین حال از دونالد ترامپ برای جلوگیری از جریان مهاجرت و انتقال مواد مخدر از مکزیک به آمریکا ستایش کرد چرا که به عقیده وی، براساس ایده پیش فرض لیبرال، بدون درنظر گرفتن اعمالی همچون قتل، تجاوز و غارت ازسوی برخی از مهاجران، باید حقوق آنها به عنوان یک مهاجر تامین شود.
پوتین در بخش دیگری از مصاحبه گفت: جنگ سرد بد بود اما در آن زمان اصولی وجود داشت که همه کشورها کم یا زیاد از آن پیروی می‌کردند یا سعی می‌کردند پیروی کنند.اما هم اینک هیچ اصولی در جهان وجود ندارد و اوضاع غیر قابل پیش بینی‌تر شده است.
رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه در این شرایط به زحمت می‌توان انتظار راه حل‌های جهشی یا تصمیم‌های سرنوشت ساز داشت، افزود: اما امید وجود دارد که در جریان دیدارهای دوجانبه بتوانیم اختلافات موجود را حل و ارکان حرکت رو به جلو را ایجاد کنیم.
پوتین با اشاره به مشارکت راهبردی و گسترده کشورش گفت که این همکاری‌ها علیه کشور ثالث هدف گیری نشده است.وی افزود: ما با چین سیاست‌های خود را علیه هیچ کشوری هدف گیری نمی‌کنیم بلکه طرح‌های خود را برای توسعه همکاری‌ها تحقق می‌بخشیم، از سال 2001 چنین رویکردی داریم و به طور پیگیر در این مسیر حرکت می‌کنیم.
پوتین با اشاره به خروج آمریکا از قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی با روسیه و نیز اعلام تصمیم این کشور برای خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد گفت: آمریکا عملاً و به طور یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میانبرد خارج شده است.آنها در خروج از این پیمان تصمیم گرفتند روسیه را بهانه کرده و به نقض این پیمان متهم کردند.
رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اهمیت پیمان منع تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت -2 برای امنیت بین‌المللی و با توجه به اینکه کمتر از دو سال به پایان اعتبار این پیمان باقی مانده است، آمادگی کشورش برای تمدید این پیمان و مذاکره با آمریکا در این خصوص را اعلام کرد.
پوتین در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به زرادخانه هسته‌ای کره شمالی گفت: اینکه ما کره شمالی را به عنوان قدرت هسته‌ای بپذیریم یا خیر از مهمات هسته‌ای این کشور نمی‌کاهد.ما باید به واقعیت‌ها توجه کنیم و واقعیت چنین است که این مساله برای امنیت و صلح بین‌المللی خطر ایجاد می‌کند.
رئیس جمهوری روسیه گفت: اما مساله دیگر پیش می‌آید از کجا این مساله منشا گرفت. زیرا که پس از حوادث غمبار لیبی و عراق، بسیاری از کشورها تمایل به تامین امنیت خود به هر بهای ممکن پیدا کردند.ما نباید درباره چگونگی مجبور کردن کره شمالی به خلع سلاح هسته‌ای صحبت کنیم بلکه باید به این فکر کرد که امنیت این کشور را باید چگونه تامین کرد و تضمین‌های امنیتی لازم را به کره شمالی داد.
پوتین در پاسخ به سوالی درخصوص حمایت تسلیحاتی و نظامی روسیه از دولت ونزوئلا گفت که روسیه از زمان حکومت هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا به این کشور سلاح فروخته است.
وی در خصوص خوان گوایدو رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا گفت که او شاید انسان خوبی باشد اما در خیابان خود را رئیس‌جمهور خوانده است و به همین دلیل همه کشورهای جهان موظف نیستند که وی را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت بشناسند.گوایدو بهتر بود در انتخابات شرکت می‌کرد و در صورت برنده شدن، خود را رئیس‌جمهور می‌خواند.
وی درباره همکاری‌های فنی-نظامی روسیه و ونزوئلا خاطرنشان کرد که در قراردادهای تسلیحاتی دو کشور شرایط برای همکاری و تعمیر و نگهداری تسلیحات و ادوات جنگی قید شده و روسیه بر آن اساس اقدام می‌کند.
پوتین گفت: از اخبار رسانه‌ها چنین برداشت می‌شود که ونزوئلا با زور نظامیان روسیه حفظ شده است اما این ادعا واقعیت ندارد.
پوتین در پاسخ به سوالی درخصوص ریسکی که روسیه با اجرای عملیات ضدتروریستی در سوریه کرد، گفت: من فکر می‌کنم ما نتایج مثبتی به دست آوردیم و حتی بیشتر از آنچه که انتظار داشتیم کسب کردیم.وی ادامه داد: اولاً اینکه شمار زیادی تروریست نابود شده‌اند که قصد داشتند به روسیه بازگردند. موضوع چند هزار تروریست مطرح است که از روسیه یا کشورهای همسایه رفته بودند و برای ما خطرناک بودند.
پوتین گفت: ثانیاً اینکه ما توانستیم به تثبیت اوضاع منطقه دست بیابیم که در نزدیکی کشور ما قرار داشت، نکته سوم اینکه ما از این طریق مساله‌ای را حل کردیم که بر امنیت کشور ما تاثیر مستقیم داشت.
رئیس جمهوری روسیه گفت: نکته چهارم اینکه با بسیاری از کشورهای منطقه روابط خوب برقرار کردیم و این فقط مربوط به ایران و ترکیه نمی‌شود و سایر کشورها را نیز شامل می‌شود.
پوتین نکته بسیار مهم را حفظ دولت سوریه خواند که از این راه از حاکم شدن هرج و مرج در این کشور جلوگیری شد.رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح روسیه به تجربیاتی دست یافتند که کسب آن در هیچ رزمایش آزمایشی قابل تصور نبود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: توان پرداخت اقساط، شرط دریافت تسهیلات مسکن بیشتر است مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد شهدای هفتم تیر و آیت‌الله بهشتی در نقاط مختلف کشور برگزار شد بازتاب شکست اجلاس صهیونیستی منامه پوتین: لیبرالیسم منسوخ شده است ناگفته‌های یکی از بُریده‌های انجمن حجتیه تفکر انجمن حجتیه افراد را نسبت به شرایط روز جامعه بی‌تفاوت می‌کند نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو رئیس مجلس: مشکلی با مذاکره نداریم مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به مناسبت روز صنعت و معدن: ذوب آهن اصفهان مستحق بی‌مهری نیست در تهران و 16 استان برگزار شد مراسم تشییع پیکر مطهر 150 شهید تازه‌ تفحص‌ شده دفاع مقدس جیمی کارتر: ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مشروعیت ندارد رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی: بانک مرکزی قصد حذف ارز نیمایی را ندارد چینی‌ها برای سفر به ایران دیگر ویزا لازم ندارند ایران عملیات تروریستی در تونس را محکوم کرد واکنش عراقچی به سخنان برایان هوک یادداشت مدیرمسئول چرا دوقطبی شده‌ایم؟ نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو