اختلاف نظر گروه 20 پشت تعارف‌های دیپلماتیک

اعضای گروه 20  در ژاپن گرد هم جمع شدند.  در این نشست اگرچه خنده و لبخند بر صورت رهبران نقش بسته بود اما به طور ضمنی اختلافات همچنان مشهود بود. چهاردهمین نشست دوروزه سران «گروه ۲۰» صبح روز جمعه هفتم تیر (۲۸ ژوئن) در شهر اوساکا در غرب ژاپن آغاز شد. این گروه که در مجموع ۸۵درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارد، هر سال نشست برپا کرده و به بررسی مسائلی مختلف می‌پردازد.
عصر دیروز «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از توافق رؤسا و رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ و نوظهور جهان در نشست اوساکای ژاپن بر سر بیانیه پایانی خبر داد. ۱۹ عضو از ۲۰ عضو این گروه وفاداری خود به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده‌اند.
به گفته صدراعظم آلمان، شرکت‌کنندگان در نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ و نوظهور جهان موسوم به «گروه ۲۰» یا «جی ۲۰» بعد از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر در نشست خود در اوساکا در ژاپن بر سر بیانیه‌ای مشترک به توافق رسیدند.
به گزارش اشپیگل آنلاین آلمان، آنگلا مرکل می‌گوید، مانند نشست قبلی «جی ۲۰» در بوئنوس ‌آیرس آرژانتین، ۱۹ نماینده از ۲۰ نماینده حاضر در این نشست در این بیانیه وفاداری خود به پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرده‌اند. آمریکا در این نشست نیز مخالفت خود با پیمان پاریس را اعلام کرد. به دلیل درخواست آمریکا روشن نبود، آیا می‌توان به بیانیه‌ای پایانی دست یافت یا نه. آمریکا درخواست کرده بود به دو موضوع حفاظت از محیط زیست و مهاجرت در بیانیه پایانی اشاره نشود. مقام‌های فرانسوی‌ می‌گویند، آمریکا تلاش کرده است، نظر موافق سه تا چهار عضو از ۱۹ عضو باقیمانده در «جی ۲۰» را بدست بیاورد، تا از اعلام وفاداری به پیمان پاریس دست برداشته و در نهایت بیانیه‌ای ضعیف به دست بیاید.


پیشرفت‌ها در نشست اوساکا
خبرگزاری فرانسه به نقل از آنگلا مرکل نوشته است، در بیانیه پایانی به موضوع مهاجرت نیز پرداخت شده است.
صدراعظم آلمان می‌گوید، تلاش شده تا «همکاری تنگاتنگ» میان اعضای «جی ۲۰» و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در موضوع مهاجرت پدید بیاید. مرکل ابراز خشنودی کرده و گفته است، در این زمینه تا حدی در این نشست پیشرفت حاصل شده است.
همچنین در دعوای تجاری میان چین و آمریکا نیز در نشست اوساکا اندکی پیشرفت به دست آمده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا بعد از گفت‌وگو با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت، هر دو طرف ابراز تمایل کرده‌اند که در این زمینه به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند.
مرکل می‌گوید، کشورهای گروه «جی ۲۰» علاوه بر این، بر سر «تجارتی آزاد، عادلانه‌، غیر تبعیض‌آمیز و شفاف و شرایطی خوب و پایدار برای سرمایه‌گذاری» به توافق رسیده‌اند. در ضمن، در بیانیه پایانی بر ضرورت اصلاحات در سازمان تجارت جهانی نیز تأکید شده است.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در نخستین روز نشست اوساکا گفت: «به باور من، ما به یک بیانیه‌ قوی اقلیمی نیاز داریم.» او تصریح کرد، نمی‌تواند به یک بیانیه رقیق‌شده از نشست قبلی در دسامبر سال گذشته رضایت بدهد.
در نشست قبلی «جی ۲۰» در آرژانتین همه حاضران به غیر از آمریکا بر سر «اجرای غیر محدود» پیمان آب و هوایی پاریس جهت محدود کردن زمین‌گرمایی به توافق رسیده و تأکید کرده بودند که پیمان پاریس «غیر قابل برگشت» است.
طبق پیمان پاریس، گرمایش کره زمین نباید از مرز دو درجه یا در صورت امکان یک‌و‌نیم درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی‌شدن فراتر برود.
آمریکا همان طور که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور این کشور در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود روشن ساخته که از پیمان اقلیمی پاریس خارج خواهد شد. این کشور وفاداری به این پیمان و مشارکت در کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن که دلیل اصلی زمین‌گرمایی است را به ضرر اقتصاد خود می‌داند.
