تحريم مقام معظم رهبري و ظريف

آرمان- حمید شجاعی: تحریم مقام معظم رهبری، دفتر ایشان و وزیر امورخارجه در صدر اخبار تمامی رسانه‌های داخلی ، ‌بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و هر کدام از مقامات، شخصیت‌ها و کارشناسان از ظن خود نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. تحریم‌های اخیر نشان داد که ترامپ به حدی دچار درماندگی و استیصال شده که راهی جز صدور بیانیه و تحریم‌‌های نمایشی و نمادین ندارد. هر چند شناخت وی از رهبران ایران به حدی ضعیف است که در بیانیه خود به جای نام آیت‌ا... خامنه‌ای؛ امام خمینی را تحریم می‌کند که این مساله موجب تمسخر وی در بسیاری از رسانه‌ها شده است. هرچند به قرائت نشریه‌های خود آمریکا ایرانی‌ها نیز به مسخره کردن تحریم‌های جدید آمریکا پرداخته‌اند. سخنگوی وزارت خارجه در این ارتباط معتقد است: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا.»
سر درگم و مستاصل
تحولات اخیر در عرصه بین‌الملل و روابط میان ایران و آمریکا به نحوی شده که ترامپ رئیس جمهور این کشور را به استیصال کشانده است. به گونه‌ای که خود نیز حیران و سرگردان شده و نمی‌داند باید چه موضعی در برابر ایران اتخاذ کند. موید این رفتار و گفتار متناقض و بی ثباتی شخصیتی ترامپ را می‌توان در رویکردهای اخیر وی طی روزهای گذشته مشاهده کرد. پنجشنبه گذشته درست چند ساعت پس از سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران ترامپ در توئیتی نوشت؛ ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است. این در حالی است که وی دستور حمله به ایران را صادر کرده، اما عصر جمعه دستور توقف حمله داد. رئیس جمهور آمریکا سپس در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان از تمایل به مذاکره با حسن روحانی رئیس جمهور ایران خبر داد. با این حال روز بعد تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرد، در این راستا رئیس جمهور بی‌خرد آمریکا در ادامه بی‌ثباتی شخصیتی خود دوشنبه شب در اقدامی به تحریم برخی مقامات ارشد کشورمان دست زد تا نشان دهد که او و هیأت حاکمه آمریکا در قبال ایران دچار نوعی سردرگمی و استیصال شده‌اند. این رویکردهای ترامپ موجب شده تا بسیاری از تحلیلگران به نتیجه برسند که برای ترامپ راهی جز صدور بیانیه و تحریم‌های نمادین نمانده است. هرچند که خود آمریکایی‌ها نیز به نمایشی بودن این تحریم‌ها اذعان کرده‌اند. بسیاری معتقدند رویکردهای اخیر ترامپ در خصوص تحریم مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه راه هرگونه دیپلماسی میان تهران- واشنگتن را مسدود کرده است. البته ترامپ در تحریم‌های اخیرگاف بزرگی داد و طی نطق درباره دور جدید تحریم‌ها علیه ایران که شامل مقام معظم رهبری و دفتر ایشان هم می‌شود، اشتباها به جای نام آیت‌ا... خامنه‌ای نام امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را به زبان آورد که سوژه رسانه‌ها شده است. این تحریم‌ها آنچنان با تمسخر کاربران در فضای مجازی روبرو شده که نیویورک تایمز نیز بدان واکنش نشان داد و نوشت، کاربری در توئیتی که بسیار هم ترند شده و در شبکه‌های اجتماعی چرخیده نوشته است: تنها کسی که هنوز تحریم نشده من، پدرم و بچه همسایه است! وزارت امورخارجه باید شماره ترامپ را بدهد تا زنگ بزنیم و اسم‌های خودمان را اعلام کنیم.
تحریم رهبری و ظریف


وزیر خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد که هشت فرمانده ارشد سپاه پاسداران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. ایسنا نوشت، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با طرح این ادعا که تحریم‌های امروز آمریکا علیه ایران، میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران را مسدود کرده است مدعی شد که وزارت، سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروهای هوافضای سپاه پاسداران، سردار تنگسیری فرمانده نیروهای دریایی سپاه پاسداران، سردار پاکپور، فرمانده نیروهای زمینی سپاه پاسداران، سردار عباس غلام‌شاهی، سردار رمضان زیراهی، سردار یدا... بادین، سردار منصور روانکار و سردار علی عظمایی را تحریم کرده است. وی همچنین مدعی شد که پنج فرمانده نیروهای دریایی سپاه پاسداران نیز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. این وزارت پیش از این با اعمال تحریم‌های جدید، نهاد مقام معظم رهبری را هم تحریم کرد و اعلام کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را نیز تحریم خواهد کرد.
