مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: حل مشکل تامین آب شرب جمعیت 4 میلیونی اصفهان در گرو راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی

اصفهان-خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به این که افق آبرسانی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ سال 86 تمام شده و از سال 86 به بعد باید سامانه دوم وارد مدار می‌شده است، گفت: بار آبرسانی به 56 شهر و 300 روستا با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون نفر بر روی دوش تنها سامانه آبرسانی اصفهان است و به همین خاطر شاهد افت فشار آب علی‌رغم بهبود وضعیت منابع آبی هستیم.
کاهش مصرف 6 و 9 دهم درصدی مصرف آب در بخش خانگی و غیرخانگی
هاشم امینی در نشست خبری به مناسبت، هفته صرفه جویی در مصرف آب (یکم تا هفتم تیرماه) در جمع خبرنگاران، با قدردانی از همراهی رسانه با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، گفت: مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان همواره باوجود همه سختی‌ها و کاستی‌هایی که وجود داشته است، تلاش کرده خدمات خود را به نحو مطلوب به مردم ارائه کند و در این راستا همکاری رسانه‌ها بسیار اثربخش بود.وی در ادامه به نام‌گذاری هفته صرفه جویی در مصرف آب گفت: اخیرا واژه سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو مورد توجه واقع شده است که خوشبختانه رسانه‌ها هم همکاری خوبی در فرهنگ سازی برای تحقق این مهم داشته‌اند. وی با بیان اینکه در سال 97 در بخش خانگی 6 و 8 دهم درصد و دربخش غیرخانگی 7 و یک دهم درصد نسبت به سال قبل مدیریت مصرف داشتیم، اظهارداشت: در مجموع در استان اصفهان در حوزه شرب در بخش خانگی و غیرخانگی 6 و 9 دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش مصرف داشتیم که موفقیت بسیار خوبی بود.امینی با یادآوری اینکه سال گذشته در روزهای تابستان در محل‌های مختلف نشست‌هایی با رسانه‌ها داشتیم و بر این نکته تاکید داشتیم که شرایط سخت است و مردم باید همکاری کنند، گفت: خوشبختانه امسال شرایط آبی استان بهتر بود و سد زاینده رود هم شرایط خوبی دارد به طوری که حدود 800 میلیون مترمکعب آبگیری شده، به همین خاطر این سوال پیش می‌آید که چرا هنوز در سطح شهر افت فشار داریم و در برخی نقاط مشکلاتی وجود دارد.
افت فشار در شبکه آب اصفهان به خاطر ظرفیت تصفیه خانه آب است


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در پاسخ به این سوال گفت: سامانه فعلی آب اصفهان ظرفیت بیشتر خروجی آب را ندارد وبا توجه به این که تامین آب 56 شهر و 300 روستا، از طریق این سامانه انجام می‌شود شاهد افت فشار اتفاق هستیم. وی با اشاره به اینکه تا زمان اتمام سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ این مشکل وجود دارد، ادامه داد: البته این سامانه باید سال 86 به اتمام می‌رسید و تحویل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می‌شد ولی به دلایل اداری و مجوزها و موضوعات دیگر هنوز به اتمام نرسیده است. وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان هم‌اکنون درحال احداث تصفیه خانه و خطوط آبرسانی است، در عین حال که تمام تلاش مدیریت استان معطوف به این موضوع است که این طرح هرچه زودتر به اتمام برسد تا در ایام پیک تابستان بتوانیم از ظرفیت این سامانه استفاده کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: سامانه دوم آبرسانی اصفهان رویکرد پدافند غیرعامل دارد، اما با این وجود موضوع حل مشکل تامین آب شرب جمعیت 4 میلیونی در استان اصفهان هم بسیار مهم است. امینی با تاکید براینکه بارش‌ها از مسئولیت ما در سازگاری با کم آبی در اقلیم خشک و ونیمه خشک کم نمی‌کند، تصریح کرد: باید در حوزه آب شرب تمام تلاش مان را بکنیم که مصرف بهینه آب را برای مردم تبیین کنیم و فرهنگ مصرف بهینه آب را از شعار به شعور تبدیل کنیم. وی ادامه داد: فرهنگ سازی یک موضوع هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه نیست بلکه رفتار دائمی ما در حوزه مدیریت مصرف می‌تواند کمک کند تا در یک اقلیم خشک و نیمه خشک بتوانیم زندگی پایدار داشته باشیم.
