گزارش «‌ابتکار» از طرح معامله قرن در کارگاه اقتصادی بحرین طرح صلحی که مرده به دنیا آمد

گروه ایران و جهان- طی دو روز گذشته ایالات متحده آمریکا در کارگاه اقتصادی منامه در بحرین، از طرح موسوم به معامله قرن خود رونمایی کرد؛ طرحی که علاوه بر اهمیت آن در‌خصوص اختلافات در سرزمین‌های اشغالی، بسیار ساده‌انگارانه و یکجانبه است. هر‌چند مدت‌ها است که موضوع معامله قرن بر سر زبان‌ها جاری است و گفته می‌شد که حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از جزئیات محرمانه آن اطلاع چندانی ندارد، دو روز قبل جراد کوشنر داماد ترامپ و مشاور کاخ سفید مدعی شد که این طرح فرصت قرن است و تنها برخی از ابعاد اقتصادی آن را بازگو کرد. به گفته داماد ترامپ که مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارد، مسئله سیاسی معامله قرن قرار است در آینده بازگو شود.
کتمان واقعیت
در همین راستا، برخی از کشورهای عربی با آمریکا به منظور مسئله سرزمین‌های اشغالی به تفاهم رسیده و بسیاری از کشورهای منطقه و نیز فلسطینی‌ها طی روزهای گذشته اعتراض قابل ملاحظه‌ای را در‌خصوص این اقدام یکجانبه داشته‌‌اند. در همین رابطه در حالی که دولت ترامپ در طول یک سال گذشته علاوه بر انتقال سفارت خود از تل‌آویو به بیت‌المقدس و نیز به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان در مرز سوریه به صورت کم‌سابقه‌ای از رژیم صهیونیستی حمایت علنی کرده است، برخی رسانه‌های بین‌المللی پیش و پس از سخنرانی کوشنر در کارگاه اقتصادی بحرین، این طرح را یک صلح مرده به حساب آورده و نسبت به تحقق آن ابراز تردیدهای فراوان کردند. در این رابطه گاردین در سرمقاله خود با توصیف جراد کوشنر به عنوان یک متوهم شکست خورده، نوشت که هدف آمریکا از برگزاری این کارگاه در منامه پنهان کردن واقعیت است به طوری که علی‌رغم ادعاهای فراوان ترامپ و دولتش درخصوص این طرح، بی‌اعتباری و پوچی آن در روز اول نمایان شد.
گاردین در ادامه در‌مورد بی‌اعتباری این طرح به عدم حضور فلسطینی و اسرائیلی‌ها در این نشست اشاره کرده و با بیان اینکه اعراب نیز عده‌ای از مقامات رده پایین خود را به منامه فرستادند، نوشت که حتی خود کوشنر به عنوان سخنران آغازین، از این نشست به عنوان کارگاه و دورنمای آینده یاد کرد، نه یک کنفرانس و طرح.


از سوی دیگر در حالی که بسیاری از کارشناسان تاثیر این طرح را در جهت خاتمه دهه‌ها اشغالگری و منازعه به زیر سوال برده بودند، روزنامه گاردین اغلب مشوق‌های اقتصادی ارائه شده در این طرح که به گفته مقامات کاخ سفید قرار است به میزان 50 میلیارد دلار در سرزمین‌های اشغالی سرمایه‌گذاری شود را موضوعاتی تخیلی عنوان کرده و گزارش داد: گمان می‌رود هدف کوشنر بر مبنای سخنرانی خود در نشست منامه، نه دست‌یابی به راه حلی برای صلح بلکه نشان دادن فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از مشکلات صلح بود.