تحریم اینستکس؟!
یک مقام آگاه آمریکایی مدعی شده است که آمریکا در حال ارزیابی اعمال تحریم‌های جدیدی بر ضد ایران است که یکی از این اقدامات ممکن است شرکت ایرانی متناظر با اینستکس را هدف قرار دهد. به گفته این منبع، اینستکس ایرانی نهادی موازی با بانک مرکزی ایران است که پیش‌تر در فهرست تحریم آمریکا قرار گرفته است. وی همچنین ادعا کرده است بانک مرکزی ایران استانداردهای جهانی در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را رعایت نکرده است. یک کارشناس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته؛ اگرآمریکا دنبال تحریم اینستکس ایرانی باشد در واقع در تلاش برای کشتن اینستکس است. اگر آمریکا این کار را انجام دهد حمایت سیاسی بیشتری در اروپا برای مخالفت با اقدامات آمریکا صورت خواهد گرفت.
بسته شدن راه دیپلماسی
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان به تصمیم اخیر آمریکا برای تحریم رهبری ایران و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه واکنش نشان داد. سید عباس موسوی در صفحه شخصی خود در توئیتر در این ارتباط نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستأصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جا افتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.» موسوی در پایان توئیت خود از هشتگ تیم «بی» استفاده کرده است.
ماندلای ایران
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در لیست تحریم‌های دولت ایالات متحده آمریکا، نوشت: «هر ایرانی با خواندن خبر تلاش تیم ب برای تحریم دکتر ظریف به شدت عصبانی می‌شود، اما از طرف دیگر این بهترین فرصت برای اثبات صلح دوستی اوست. ظریف در حال تبدیل شدن به ماندلای ایران است، او علیه آپارتاید داخلی می‌جنگید و این علیه آپارتاید بین‌المللی.
واکنش نمایندگان
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که باید جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه بیشتری برای ظریف و وزارت خارجه قائل شود اظهار کرد: آمریکا با افزایش فشار به دنبال تسلیم ایران است که نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد که ایران با استفاده از ابزارهایش می‌تواند کاری کند که تنش بین ایران و آمریکا به ضرر کشورمان فرسایشی نشود. حشمت‌ا... فلاحت پیشه گفت: آقای ترامپ بداند تا زمانی که تحریم‌ها به حالت تعلیق بر نگردد مجبور است در تهران با نظامی‌ها صحبت کند. البته هدف آنها تسلیم ایران است که قطعا این اتفاق رخ نخواهد داد. علیرضا رحیمی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در توئیتی نوشت: «تحریم اشخاص کلیدی طرف مقابل یعنی مهر پایان بر مسیرهای دیپلماتیک و بستن فضای مذاکره به صورت یک جا. باز هم تناقض و آشفتگی در سیاست بازی ترامپ. برهم زدن آرامش منطقه نیاز به اعلام رسمی ندارد تصمیمات بی‌خردانه این چنین حجتی است آشکار بر بن بست در سیاست خارجی آمریکا.» مصطفی کواکبیان نیز در جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد: گویا کاخ سفید قصد ندارد از این اقدامات ابلهانه دست بکشد. با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب، فرماندهان نظامی و آقای ظریف را تحریم کردند می‌توان متوجه شد که در دعوت به مذاکره و تنش‌زدایی دروغ می‌گویند.
ضمانت اجرایی ندارد
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در رابطه با تحریم‌های اخیرآمریکا علیه برخی مقامات ایران اظهار داشت: «تحریم‌های اخیر آمریکا بسیار تعجب‌آور است زیرا تحریم مقام معظم رهبری و دفتر ایشان و تحریم وزیر امور خارجه کشورمان هیچ ضمانت اجرایی ندارد. نامه نیوز نوشت، رامین مهمان‌پرست گفت: وزیر امورخارجه وظیفه ذاتی‌اش برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف است و در انجام این وظیفه باید سفر کند و با مقامات مختلف مذاکره کند؛ از این‌رو تحریم چنین فردی نه‌تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه با عقل‌هم سازگاری ندارد. وی ادامه داد: البته شاید ایالات متحده آمریکا بخواهد این تحریم را برای روابط دوجانبه خود اِعمال کند که در این صورت کشور ایران سال‌هاست که روابط رسمی ندارد؛ اگر هم بنا این باشد که از تردد وزیر خارجه ایران به نیویورک برای حضور در سازمان ملل ممانعت شود که این کار کاملا غیرقانونی است، زیرا سازمان ملل مستقل از آمریکاست و تنها محلش در نیویورک واقع شده است و آمریکا وظیفه دارد تا تمام امکانات را برای حضور مقامات کشورهای مختلف فراهم کند.