دکتر ظریف: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی مردم هستند

وزیر امور خارجه گفت:‌ بزرگ‌ترین سرمایه و ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و علاوه بر سلحشوران جان بر کف در برابر قدرت‌های سلطه‌جو، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است.
دکتر محمدجواد ظریف در همایش نفس‌های سوخته در تجلیل از قربانیان سلاح‌های شیمیایی ضمن تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان گفت: ما در جمهوری اسلامی، حیات، سربلندی و افتخار خود را مرهون تلاش و ایثار و رشادت‌های آنها هستیم. شما سند زنده مقاومت ایران اسلامی هستید. شما نشان دادید این مردم فشار، رنج، سوزش و سرفه ناشی از بمباران سلاح شیمیایی را تحمل می‌کنند ولی زیر بار زور و ذلت نمی‌روند.
وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه و ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی علاوه بر توانمندی‌های دفاعی و علاوه بر سلحشوران جان بر کف ما در برابر قدرت‌های سلطه‌جو، مردم مقاوم و فرهنگ ایثار و شهادت این کشور است که توانسته از این مرز و بوم در بدترین شرایط که همه قدرت‌های دنیایی در برابر این مردم ایستاده‌اند، مقاومت کرده و سربلند بیرون بیایید. کجاست صدام و علی شیمیایی؟ کسانی که علیه مردم جنایت کردند، کجا هستند؟ شما سربلند ایستاده و ما هم از صدقه سر شما سربلند ایستاده‌ایم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه استفاده صدام از سلاح شیمیایی تقریباً از روزهای بعد از فتح خرمشهر و لااقل از سال 63 به صورت مداوم ازسوی ما که در آن زمان، مسئولیت حضور در سازمان ملل را داشتیم به این سازمان گزارش می‌شد، اظهار داشت: فاجعه حمله به سردشت، مقدمه حمله رژیم صدام به حلبچه شد ولی هیچکدام از این جنایت‌ها، موجب یک تحرک ازسوی شورای امنیت نشد.


ظریف اضافه کرد: 6 بار دبیرکل وقت سازمان ملل متحد با فشار ما و علیرغم کارشکنی فعال آمریکا هیات‌هایی را به ایران اعزام کرد. این هیات‌ها به سردشت هم آمدند و مصدومان و جانبازان شیمیایی ما را دیدند. گزارش‌هایی را هم دادند، گزارش‌های بدون تردید از استفاده صدام از سلاح شمیایی حکایت می‌کرد. من در نیویورک از تعدادی از مجروحان شیمیایی استقبال کردم. همه سبوعیت و ترس را در چهره کودکان و زنانی که از سلاح‌های شیمیایی مصدوم شده بودند را دیدند، ولی دریغ از یک جمله و کلمه.
وی ادامه داد: کسانی که امروز می‌گویند استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست، تمام تلاش خود را کردند که استفاده صدام از سلاح شیمیایی را بدون کمترین هزینه فراهم کنند،
وزیر امور خارجه همچنین گفت: بعد از ماجرای سردشت، به عنوان کاردار 25، 26 ساله نمایندگی ایران در نیویورک، از سفیر 65، 66 ساله فرانسه که رئیس وقت شورای امنیت بود، درخواست دیدار کردم. به او گفتم عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده ولی او گفت من اجازه صحبت با شما را ندارم. امروز شماها هستید که از مقابله با سلاح‌های شیمیایی سخن می‌گوئید؟ چه کسی این ادعا ازسوی شما را می‌پذیرد؟
ظریف با بیان اینکه اگر کسی در دنیا حق دارد از عدم استفاده از سلاح شیمیایی، هسته‌ای، بیولوژیک صحبت کند کسانی هستند که زخم این دردها را با خود حمل می‌کنند، افزود: من همکارانی در وزارت امور خارجه دارم که در جلسات دست‌هایشان می‌لرزد و سرفه می‌کنند. اینها حق صحبت دارند نه شما که نه تنها مقابله نکردید بلکه تلاش کردید سرپوش هم بگذارید.
وی یادآور شد: مقاله‌ای در نیویورک تایمز بعد از فاجعه حلبچه منتشر شد که نشان می‌داد سازمان سیا تلاش گسترده‌ای را انجام داد و وزارت امور خارجه آمریکا به تمامی نمایندگی‌هایش دستور داد که تلاش کنند ایران را مسئول حمله شیمیایی حلبچه معرفی کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خطاب به آمریکایی‌ها افزود: حال می‌خواهید دنیا بپذیرد شما مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی هستید؟ اگر شما آن روز در مقابل صدام ایستاده بودید و تلاش نکرده بودید که بر جنایت رئیس جمهوری وقت عراق سرپوش بگذارید، امروز داعش جرات پیدا نمی‌کرد از سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه و عراق استفاده کند. امروز هم تلاش می‌کنید که با محکوم کردن دیگران، بر جنایت‌های رفقای خود را سرپوش بگذارید.
ظریف با بیان اینکه ما سال‌ها قبل اعلام کردیم که داعش به سلاح شیمیایی دسترسی پیدا کرده و مدارک لازم را در اختیار کشورهای غربی دادیم، عنوان کرد: آن کشورها همانطور که به مدارک متقن ما درباره استفاده صدام از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی سرپوش گذاشتند و استفاده علیه غیرنظامیان در گزارش‌های سازمان ملل آمد، امروز هم استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نوکران‌شان را سرپوش می‌گذارند.
