تداوم کاهش معاملات و افزایش قیمت‌ مسکن

گروه اقتصادی: بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی به طور همزمان گزارش ماهانه مسکن را منتشر کردند که یک نکته در آن مشترک بود: مسکن همچنان در حال گران شدن است. به گزارش «وطن‌امروز»، دفتر برنامه‌‌ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با انتشار گزارش بازار مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در تهران را ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد. این در حالی است که بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش را ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد؛ حدود متری ۱۲۵ هزار تومان پایین‌‌‌‌‌‌تر از آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی. وزارت راه‌وشهرسازی در گزارش خود اعلام کرد در خردادماه سال جاری ۶۱۲۷ فقره معامله مسکن انجام شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد ۹۷) که ۱۵۲۰۹ فقره معامله بوده، 7/59 درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که بانک مرکزی تعداد معاملات را  ۶ هزار فقره اعلام کرده است. بانک مرکزی اعلام کرد تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال 1398، به 6 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 8/59 درصد کاهش نشان می‌دهد.  در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌‌های معاملات ملکی شهر تهران 133 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9/4 و 3/104 درصد افزایش نشان می‌دهد.
حجم معاملات مسکن
بر اساس گزارش بانک مرکزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در خردادماه سال 1398 حاکی از آن است که از مجموع 5986 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 7/39 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌‌‌اند. سهم مذکور در مقایسه با خرداد ماه سال قبل 4 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌‌های با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در خردادماه سال 1398 حاکی از آن است که از میان مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15 درصدی از کل معاملات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم‌‌های 9 و 7/8 درصدی در رتبه‌‌های بعدی قرار گرفته‌‌‌اند.
 تحولات قیمت مسکن


در خردادماه سال 1398، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌‌های معاملات ملکی شهر تهران 133 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 9/4 و 3/104 درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 10 (معادل 2/134 درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه یک (معادل 0/89 درصد) تعلق دارد. در میان مناطق بیست‌ودوگانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 1/268 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 2/60 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 89 و 9/107 درصد افزایش نشان می‌دهد.  تعداد معاملات آپارتمان‌‌های مسکونی شهر تهران در 3 ماه نخست سال 1398 به حدود 5/21 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 8/44 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌‌های معاملات ملکی در شهر تهران 1/124 میلیون ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/106 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 گزارش وزارت راه‌وشهرسازی
مقایسه گزارش بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی تقریبا شبیه هم است و تفاوت‌های کمی دارد اما گرانی و کاهش شدید معاملات  نقطه مشترک این گزارش‌هاست. در گزارش وزارت راه‌وشهرسازی آمده متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در ماه گذشته، ۱۳ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده که نسبت به خرداد سال ۹۷ که این شاخص ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان بوده، رشد 8/106 درصدی داشته است.
این آمارها نشان می‌دهد با اینکه رشد قیمت مسکن شتاب کمتری دارد اما تعداد معاملات نیز به نصف کاهش یافته است. در اردیبهشت‌ماه تعداد معاملات ثبت‌شده برابر با 12317 معامله بوده اما در خردادماه تعداد معاملات به 5387 معامله کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس مقایسه تعداد معاملات در خرداد نسبت به فروردین و اردیبهشت نشانگر رشد 4/75 درصدی تعداد معاملات در خرداد نسبت به فروردین (3 هزار و 493) و کاهش 2/56 درصدی در خرداد نسبت به اردیبهشت است. در خردادماه امسال منطقه یک رکورددار بیشترین قیمت خرید و فروش یک مترمربع آپارتمان بوده است. در فروردین و اردیبهشت هم منطقه یک بیشترین متوسط قیمت را ثبت کرده است. متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در این منطقه در فروردین 5/24 میلیون تومان، در اردیبهشت ماه 3/26 میلیون تومان و در خردادماه 5/27 میلیون تومان است. تفاوت متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در خرداد با متوسط قیمت در گران‌ترین منطقه نشان می‌دهد در منطقه یک قیمت هر مترمربع آپارتمان 14 میلیون تومان بیشتر از متوسط قیمت کل است و متوسط قیمت در منطقه 18 به عنوان ارزان‌ترین منطقه 7 میلیون تومان
کمتر از متوسط قیمت کل شهر تهران است. متوسط قیمت مسکن در منطقه 22 در هر 3 ماه فصل بهار نزدیک به متوسط قیمت کل بوده است. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در فروردین در منطقه 22 برابر 8/11 میلیون و متوسط قیمت کل 4/11 میلیون تومان بوده است. در اردیبهشت‌ماه قیمت در منطقه 22 معادل 7/12 میلیون و متوسط کل نیز 7/12 میلیون تومان به ثبت رسیده است. همچنین قیمت مسکن در خردادماه در منطقه 22 معادل 4/13 میلیون تومان بوده است که متوسط قیمت کل نیز عدد 4/13 میلیون تومان را نشان می‌دهد. در خردادماه بیشترین تعداد معاملات در منطقه 5 انجام شده است با 845 مورد معامله. در منطقه 19 نیز کمترین معامله یعنی 45 مورد انجام شده است، بنابراین تفاوت بیشترین و کمترین تعداد معامله 800 مورد بوده است.