‎ ‎چرا ایران قربانی ترور شد؟‎

این روزها، اخبار زیادی درباره حضور تروریست‌هایی که با کشتن شهروندان عادی تنها به علت این‌که در مکان‌های ‏مذهبی مانند مسجد یا کلیسا رفت و آمد دارند یا حتی در خیابان تردد می‌کنند به دست دیوانه‌هایی به نام داعش یا ‏افراطیون مذهبی ضداسلامی منتشر می‌شود.
اخباری که نشان می‌دهد هدف فرد تروریست، از بین بردن یک فرد ‏به دلیل رقابت سیاسی و نظایر آن نیست، بلکه هدف ترور، ایجاد رعب و وحشت در مردم عادی برای تغییر در رفتار ‏آنهاست. مثلا تروریست می‌خواهد مسلمانان بترسند و از حضور در مساجد خودداری کنند، آنها با کشتار نمازگزاران ‏در مسجد، این پیام را به جامعه می‌دهند: «مسجد جای امنی نیست، از خانه بیرون نیایید‎.»
شکل و شمایل ساده شده ترور، چنین هدفی را دنبال می‌کند. در ابتدای دهه 60 تروریست‌های فرقه منافقین با ‏هدف مشابهی، دست به کشتار کور مردم کوچه و بازار می‌زدند، آنها می‌خواستند مردم از خانه بیرون نیایند و ‏خیابان و عرصه‌های عمومی مانند مسجد و دانشگاه ناامن شود تا تروریست‌ها بتوانند قدرت و نظام سیاسی را از ‏این طریق قبضه کنند. ترورهای هدفمندتر مانند انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، همین هدف و پیام را داشت: «حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، هزینه‌ها و خطرات زیادی ازجمله تکه‌تکه شدن با موج انفجار، ‏هدف گلوله قرار گرفتن و سوختن در آتش ترور را به دنبال دارد، صندلی‌های ریاست را برای ما خالی کنید‎!»
از این منظر، ساده است که به دنبال پاسخ مستقیمی برای این سوال باشیم: «چرا ایرانیان در 40‌سال اخیر قربانی ‏ترور بوده‌اند؟» جواب این است: «چون آنها حاضر نشدند و نیستند تسلیم هدف تروریست‌ها یعنی انزوا و خالی کردن ‏صحنه شوند‎.»


بر خلاف آن‌چه تروریست‌ها تصور می‌کردند، انفجارهای پی‌درپی، کشتار کور، تیراندازی به سمت مردم عادی و ‏چاقوکشی در تظاهرات‌ها و تجمعات، باعث نشد مردم به پیام تروریست‌ها تمکین کنند. با هر کشتار و تروری، مردم ‏بیشتری به صحنه آمدند و عرصه‌های عمومی، جمعیت فعال بیشتری به خود دید.
هر خونی که از شهدای ترور بر ‏زمین ریخته شد، خون بیشتری را در رگ‌های مردم به جوش آورد تا جایی که حتی شهروندان غیرسیاسی هم تحریک شدند تا برای مقابله با منطق خشونت و ناامنی، به میدان آمده و عهده‌دار امنیت محل زندگی ‏خود شوند. درنهایت تحلیل اشتباه گروه‌های تروریستی از واکنش منفعلانه مردم، باعث شد آنها به‌عنوان ‏روسیاهان همیشه تاریخ نزد ملت ایران باقی بمانند و داغ ننگ‌های ابدی مانند کشتن مخفیانه و بی‌دلیل بیش از 30 ‏هزار انسان بیگناه، همکاری با دشمنان وطن و حزب بعث عراق طی 8 جنگ تمام عیار با ملت و همدستی با سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای ضربه زدن به منافع ملی ایران در پیشانی آنها بماند.
عاقبتی که در انتظار همه تروریست‏هاست‎.