رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم راهی که انتخاب کردید، راه اشتباه و نادرستی است، گفت: به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم بی‌عملی شما نسبت به برجام نادرست بوده است و به هر دوی اینها می‌گوییم به پیمان و عهدتان برگردید.
حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت به سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا اشاره و اظهار کرد: این روزها کاخ سفید را در سردرگمی می‌بینیم و سخنان و حرف‌های ناروا، مضحک و انتخاب سیاست رسوایی را شاهد هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، وی با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، افزود: دستگاه سیاسی آمریکا با تحریم‌های اخیر ثابت کرد که مسایل دینی را نمی‌تواند درک کند و فهم آن را ندارد. رئیس‌جمهوری آمریکا با اعتقاد مسلمان‌ها، مسئله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاه‌ها و حد خود را نمی‌شناسد؛ کما اینکه ادعاهایش، ادعاهای بی‌اساس است؛ اما این حرکت او، واقعیت را برای مردم ما به خوبی روشن کرد.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اما امروز بعد از جنگ بحمدالله در طول سالیان دراز و مخصوصاً سال‌های اخیر، توانستیم اقدامات بسیار مهمی را انجام دهیم و این افتخار برای ایران و ملت و سپاه و ارتش و وزارت دفاع است، افزود: قادریم یک سامانه دفاعی درست کنیم که یک پهپادی که در ارتفاع ۵۰ هزار پایی به محض اینکه تجاوز را شروع می‌کند و وارد فضایی مربوط به آب‌های سرزمینی ما می‌شود، اخطار اول و اخطار دوم را صادر کنیم و وقتی اعتنا نمی‌کند و به تجاوز ادامه می‌دهد، آن را ساقط کنیم.


روحانی خاطر نشان کرد: این نشانگر قدرت و مدافع بودن ما است. ما جنگ و درگیری در منطقه نمی‌خواهیم اما در عین حال نمی‌گذاریم کشور ما مورد تجاوز قرار بگیرد و اگر به مرزهای ما تجاوز شود، اینجا عبور از خط قرمز شده است و ما ایستادگی می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه این نشان می‌دهد که ما امروز در علم، دانش، فناوری، صنعت، در بخش نظامی و غیرنظامی حرکت‌های بسیار خوبی را انجام دادیم و می‌توانیم این راه را ادامه دهیم، تصریح کرد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم، راهی که شما انتخاب کردید، راه اشتباه و نادرستی است، به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم بی‌عملی شما نسبت به برجام، نادرست بوده است و به هر دوی اینها می‌گوییم به پیمان و عهدتان برگردید.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی و قاضی برای ما بسیار مهم است و استقلال قضایی به عنوان مهم‌ترین رکن در عدالت و احقاق حقوق مردم و امنیت فکری و اجتماعی در جامعه است، تصریح کرد: هیچ مقام، حزب و وزیر، وکیل، امیر، سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دست آن قضاتی را که مستقل هستند، می‌بوسیم که خداوند را ناظر اعمال خودشان می‌دانند و تحت فشار این و آن قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: چه بسیارند قضات پاکدامن و اگر هم کسی نیست، همانطوری که اخیراً دستگاه قضایی اعلام کرد، اگر کسی در مسیر صحیح حرکت نمی‌کند باید با او برخورد شود. وی تاکید کرد: امنیت جامعه را قوه قضائیه درست می‌کند و سرمایه‌گذاری، محیط کسب و کار، رشد اقتصادی، آبروی مردم و حقوق عامه مردم با قوه قضائیه انجام می‌شود.
روحانی با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسئول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسئول است، گفت: آیا بازرسی قوه قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون سال‌ها پیش یک کلمه‌ای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند.
وی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبلش نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس می‌کنم این کار را بکنی آن طور می‌شود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختلف می‌شود.
رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که چه کسی مسئول است؟ دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مامور امنیتی مسئول اداره کشور است؟ گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضائی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجا است؟ اینکه می‌گویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟
روحانی با بیان اینکه آیا می‌توانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم؟ افزود: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده می‌کند؛ نمی‌فهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمی‌فهمد که چه می‌گوید. رئیس دولت یازدهم ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است؛ وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمی‌تواند بفهمد؛ او چطور می‌تواند مبنای کار یک قاضی باشد. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر می‌تواند داده شود؛ همینطوری که نمی‌شود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد. روحانی با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یک سال رابطه آنها بهم می‌خورد، گفت: مردم در حرف‌های عادی و معمولی شان خیلی چیزهای شوخی و جدی می‌گویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمی‌شود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرف‌ها قضاوت کند. وی با بیان اینکه امام خمینی‌(ره) دو نفر قاضی عالی‌رتبه درجه یک این کشور را عزل کرد بخاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام‌(ره) روی این مسائل حساس بود و اجازه نمی‌داد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به فرمان ۸ ماده‌ای امام راحل، تصریح کرد: امام می‌گوید «اگر وارد خانه‌ای شدید فکر کردید اینجا تروریست است ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است. اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید». درحالی که گاهی ابزار می‌گذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات قوه قضائیه : پیشنهاد مذاکره، فریب آمریکا برای خلع سلاح است محمدرضا ستاری هدف ترامپ از تحریم‌های جدید چیست؟ فردا سالروز یک جنایت جنگی شیمیایی است حدیث نامکرر سردشت آمارها درباره طرح‌های فصلی «خانه کتاب» چه می‌گویند؟ طرح‌های فصلی، پرستار کالبد نیمه‌جان نشر گزارش «‌ابتکار» از طرح معامله قرن در کارگاه اقتصادی بحرین طرح صلحی که مرده به دنیا آمد آیا ایران از ورشکستگی آب نجات یافته است؟ خشکسالی دنباله‌دار! «ابتکار» از وعده اروپایی‌ها درباره آماده شدن اینستکس در مهلت پایانی تعیین شده ایران گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است مسئول سیاست خارجی اروپا: اینستکس طی چند روز آینده عملیاتی می‌شود دبیر شورای نگهبان: تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان عالی نظام، تبلیغاتی است فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است پیشگیری از اعتیاد از شعار تا عمل