بازی اروپا با اینستکس

در حالی که چهار ماه از ایجاد «اینستکس» به عنوان  یک ابزار ویژه مالی برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران و مقابله با تحریم‌های اقتصادی آمریکا می‌گذرد؛ اما رئیس کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه نشست هیات دولت درخصوص آخرین وضعیت اینستکس گفت: مدتی است که ما می‌شنویم اینستکس در آستانه اجرا شدن است، از نظر اینکه جلساتی برگزار شده و اسنادی هم رد و بدل شده اما ما این موضوع را قبول نداریم. زمانی که طرف ما در اینستکس نخواهد منابعی جابه‌جا شود، کارایی این سازوکار مالی معنی ندارد.
این سخنان از سوی مقام ایرانی دقیقا در روزی بیان شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان تصریح کرده بود: من بر این باورم که سازوکار اینستکس آماده عملیاتی شدن است و امیدوارم که این راهی برای کمک به حفظ پایبندی ایران به توافق همان‌طور که تاکنون بوده، باشد. ما خواهان این هستیم که این پایبندی ادامه یابد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در توضیح اینکه چرا در آستانه اجرا بودن اینستکس را قبول ندارد، توضیح داده است: زمانی که ما به اروپا صادرات نداریم و وارداتی هم صورت نمی‌گیرد و در خرید نفت هم مشکل داریم، بنابراین از طرف اروپایی می‌خواهیم که خط اعتباری بدهند تا کالا بخریم. اگر هرکدام از این راه‌ها تحقق پیدا کند، ظرف یک هفته می‌توان اینستکس را راه‌اندازی کرد.
با این وصف اگر چه موگرینی تصریح کرده که «شما در روزهای آتی خبرهایی از ما خواهید شنید. همان‌گونه که می‌دانید ما به همراه کشورهای عضو برای راه‌اندازی سازوکاری که اجازه ادامه تجارت مشروع با ایران را می‌دهد تلاش می‌کنیم» اما همچنان که همتی توضیح داده است تا زمانی که اروپا عملا این ساز و کار را به جریان نیندازد، نمی‌توان آن را در آستانه اجرا دانست و باید آن را نوعی بازی بی‌فایده از سوی اروپا دانست. 
مشروح سخنان همتی و موگرینی را به ترتیب در صفحات 9 و 3 بخوانید: