وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هیچکدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و 800 تومان تا پنج هزار تومان است.
«فرهاد دژپسند» افزود: گفته می‌شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه تسهیلاتی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بالای 250 هزار دلار فراهم کرده ایم، گفت: در نیمه اول پارسال 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به 3.5 تا 4 میلیارد دلار رسید.وی اضافه کرد: 97 درصد درآمدهای مالیاتی سال 97 به ارزش 109 هزار میلیارد تومان محقق شد درحالی که برخی حداکثر تا 100 هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی می‌کردند.
دژپسند افزود: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکنند و بر این اساس تاکید کردیم که برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن شود.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درآمدهای غیرنفتی در سال 97 به‌رغم همه فشارها کمترین کاهش را داشت، گفت: در سه ماه نخست امسال نیز صادرات غیر نفتی روند مطلوب و قابل قبولی داشته است.وی به حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول پارسال 1.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به 3.5 تا 4 میلیارد دلار رسید.
دژپسند گفت: در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، تسهیلاتی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بالای 250 هزار دلار فراهم کرده‌ایم و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود امسال عملکرد خوبی در ورود سرمایه گذاری‌های خارجی داشته باشیم.
وی درباره بازر نرخ ارز گفت: هیچکدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ 3800 و 5 هزار تومان است.وزیر اقتصاد افزود: گفته می‌شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌یابد.
تبدیل دارایی‌های منجمد بانکی به تسهیلات مولد
وی گفت: در نظر داریم بانک‌ها دارایی‌های منجمد خود را به منابع مولد تبدیل کنند تا میران تسهیلات را افزایش دهند.وزیر اقتصاد افزود: در آینده نزدیک طرح‌های بزرگی را با هدف مولد سازی دارایی‌های دولت و هدایت نقدینگی به بخش تولید، افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: بر این اساس یکی از دارایی‌های بانک سپه با مشارکت بانک مسکن به یک مجموعه شهری تبدیل می‌شود که براساس آن یک مجموعه چهار هزار واحدی ساخته می‌شود که افزایش عرضه مسکن و کاهش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.دژپسند فزود: با وجود اینکه تلاش می‌کنیم درآمدهای مالیاتی افزایش یابد اما تلاش می‌شود فضای کسب و کار آسیب نبیند.
تشکیل صندوق حمایت از مستاجران
وزیر امور اقتصادی و دارایی به راه‌اندازی صندوقی برای حمایت از مستاجران اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهاداتی که برای رئیس جمهوری ارسال شده، طرح ایجاد صندوقی برای کمک به مستاجرین است تا برای دادن وام برای رهن منازل استیجاری اختصاص یابد.وی درباره طرح فروش اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها گفت: برنامه فروش و واگذاری از بانک‌ها اخذ شده و اجرای آن در دستور کار قرار دارد.
دژپسند اضافه کرد: برآورد می‌شود که تا پایان امسال حدود 450 هزار میلیارد ریال از اموال و املاک مازاد بانک‌ها واگذار شود.وی خاطر نشان کرد: از روش‌های متنوعی برای فروش اموال و دارئی‌های بانک‌ها استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به روش اقساطی، اجاره به شرط تملیک و نیز واگذاری مدیریت و استفاده از صندوق‌های قابل معامله در بورس اشاره کرد.
برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین وجود ندارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ارز 4200 تومانی گفت: براساس تصمیمات اخذ شده نرخ ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی افزایش نمی‌یابد.وی درباره احتمال افزایش نرخ بنزین نیز اضافه کرد: درحال حاضر برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین و حامل‌های انرژی وجود ندارد.
مالیات بر عایدی سرمایه و فعالیت‌های اختلال زای اقتصادی
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح اخذ مالیات بر عایدی گفت: پیش نویس این طرح درحال بررسی بوده و به مجلس ارسال می‌شود.دژپسند اضافه کرد: لایحه اخذ مالیات از فعالیت‌های اختلال زای اقتصادی نیز نهایی شده است.وی درباره جایگزینی درآمدهای غیر نفتی با درآمدهای نفتی گفت: در بخش درآمدهای غیربودجه‌ای اگر روند بازگشت ارز صادراتی همچنان تداوم یابد می‌توان ارز مورد نیاز کشور را از این محل جبران کرد و مشکلی در این بخش وجود نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در مراسم آغاز استقرار برنامه پرونده الکترونیک سلامت در کشور: اقدامات اخیر آمریکا نشانه قطعی شکست آنهاست زخمی شدن ده‌ها فلسطینی توسط صهیونیستها در جریان تظاهرات علیه «اجلاس بحرین» پاسخ صریح هند به آمریکا: توافق اس 400 را لغو نمی‌کنیم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: حل مشکل تامین آب شرب جمعیت 4 میلیونی اصفهان در گرو راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی دکتر ظریف: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی مردم هستند نتایج جدیدترین نظرسنجی: اکثر آمریکایی‌ها بر حل مسالمت آمیز اختلافات اخیر تهران و واشنگتن تاکید دارند تحریم‌های جدید گفته‌های واشنگتن برای مذاکره با ایران را بی‌اعتبار می‌کند روسیه تحریم‌های جدید علیه ایران را اقدامی نادرست خواند ترامپ در انفعال مطلق برگزاری مراسم گرامیداشت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در مسجد نور تهران مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شد واسطه‌ها؛ مانعِ کاهش واقعی قیمت گوشت در بازار وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است