حاشیه پررنگ تر از متن
در کنار مذاکرات رسمی چندجانبه ، چانه زنی های دوجانبه هم داغ بود. توئیتر کاخ سفید دیروز گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در حاشیه نشست G20 که از روز گذشته در ژاپن در حال برگزاری است با آنگلا مرکل، صد اعظم آلمان نیز دیدار کرده و بر سر راه‌هایی  برای مقابله با اشاعه هسته‌ای و تهدیداتی که از سوی کره‌شمالی می‌آید، به بحث و گفت‌وگو پرداختند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از صدراعظم مرکل درخواست کرد تا به آمریکا در کمپین فشار حداکثری جهانی علیه ایران ملحق شود.
ژاپن تایمز نیز گزارش داد: دونالد ترامپ در دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بر سر همکاری‌های تقویت روابط دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند. نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که بر سر مسائل ایران و کره‌شمالی با آمریکا همکاری خواهد کرد.
به گفته وزارت خارجه چین، آمریکا و چین توافق کردند تا گفت‌وگوهای تجاری بین دو کشور از سر گرفته شود و واشنگتن تعرفه‌های جدیدی بر محصولات چینی اعمال نکند. اختلافات تجاری دو کشور از جمله تحریم شرکت هوآوی چین توسط آمریکا، نگرانی‌ها را بابت اختلال در رشد اقتصاد جهانی افزایش داده است.همزمان با آغاز مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور آمریکا و چین، ترامپ اعلام کرده بود که آماده یک توافق «تاریخی» با شی جینپینگ است؛ توافقی که می‌تواند تنش‌های دو کشور را کاهش دهد و یا در صورت عدم توافق، باعث شدت گرفتن جنگ تجاری دو قدرت اقتصادی جهان شود.مناقشه تجاری دو کشور، علاوه بر آشفته کردن بازارهای جهانی و ایجاد اختلال در خطوط تولید، برای شرکت‌های آمریکایی و چینی میلیون‌ها دلار ضرر به همراه داشته است.ترامپ در آغاز دیدار خطاب به شی گفت که دو کشور روابط نزدیکی داشته‌اند و یک لغزش باعث اتفاقات اخیر شده است و اکنون در حال نزدیک‌تر شدن به هم هستند.
همچنین خبرگزاری سی‌بی‌اس گزارش داده است که «دونالد ترامپ» در حاشیه نشستG20، دیداری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر سر مسئله «افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا» داشته است. کرملین گزارش داد، مذاکرات بین رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه در نشست گروه ۲۰ در محیطی «بسیار سازنده و مثبت» برگزار شد.
سخنگوی کرملین گفته است که محدودیت زمانی در نشست گروه ۲۰ به رهبران دو کشور اجازه تبدل نظرهای گسترده را نداد. رؤسای جمهوری دو کشور توافق کردند که باید این گونه گفتگوها باید بین مایک پامپئو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور و همچنین آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه و استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا ادامه یابد.
سخنگوی کرملین در ادامه هم‌چنین گفت، پوتین از ترامپ دعوت کرد تا در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ دوم جهانی در مسکو که سال آتی میلادی برگزار می‌شود، شرکت کند و ترامپ نیز این دعوت را پذیرفته است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دیدار و گفتگوی میان رؤسای جمهوری آمریکا و روسه یک ساعت و نیم به طول انجامید. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در حاشیه این نشست در دیداری با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به بحث و گفت‌وگو در رابطه با مسئله ایران پرداخته است.
دفاع سرسختانه اردوغان
رئیس جمهوری ترکیه دیروز (شنبه) تاکید کرد هیچ عقب نشینی درباره توافق تحویل گرفتن سامانه‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی نداریم. رجب طیب اردوغان  همچنین گفت: چشم امید ما به تحویل گرفتن این سامانه‌های دفاع موشکی است و انتظار می‌رود که آنها را در نیمه نخست ژوئیه سال جاری میلادی دریافت کنیم.
آمریکا هشدار داده، در صورتیکه ترکیه این توافق را نهایی کند و این سامانه‌های دفاع موشکی را دریافت نماید، با تحریم‌هایی روبرو می‌شود. اما آنکارا این هشدارها را رد کرده و گفته که از این توافق کوتاه نمی‌آید.
اردوغان، پیش از گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن گفت، نهایی کردن نخستین راکتور نیروگاه تولید برق «آکویو» تا ۲۰۲۳ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در همین حال، دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد، دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان گفته که به دنبال حل و فصل مساله سامانه‌های دفاع موشکی روسی بدون مخدوش شدن روابط بین آنکارا و واشنگتن است.
در بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه پس از گفتگوها بین اردوغان و ترامپ در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، آمده که اردوغان نگرانی خود را بابت اقدامات آمریکا ابراز داشت که ممکن است باعث مخدوش شدن روابط استراتژیک بین این دو متحد ناتو شود.