«تام کاد»، مسکن سازی در پادگان و ویلاسازی برای اعیان!

در حالی که طرح اقدام ملی برای ساخت 400 هزار مسکن با شروع ساخت 140 هزار واحد روی ریل افتاده و طرح های دیگری برای ساخت 100 هزار مسکن برای کارکنان نیروهای مسلح امضا شده ، حالا وزیر راه و شهرسازی از دو طرح جدید هم خبر داده است؛ اول خروج پادگان ها از محدوده شهری و ساخت مسکن در زمین آن ها و دیگری ساخت مسکن ویلایی برای طبقه اعیان! اسلامی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در آینده نزدیک هم خبر داد. وزیر راه دیروز در جلسه شورای عالی شهرسازی، ضمن توضیح طرح های مسکنی اش، به طور جدی، از مسکن اجتماعی که طرح عباس آخوندی وزیر قبلی راه و شهرسازی است، انتقاد کرد. همان کاری که آخوندی با مسکن مهر کرده بود!
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی از رونمایی طرح تامین مسکن کارکنان دولت (طرح تام کاد) در آینده نزدیک خبر داد و گفت که طرح تامین مسکن کارکنان دولت که مورد تاکید رئیس جمهوری است، عملیاتی و اجرایی می‌شود. وی گفت: طرح تأمین مسکن کارکنان دولت به این شیوه برنامه‌ریزی شده است تا کارمندان دولت و جوانی که در خدمت دولت هستند از بدو خدمت از حقوق ماهیانه آن ها کسر و به صندوقی واریز شود تا بعد از مدت زمانی مشخص صاحب خانه شوند. وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل این طرح و رونمایی آن در روزهای آینده خبر داد و گفت: دستگاه‌های دولتی با اولویت‌های زمین‌های خود باید بتوانند شرایط را برای خانه‌دار کردن کارمندانشان فراهم کنند.
خروج 25 پادگان از شهرها با دستور رهبری
عضو کابینه دولت دوازدهم خروج ۲۵ پادگان از شهرها بر اساس دستور مقام معظم رهبری را فرصتی مغتنم دانست و توضیح داد: بر اساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز دریافت شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها بر اساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده است، در چارچوب ضوابط، ساخت و ساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد.


انتقاد اسلامی از طرح آخوندی
اسلامی ضمن مخالفت با طرح مسکن اجتماعی، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: مسکن اجتماعی در هرکجای دنیا که رواج پیدا کرده به عنوان مسکن‌های نشان دار شناخته شده است. عموماً این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن هستیم. مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه‌های ناموفق شناخته شده‌است.وی از ابلاغ طرح ویلاسازی در شهرهای جدید برای طبقه اعیان همزمان با ساخت مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه خبر داد و هدف از آن را ترکیب جمعیتی مناسب در شهرها اعلام کرد.این اظهارات اسلامی در حالی است که وزیر پیشین، مداخله دولت در ساخت و ساز را مذموم می شمرد و معتقد بود، مداخله دولت صرفا باید برای اقشار و دهک های پایین درآمدی در قالب مسکن اجتماعی باشد.