این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح شیمیایی، با نظر شرعی رهبر معظم انقلاب در صف مقدم مبارزه با سلاح‌های شیمیایی قرار دارد، یادآور شد: از اولین کشورهایی بودیم که در حوزه کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی شرکت کردیم. از کشورهایی بودیم که باوجود همه ملاحظات امنیتی به دستور رهبر معظم انقلاب به کنوانسیون مقابله با سلاح‌های شیمیایی پیوستیم و مجلس شورای اسلامی به پیوستن ایران به آن کنوانسیون را تصویب کرد.
ظریف خاطرنشان کرد از اولین کشورهایی بودیم که مخازن محدود شیمیایی خود را که در سال آخر جنگ به دلیل مقابله با رژیم صدام ایجاد کرده بودیم و خوشبختانه هیچ گاه از آن استفاده نکرده بودیم را نابود کردیم. امروز بیش از 14 سال از تصویب کنوانسیون شیمیایی می‌گذرد ولی آمریکا هنوز تسلیحات شیمیایی خود را نابوده نکرده است. آیا می‌توانند ادعا بکنند که مخالف سلاح‌های کشتار جمعی هستند؟
وی افزود: آمریکا امکانات علمی و فنی را برای نابودی سلاح‌های شیمیایی خود دارد و توان لازم را دارد که سلاح‌های شیمیایی خود را نزدیک به 24 سال است که نگهداری‌اش ممنوع است را نابود نمی‌کند. رژیم صهیونیستی در پیوستن به کنوانسیون‌های سلاح‌های شیمیایی و نابودی تسلیحات شیمیایی‌اش امتناع می‌کند. این علاوه بر زردخانه‌های هسته‌ای‌شان است، آن وقت اینها می‌شوند سردمدار مبارزه با سلاح‌های کشتارجمعی.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آنها می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که ایران سلاح هسته‌ای ندارد، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما اگر می‌خواستیم سلاح هسته‌ای داشته باشیم، مخالفت شما ارزشی برای ما نداشت، اما نمی‌خواهیم و معتقدیم که این سلاح‌ها درخور کسانی هستند که نه 150 نفر بلکه میلیون‌ها را در یک بمباران هسته‌ای نابود می‌کنند. با درباره 150 نفر صحبت می‌کنید؟ شما نگران 150 نفر بودید؟ چند نفر را با سلاح شیمیایی کشته و چند نسل را با تسلیحات هسته‌ای نابود کردید.
ظریف با تاکید بر اینکه ما سردمدار مقابله با سلاح کشتار جمعی هستیم، افزود: ما هستیم که براساس دیدگاه شرعی و استراتژیک هیچ گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت زیرا آن را مخل امنیت و انسانیت می‌دانیم. تلاش می‌کنیم کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند را به پای میز عدالت بیاوریم.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه افتخار می‌کند در این زمینه توانسته تاجر اصلی فروش سلاح شیمیایی به عراق را به 18 سال زندان محکوم کند، تلاش می‌کنیم حقوق جانبازان و خانواده‌های شهدای شیمیایی را در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران براساس عمل متقابل از ایالات متحده و سایر استفاده‌کنندگان سلاح شیمیایی بگیریم.
وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در همه مجامع بین‌المللی با حضور پُر ارزش خانواده‌ها و جانبازان تسلیحات شیمیایی نشان دهیم واقعیت مقابله با سلاح شمیایی کجاست. کماکان تلاش می‌کنیم در منطقه خاورمیانه، منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی ایجاد کنیم تا هیچ سردشت و حلبچه دیگری ایجاد نشود و هیچ مردمی مجبور نباشند تمام عمرشان را با کابوس سلاح شیمیایی زندگی کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید کابوس سلاح کشتار جمعی از صحنه منطقه و صحنه جهانی از بین برود. سلاح کشتار جمعی مظهر سبوعیت است. دنیا نباید این مظاهر سبوعیت را بپذیرد و خانواده شهدا و جانبازان بهترین شاهدانی هستند که این واقعیت را به دنیا اثبات می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در مراسم آغاز استقرار برنامه پرونده الکترونیک سلامت در کشور: اقدامات اخیر آمریکا نشانه قطعی شکست آنهاست زخمی شدن ده‌ها فلسطینی توسط صهیونیستها در جریان تظاهرات علیه «اجلاس بحرین» پاسخ صریح هند به آمریکا: توافق اس 400 را لغو نمی‌کنیم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: حل مشکل تامین آب شرب جمعیت 4 میلیونی اصفهان در گرو راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی دکتر ظریف: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی مردم هستند نتایج جدیدترین نظرسنجی: اکثر آمریکایی‌ها بر حل مسالمت آمیز اختلافات اخیر تهران و واشنگتن تاکید دارند تحریم‌های جدید گفته‌های واشنگتن برای مذاکره با ایران را بی‌اعتبار می‌کند روسیه تحریم‌های جدید علیه ایران را اقدامی نادرست خواند ترامپ در انفعال مطلق برگزاری مراسم گرامیداشت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در مسجد نور تهران مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شد واسطه‌ها؛ مانعِ کاهش واقعی قیمت گوشت در بازار وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است