تناقض در مواضع ترامپ آمريكا را «بي‌اعتبار»كرد

رامین مهمانپرست
در گفت‌وگو با «آرمان»:
تناقض در مواضع ترامپ
آمريكا را «بي‌اعتبار»كرد


تحریم وزیر خارجه کشورمان مبنای حقوقی ندارد
مردم دنیا شاهدند که‌ایران پای توافق ایستاد
آرمان-مرتضی رفیعی: سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد استیون منوچین(وزیر خزانه‌داری ایالات متحده) گفت که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران قرار است طی همین هفته، در لیست تحریم‌های واشنگتن قرار گیرد. پس از انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی به حریم ایران، ترامپ بار دیگر از مذاکره بدون پیش‌شرط با تهران سخن به میان آورد و در عین حال در اقدامی شتابزده، با صدور یک فرمان اجرایی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، بیت رهبری، هشت فرمانده سپاه پاسداران و وزیر امور خارجه ایران را در لیست تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قرار داد. به همین منظور «آرمان» گفت‌وگوی کوتاهی را با رامین مهمانپرست سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:
با توجه به آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا اعلام کرده است که تا پایان هفته جاری احتمالا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را علاوه بر افرادی که در لیست اخیر تحریم قرار داده است مورد تحریم قرار می‌دهد. آیا بر مبنای حقوق بین‌الملل واشنگتن می‌تواند وزیر خارجه یک کشور دیگر را تحریم کند؟
همان‌گونه که همگان شاهد بودند یک تصمیم عجیب و غریب دیگر که نشان دهنده سردرگمی، رفتارهای شتابزده و غیر عقلایی توسط مسئولان ایالات متحده آمریکا بودیم که وزیر امورخارجه کشورمان را در حالی تحریم کردند که همزمان ادعای مذاکره با ایران را مطرح کردند. مقامات کاخ سفید یک روز می‌گویند با پذیرش شروط از سوی ایران مذاکره خواهیم کرد. روز دیگر مطرح می‌دارند که بدون پیش شرط مذاکره خواهیم کرد. همچنین از سوی دیگر مسئولان کشورهای دیگر را واسطه می‌کنند تا مقامات ایران را راضی به مذاکره کنند. همچنین همزمان شاهد تحریم‌های واقعا مضحکی هستیم که هیچ مبنای حقوقی هم ندارد. زمانی که ایالات متحده وزیر خارجه کشورمان را تحریم می‌کند معنای آن این است که سفرهای رسمی دکتر ظریف به آمریکا در سطح دو‌جانبه را محدود کند. این در حالی است که تهران نه روابطی با واشنگتن دارد و نه وزیر خارجه کشورمان قصد سفر رسمی به آمریکا را دارد. بنابراین این تحریم‌های این‌چنینی در زمانی معنا می‌یابد که تهران-واشنگتن روابط دو‌جانبه‌ای داشته باشند و در عین حال همزمان آنها بخواهند برای دکتر ظریف محدودیت ایجاد کنند. تنها سفری که به ایالات متحده انجام می‌شود سفر به نیویورک است. آنهم برای شرکت وزیر خارجه کشورمان در اجلاس‌های سازمان ملل متحد همچون مجمع عمومی است. بنابراین اگر قرار هم باشد که دکتر ظریف سفری به نیویورک داشته باشند چون محل اجلاس بین‌المللی در سازمان ملل متحد در نیویورک است آمریکا حق ندارد مانع حضور کشورهای عضو سازمان ملل شود. چون وظیفه میزبانی آمریکا این است که می‌بایستی تسهیلات صدور روادید را برای هیات‌های دیپلماتیک تامین کند. اگر ایالات متحده به این رفتارهای مضحک که اعتبار آمریکا را از بین برده، ادامه دهد نشان دهنده این است که آمریکا صلاحیت میزبانی سازمان ملل متحد را ندارد. بنابراین کشورهای مستقل می‌بایستی به فکر آن باشند که محل سازمان ملل متحد را از نیویورک به یک کشور دیگری که مسئولان عاقل‌تری دارد تغییر دهند. چنین مساله‌ای با قوانین بین‌الملل مغایرت داشته و در جهت بی‌اعتباری آمریکا و مقامات این کشور برای میزبانی چنین اجلاس‌های مهمی دارد.
