محمدرضا ستاری هدف ترامپ از تحریم‌های جدید چیست؟

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه و به بهانه سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی این کشور در آب‌های سرزمینی ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ارشد کشورمان اعمال کرد. این تحریم‌ها که به نظر کارشناسان عجیب و کم‏سابقه تلقی می‌شود، شامل تحریم نهاد رهبری، 8 تن از سرداران سپاه و نیز محمدجواد ظریف است که این آخری طبق گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا قرار طی روزهای آینده اعلام و عملیاتی شود.
همزمان با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های ثانویه این کشور علیه ایران که اصلی‌ترین موج آن را در مرداد و آبان‌‏ماه سال گذشته شاهد بودیم، کاخ سفید در طول سال جاری نیز چهار اقدام جدید علیه ایران در جهت تشدید جنگ اقتصادی صورت داده که این چهار اقدام به قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران، تحریم صنایع مادر و نیز آخرین آن یعنی تحریم‌هایی که در بالا ذکر شد بازمی‌گردد.
در نخستین واکنش‌های رسمی به این اقدام آمریکا در داخل کشور، حسن روحانی در جمع مدیران وزارت بهداشت از معلولیت ذهنی مقامات کاخ سفید سخن گفت و در جلسه روز گذشته هیئت دولت، تحریم‌های جدید را نشانه بازی و دروغگویی این کشور دانست. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه چنین اقدامی را بستن همیشگی راه مذاکره و دیپلماسی عنوان کرد.
در همین راستا و در حالی که دولت ترامپ طی هفته‌های گذشته بارها و بارها از طریق شخص رئیس‌جمهوری و مقامات ارشد تاکید کرده که خواستار مذاکره با ایران است و همزمان نیز اقدام به اعمال تحریم‌های جدید و نیز تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‏فارس کرده، بسیاری از تحلیلگران تحریم مقام رهبری، وزیر خارجه و 8 فرمانده سپاه را عبور آمریکا از جنگ اقتصادی به سمت جنگ سیاسی و دیپلماتیک اعلام کرده‌اند.


هرچند در سال 2013 نیز دولت اوباما اقدام به تحریم رهبری انقلاب کرده و تحریم‌های دولت ترامپ نیز تماماً بر روی پایه و اساس طراحی فشارها بر روی ایران در دولت قبل این کشور قرار دارد، این اقدام تازه از دو جهت از سوی تحلیلگران مورد بررسی قرار می‌گیرد. نخست، همانطور که برخی از مقامات ارشد پیشین آمریکایی بارها تصریح کرده‌اند، کاخ سفید از نوعی سردرگمی رنج می‌برد که این موضوع در تغییر مداوم تیم رئیس‌جمهوری و نیز شکاف‌های علنی با دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان نمایان است. در همین رابطه است که منتقدان آمریکایی معتقدند که دولت ترامپ استادِ تخریب دیپلماسی بوده و حتی روز گذشته 80 نماینده کنگره نیز به جرگه کسانی پیوستند که خواستار استیضاح و عزل رئیس‌جمهوری هستند. به این ترتیب تعداد مخالفان ترامپ در مجلس نمایندگان با رسیدن به حد نصاب 235 نفر به بیش از یک‏سوم در کنگره افزایش پیدا کرده است.
در سطح دوم، اقدامات کاخ سفید در جهت تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه ایران از سوی برخی دیگر از کارشناسان به راهبرد میان‏مدت این کشور در منطقه خاورمیانه بازمی‌گردد. در این راستا هرچند گفته می‌شود که دولت ترامپ با اضافه‏کردن به تحریم‌های قبلی ایران، تمامی کارت‌های خود در زمینه تحریم را استفاده کرده و در مورد تحریم‌های جدید نیز باید حد و حدود و تاثیرگذاری احتمالی آن را در هفته‌ها و ماه‌های آتی سنجید، یکی از وجوه قابل ملاحظه این اقدامات گسترده‏کردن زمینه فشارها علیه ایران و نیز گام‌ جدید برای به نتیجه رسیدن راهبرد کنونی کاخ سفید در منطقه خاورمیانه تعبیر می‌شود.
در این شرایط آنها با رونمایی از طرح معامله قرن و تشدید جنگ اقتصادی و روانی علیه ایران، قصد دارند که با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. اول اینکه با رونمایی از طرح معامله قرن و همراه کردن برخی از کشورهای عربی برای اجرایی کردن این طرح، نظم جدیدی در خاورمیانه پدید آید و دوم با استراتژی جای خالی از فشارها بر روی ایالات متحده به‏واسطه خروج یکجانبه از برجام، مقدمات اجماع جهانی دیگری را علیه ایران در جهت شکستن راهبرد مقاومتی تهران فراهم سازند.
این موضوع در طول دو سال و نیم گذشته از سوی ترامپ به کرات دیده شده، جایی که او با ابهام‏افکنی و سپس وارد کردن ضربه، به صورت نامتعارف و بی‌سابقه‌ای در مقابل رقبای خود ظاهر می‌شود. به همین دلیل اقدامات اخیر کاخ سفید مبنی بر تهدید نظامی، اصرار بر روی مذاکره بدون قیدوشرط و پس از آن اعمال تحریم‌های جدید همان دکترین آشوب، ابهام و ضربه‌ای است که کاخ سفید از زمان روی کار آمدن ترامپ بارها به نمایش گذاشته است. با این تفاوت که در مورد ایران، این استراتژی اخیراً نگاه ویژه‏ای به تحریک افکار عمومی و همراه ساختن آن در جهت ایجاد یک اجماع دوباره و گسترده علیه ایران را نیز در دل خود مستتر دارد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات قوه قضائیه : پیشنهاد مذاکره، فریب آمریکا برای خلع سلاح است محمدرضا ستاری هدف ترامپ از تحریم‌های جدید چیست؟ فردا سالروز یک جنایت جنگی شیمیایی است حدیث نامکرر سردشت آمارها درباره طرح‌های فصلی «خانه کتاب» چه می‌گویند؟ طرح‌های فصلی، پرستار کالبد نیمه‌جان نشر گزارش «‌ابتکار» از طرح معامله قرن در کارگاه اقتصادی بحرین طرح صلحی که مرده به دنیا آمد آیا ایران از ورشکستگی آب نجات یافته است؟ خشکسالی دنباله‌دار! «ابتکار» از وعده اروپایی‌ها درباره آماده شدن اینستکس در مهلت پایانی تعیین شده ایران گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: با شنود نمی‌شود مردم را محاکمه کرد فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است مسئول سیاست خارجی اروپا: اینستکس طی چند روز آینده عملیاتی می‌شود دبیر شورای نگهبان: تحریم‌های آمریکا علیه مسئولان عالی نظام، تبلیغاتی است فرمانده کل سپاه پاسداران: تحریم فرماندهان سپاه ناشی از واماندگی آمریکا در برابر اقتدار ایران است پیشگیری از اعتیاد از شعار تا عمل