بازتاب شکست اجلاس صهیونیستی منامه

بخش اخبار جهان – پایان بی‌نتیجه گردهمایی منامه درباره فلسطین در محافل سیاسی و رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت.
در این باره یک فعال صلح طلب آمریکایی، دورهمی صهیونیستی در منامه بحرین را شکست خورده دانست و گفت مساله اصلی فلسطینی‌ها سقوط اقتصادی نیست، بلکه اشغالگری است.
"آریل گلد" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره جمع بندی خود از نشست منامه که به ابتکار دولت آمریکا برگزار شد، افزود: مساله اصلی فلسطینی‌ها اشغال سرزمین آنها و زیرپا گذاشته شدن حقوق اساسی و حق حاکمیت آنهاست و برای همین سرمایه‌گذاری و پول هر قدر هم که کلان باشد، مساله فلسطین را حل نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: صلح نیازمند برقراری عدالت براساس قانون بین الملل و راهکار سیاسی است. بدون وجود این مسائل، گردهمایی منامه و طرح‌های مشابه از همان ابتدا شکست خورده است.


گلد افزود: آمریکا حتی از گردشگری در غزه سخن به میان آورده است اما جالب این است که نمی‌گوید فلسطینی‌ها از بدیهی و اساسی‌ترین حقوق خود محروم هستند. آنها حتی حق ندارند که از غزه خارج شده یا بین غزه و کرانه باختری تردد کنند. فلسطینی‌ها هیچ کنترلی بر مرزهای خود ندارند. همه می‌دانند که وعده‌های آمریکا، خیال پردازی ودروغ است.
این فعال یهودی-آمریکایی افزود: عدم حضور رهبران فلسطین در گردهمایی منامه نیز چشم گیر است. البته کوشنر آنها را ملامت کرد ولی واقعیت این است که همه فلسطینی‌ها، چه در غزه و چه در کرانه باختری، یک صدا اعلام کردند که شرافت و حقوقشان قابل معامله نیست.
وی با تکراری توصیف کردن محتوای پیشنهادی نشست منامه گفت: برنامه‌هایی که کوشنر اعلام کرد، در گذشته هم اعلام شده بود. حتی در تبلیغات آنها، عکس‌هایی استفاده شده بود که فلسطینی‌هایی را نشان می‌داد که از خدمات نهاد "یو‌ای اس‌ای دی" استفاده می‌کردند، اما ترامپ بودجه آنها را قطع کرده است. اگر واقعاً هدف بهبود معیشت فلسطینی هاست، چرا آمریکایی‌ها بودجه اندک آنها را هم قطع کردند.
این فعال صلح آمریکایی هدف دولت ترامپ را تثبیت موجودیت اسرائیل دانست و گفت: این سیاست در امتداد انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان پیش می‌رود.
تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس نیز بر ضرورت ایجاد دو کشور مستقل تاکید کرد و گفت، «حماقت است» اگر کسی فکر کند که اقدامات اقتصادی می‌تواند راه حلی برای مشکلات سیاسی باشد و «بی‌معنی است» اگر کسی بخواهد مشکلات سیاسی را بدون در نظر گرفتن اقتصاد حل کند.
بسیاری از کارشناسان حتی پیش از آغاز کنفرانس، طرح کوشنر را «اقدامی بی‌نتیجه» اعلام کرده بودند.
ماتیاس شماله، رئیس آنروا در نوار غزه نیز طرح آمریکا را «ساده‌لوحانه» خواند. شماله در یک مصاحبه رادیویی گفت: رهبری فلسطینی‌ها به این دلیل که واشنگتن یک‌جانبه در این مورد تصمیم گرفته، احساس می‌کند به عنوان شریکی هم‌سطح با آن رفتار نشده است.
روسیه:نشست بحرین "غیرسازنده " بود
وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، طرح ارائه شده آمریکا درباره صلح فلسطین و اسرائیل در کارگاه منامه "غیر سازنده"بود.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای در واکنش به نتایج کارگاه منامه گفت: پیشنهاد اصلی ایجاد صندوقی به ارزش 50 میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای مختلف در خاک فلسطین، مصر و لبنان به مدت 10 سال است.
در ادامه این بیانیه آمده است: اما این پیشنهاد، ماموریت اصلی را که از سرگیری مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس شرقی است، در حاشیه قرار داد.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است: ما بر این باوریم که هرطرحی که هدف آن صلح همیشگی و عادلانه در خاورمیانه است، باید دربرگیرنده حمایت آشکار از اصل راه حل دو کشوری برای حل اختلافات میان فلسطین واسرائیل باشد.
خشم گروه‌های فلسطینی از مواضع بحرین
گروه‌های فلسطینی به اظهارات «خالد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین درباره اعتراف به موجودیت رژیم صهیونیستی به شدت واکنش نشان دادند.
خالد البطش عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با محکوم کردن سخنان وزیر خارجه بحرین گفت: بحرین نظامی است که به جای آنکه در کنار ملت فلسطین بایستد و پایداری آن را تقویت کرده و از مقاومتش حمایت کند شاهد آن هستیم که اشغالگری اسرائیل را به‌رسمیت شناخته و این واقعیت را فراموش کرده که اسرائیل "مادر مشکلات" منطقه است.
وی افزود: اسرائیل هدف قرار دادن تمامی کشورهای منطقه از جمله بحرین را متوقف نخواهد کرد و منامه یکی از قربانیان اشغالگران خواهد بود.
عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اضافه کرد: به نظر می‌رسد که نظام بحرین از خود اختیاری نداشته و ازسوی کشورهای دیگر اداره می‌شود و نقش موش‌ آزمایشگاهی را در عرصه سیاست ایفا می‌کند و دیگر کشورهای عربی روند سیاسی را از جمله موضوع فلسطین را از طریق این کشور و تحت نظر مستقیم آمریکا به پیش می‌برند.
خالد بن احمد اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اسرائیل گفته بود که "اسرائیل ایجاد شده برای اینکه بماند و این حق را دارد که در داخل مرزهای امن زندگی کند و ما به دنبال صلح با آن هستیم".
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: توان پرداخت اقساط، شرط دریافت تسهیلات مسکن بیشتر است مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد شهدای هفتم تیر و آیت‌الله بهشتی در نقاط مختلف کشور برگزار شد بازتاب شکست اجلاس صهیونیستی منامه پوتین: لیبرالیسم منسوخ شده است ناگفته‌های یکی از بُریده‌های انجمن حجتیه تفکر انجمن حجتیه افراد را نسبت به شرایط روز جامعه بی‌تفاوت می‌کند نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو رئیس مجلس: مشکلی با مذاکره نداریم مدیرعامل ذوب آهن اصفهان به مناسبت روز صنعت و معدن: ذوب آهن اصفهان مستحق بی‌مهری نیست در تهران و 16 استان برگزار شد مراسم تشییع پیکر مطهر 150 شهید تازه‌ تفحص‌ شده دفاع مقدس جیمی کارتر: ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور مشروعیت ندارد رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی: بانک مرکزی قصد حذف ارز نیمایی را ندارد چینی‌ها برای سفر به ایران دیگر ویزا لازم ندارند ایران عملیات تروریستی در تونس را محکوم کرد واکنش عراقچی به سخنان برایان هوک یادداشت مدیرمسئول چرا دوقطبی شده‌ایم؟ نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو نشست مشترک برجام در وین یک گام به جلو