فلسطینی‌ها ارتشی نخواهند داشت
همچنین در حالی که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درخصوص طرح جدید آمریکا گفته است که پول و اقتصاد مهم هستند اما راه حل سیاسی از آن دو مهم‌تر است و فلسطینی‌ها در سرزمین خود باقی مانده و با تروریسم مبارزه می‌کنند، چندی قبل رسانه‌های صهیونیستی با انتشار سندی از گزیده‌های معامله قرن اعلام کردند که طرح سیاسی این موضوع که توسط داماد ترامپ در بحرین مسکوت و به آینده موکول شده است به احتمال زیاد شامل امضای یک توافق‌نامه میان رژیم صهیونیستی، سازمان آزادی بخش فلسطین و حماس برای تشکیل یک دولت با عنوان فلسطین جدید است که شامل تقسیم بیت‌المقدس نبوده و ساکنان عرب هر‌چند جزو شهروندان دولت فلسطینی محسوب خواهند شد، اما اجازه خرید خانه‌های یهودی و اجاره خانه‌های خود به آنها را ندارند. بنا بر اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه که بخشی از این افشاگری را منتشر کرده، ارتش در دولت فلسطین وجود نخواهد داشت. تنها افسران پلیس می‌توانند سلاح‌های سبک داشته باشند. حماس هنگام امضای توافقنامه، سلاح‌های خود را تحویل خواهد داد. علاوه بر این، این اسناد نشان می‌دهد که دره اردن به اسرائیل تعلق خواهد گرفت.
اتلاف وقت بزرگ
در همین راستا و در حالی که بسیاری از کشورها و شخصیت‌های منطقه‌ای و بین‌الملل این طرح را زیر سوال برده و از آن به شدت انتقاد کرده‌اند، خبرگزاری یورونیوز نیز با اشاره به دودستگی اعراب در آستانه برگزاری نشست بحرین گزارش داد که از جنبه اقتصادی آمریکا قرار است در چارچوب این طرح، یک سرمایه‌گذاری عظیم ۵۰ میلیارد دلاری با هدف بازسازی اقتصاد فسلطین و دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی فلسطینی‌ها انجام دهد.
هر‌چند آمریکا اصرار دارد که در چارچوب این طرح، یک سرمایه‌گذاری عظیم جهانی برای رشد اقتصاد سرزمین‌های فلسطینی و همسایگان عرب آنها انجام خواهد شد‌ اما نبود یک راه حل سیاسی که واشنگتن می‌گوید بعدا درباره آن سخن خواهد گفت، باعث شده است که این طرح نه تنها از سوی فلسطینی‌ها بلکه از سوی بسیاری از کشورهای عربی حتی برخی از متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس رد شود. بنا بر اخبار رسانه‌های بین‌المللی، طرح کوشنر از سودان تا کویت رد شده است و بسیاری از سیاستمداران و مفسران عرب، آن را یک «اتلاف وقت بزرگ» و «طرحی مرده حتی پیش از تولد» خوانده‌اند. فلسطینی‌ها از اولین گروه‌هایی بودند که این طرح را رد کردند. آنها می‌گویند که واشنگتن باید در اولین گام به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل پایان دهد.
از سوی دیگر، مقامات فلسطینی نشست بحرین را که به ابتکار آمریکا برگزار شده، تحریم کرده‌اند. کاخ سفید نیز رژیم صهیونیستی را برای شرکت در این نشست دعوت نکرده است. از سوی دیگر، تا کنون متحدان اصلی آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی همچنین مصر و اردن و مراکش اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت خواهند داشت اما لبنان و عراق در این نشست شرکت نمی‌کنند.]
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات قوه قضائیه : پیشنهاد مذاکره، فریب آمریکا برای خلع سلاح است محمدرضا ستاری هدف ترامپ از تحریم‌های جدید چیست؟ فردا سالروز یک جنایت جنگی شیمیایی است حدیث نامکرر سردشت آمارها درباره طرح‌های فصلی «خانه کتاب» چه می‌گویند؟ طرح‌های فصلی، پرستار کالبد نیمه‌جان نشر گزارش «‌ابتکار» از طرح معامله قرن در کارگاه اقتصادی بحرین طرح صلحی که مرده به دنیا آمد آیا ایران از ورشکستگی آب نجات یافته است؟ خشکسالی دنباله‌دار! «ابتکار» از وعده اروپایی‌ها درباره آماده شدن اینستکس در مهلت پایانی تعیین شده ایران گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است مسئول سیاست خارجی اروپا: اینستکس طی چند روز آینده عملیاتی می‌شود دبیر شورای نگهبان: تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان عالی نظام، تبلیغاتی است فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است پیشگیری از اعتیاد از شعار تا عمل