با توجه به آنکه ترامپ در یکی از آخرین مواضعش برخلاف اینکه در گذشته ملت ایران را تروریست خطاب کرده بود گفت «مردم ایران ملت بزرگی هستند. من بسیاری از آنها را می‌شناسم مردمان خارق‌العاده‌ای هستند. این بسیار ناراحت‌کننده است که چه اتفاقی برای آن کشور می‌افتد.» رئیس‌جمهور آمریکا از طرح چنین مواضع ضدونقیضی ضمن خطاب قرار دادن مردم ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
اولین نکته‌ای که از چنین مواضعی می‌شود دریافت کرد این است که دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به هیچ عنوان مردم ایران را نمی‌شناسد. اگر ایشان مردم ایران را می‌شناختند این رفتارهای تمسخرآمیز را از خودشان نشان نمی‌دادند. مردم ایران تصویری که از ترامپ دارند این است که فردی بی‌اراده که نه تنها به هیچ عنوان شناخت درستی از دنیا ندارد بلکه درک درستی از قواعد بین‌المللی نیز ندارد و از تمامی تعهدات بین‌المللی شانه خالی می‌کند. احتمالا ترامپ از اینکه مطرح داشته‌اند که مردم ایران را می‌شناسند و بعد در جایی دیگر آنها تروریست خطاب کرده‌اند منظورشان احتمالا باید گروهک منافقین باشد. چون مشاوران نزدیک ترامپ از دوستان منافقین هستند. بنابراین مراوده با آنها باعث شده که تصور کنند آنها مردم ایرانند. به همین دلیل هم پیش از این مردم ایران را تروریست خطاب می‌کردند. لذا به نظر می‌رسد مجموعه مشاوران افراطی در اطراف دونالد ترامپ کمک به آشفتگی روحی ایشان، کرده‌اند. بنابراین این تصمیمات متناقض و حرکات غیرمنطقی فقط در جهت بی‌اعتباری مردم آمریکا و شئونات این کشور شده است. مردم ایران بزرگ بوده‌اند، بزرگ هستند و همچنین بزرگ خواهند بود. این بزرگی ملت ایران دلیلش ایستادگی آنها در برابر زورگویی‌های افرادی همچون ترامپ است. رفتار ظالمانه آمریکایی‌ها در تحریم مردم ایران باعث محکم‌تر شدن اراده ملت ایران خواهد شد.
با توجه به آنکه جان بولتون در یکی از آخرین مواضعش مطرح داشته که اگر ایران از حد تعیین شده غنی‌سازی اورانیوم عبور کند تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. این موضع بولتون حائز چه نکاتی است؟
جان بولتون فردی افراطی در کاخ سفید است. مبنای مواضع ایشان مبنای قضاوت جامعه بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نیست. مبنای قضاوت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که حدود 15 بار بعد از توافق برجام فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان را تایید کرده و آنها را در جهت فعالیت‌های قانونی و صلح‌آمیز اعلام کرده است. بولتون و ترامپ درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران دروغ‌های فراوانی گفته‌اند به گونه‌ای که خودشان هم باورشان شده است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف به سمت و سوی غیرصلح‌آمیز داشته است. آخرین باری که مواضع ایران در بالاترین سطح و قاطعانه مطرح شد در دیدار شینزو آبه با مقام معظم رهبری بود که ایشان بر فتوای حرام بودن منع دستیابی و استفاده از سلاح هسته‌ای تاکید داشتند. این مساله بحثی اعتقادی است که ایران به هیچ عنوان ارزشی برای سلاح‌های کشتار جمعی نامتعارف قائل نیست. اما در مقابل استفاده از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای حق همه کشورهاست. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران هیچ‌گونه فعالیتی در جهت غیر صلح‌آمیز نداشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها چنین مساله‌ای را تایید کرده است. تعهد برجام نیز گواهی بر آن است که ایران تا چه میزان به‌صورت صادقانه در برجام حرکت کرده است چون ایران اعتقاد به صلح‌آمیز بودن حرکت خود دارد حاضر شد برجام را امضا کند. این حسن نیت ایران بود همچنین افکار عمومی دنیا نیز شاهد بودند که ایران پای این توافق ایستاده است. ایستادگی ایران به این دلیل است که از فعالیت‌های خود مطمئن است. آن کشوری که تمامی تعهدات را زیر پا گذاشت و به‌صورت یکطرفه از برجام خارج شد ترامپ و مشاوران افراطی‌اش همچون بولتون و پمپئو بوده‌اند. اگر جان بولتون وحشت از این دارد که ممکن است ایران تعهداتش را در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز کنار بگذارد اولین کسی که متهم چنین اقدامی است مقامات آمریکا بودند که برجام را کنار گذاشتند. آنها اگر نگران عکس‌العمل ایران هستند می‌بایستی به برجام پایبند می‌ماندند. اگر هم چنین ترس از انحراف به سمت سلاح‌های هسته‌ای را دارند اولین متهم ایالات متحده آمریکا بود که چند صد هزار ژاپنی را به خاک و خون کشید. همچنین رژیم صهیونیستی رژیمی است که سلاح هسته‌ای دارد و عضو سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیست و صراحتا تهدید می‌کنند اما در مقابل آمریکایی‌ها از آنها حمایت می‌کنند. بهتر است بولتون نگران فعالیت‌های نامتعارف هسته‌ای رژیم صهیونیستی باشد تا اینکه نگران ایران باشد.