ذخیره 23 میلیون متر مکعبی آب با اقدامات فنی، فرهنگی و قانونی
او با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانسته رتبه برتر در صنعت آب و فاضلاب کشور را کسب کند، بیان داشت: اقدامات ما در حوزه فرهنگ سازی و سازگاری با کم آبی سال گذشته در سه بخش فنی، فرهنگی و قانونی صورت گرفت. وی اعلام کرد: مجموع این اقدامات باعث شد 6 و 9 دهم درصد نسبت به سال 96 مصرف آب را کاهش داده و 23 میلیون متر مکعب آب ذخیره کنیم. امینی درخصوص اقدامات فنی صورت گرفته این شرکت اظهارداشت: سال گذشته تمام شهرها را بخش بندی کردیم و همین‌طور شهر اصفهان را 23 بخش کردیم که بتوانیم شرایط سخت را پشت سر بگذاریم. همچنین هوشمندسازی شبکه شهر اصفهان و سامانه 56 شهر و 300 روستا را در قالب سامانه هوشمند تله متری بردیم و یکی از دلایلی که توانستیم آب را میلیمتری توزیع ومدیریت کنیم همین سامانه است، ضمن اینکه تمام نقاط شهر را ایستگاه آنلاین مدیریت فشار گذاشتیم.
کیفیت، خط قرمز استفاده از آب‌های زیرزمینی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به اینکه یکی از گلایه‌های مردم تامین آب شرب از چاه و یا حفر چاه است، گفت: در پاسخ باید گفت زمانی که شهروندان نیاز به آب دارند مجبوریم بخشی از نیاز مردم را از چاه‌ها تامین کنیم که رقم کمی است، به این صورت که آلان حدود یک هزار لیتر بر ثانیه آب از چاه‌ها تامین می‌کنیم که در قیاس با 11 هزار لیتر عدد ناچیزی است.وی تاکید کرد: آبی که استفاده می‌کنیم حتما باید کیفیت لازم را داشته باشد و مورد تایید مرکز بهداشت استان باشد، درغیراین صورت حق استفاده از این آب را نداریم و خط قرمز ما در استفاده از آب‌های زیرزمینی کیفیت است.مدیرعامل شرکت آبفا استان درخصوص موضوع آب بدون درآمد در حوزه شبکه‌های شهری یا همان پرت آب هم گفت: خوشبختانه با اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان توانستیم درچند سال گذشته میزان آب بدون درآمد را به حداقل خود در کشور برسانیم، به طوری که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان کمترین آب بدون درآمد در کشور را دارد، یعنی این میزان در اصفهان حدود 16 و یک دهم درصد است و استان‌های دیگر بعد از اصفهان قرار گرفته است.
بازگشت700 لیتر بر ثانیه آب به چرخه توزیع آب طی 10 سال گذشته
وی با بیان اینکه نشت یابی‌های متعدد در سطح شبکه‌های آب شرب استان داشتیم، توضیح داد: 85 کیلومتر اصلاح شبکه آب داشتیم و 6 هزار و 637 آب را اصلاح و بازسازی کردیم. همچنین عملیات نشست یابی شبکه و انشعابات را ملزم دانستیم و در این راستا 236 کیلومتر شبکه آب را پیمایش کردیم. وی ادامه داد: 13 هزار و 337 انشعاب آب را پیمایش کردیم که فقط 130 مورد در شبکه و 217 مورد در انشعابات نشت پیدا کردیم که همه برطرف شد. وی عنوان داشت: با این اقدامات طی 10 سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه آب را مجدد به چرخه توزیع برگرداندیم.وی با اشاره به اینکه در حوزه اقدامات فنی بحث بازچرخانی آب خاکستری مورد توجه واقع شد، گفت: تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان داشتیم که براساس آن باید آب را در منازل بازچرخانی کنیم، همچنین در بخش صنعت امروز این مژده را می‌دهم که حضور صنعت فولاد در کنار شرکت آبفا باعث شد 9 شهر از شبکه فاضلاب شهری برخوردار شوند، به طوری که با قراردادی که منعقد شد شبکه فاضلاب با ظرفیت فولاد مبارکه اجرا شده و ما به ازای آن پساب فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه برای تولید فولاد تعلق می‌گیرد. امینی اضافه کرد: با شرکت ذوب آهن اصفهان هم سال گذشته قراردادی بستیم که فاضلاب شهر فولادشهر و ایمانشهر در اختیار ذوب آهن قرار گیرد و از پساب به جای آب برای تولید بهره بگیرد. وی یادآور شد: همچنین در بخش اقدامات فنی سامانه 122 را به صورت استانی فعال کردیم که این سامانه باعث سرعت عمل شرکت در بخش تعمیرات و حوادث شده است.مدیرعامل شرکت آبفا استان به برنامه‌های فرهنگی این شرکت اشاره و اظهارکرد: در بخش فرهنگی ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها داشته‌ایم و همچنین هر روز هفته در صدای اصفهان و برنامه جاری حیات موضوع مدیریت مصرف را به شهروندان یادآور شده است، تفاهم نامه‌ای نیز با آموزش و پرورش داشته‌ایم و در خانه فرهنگ مدیریت مصرف آب اصفهان روزانه برنامه‌های مختلفی به مردم، دانش‌آموزان و...آموزش داده می‌شود. ضمن اینکه در بخش‌های مختلف مثل بیمارستان‌ها و کارواش‌ها و... هم این ارتباطات و آموزش‌ها انجام می‌شود و از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد هم در موضوع مدیریت مصرف آب استفاده می‌کنیم.
90 در صد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند
امینی با اشاره به پایش مشترکین پرمصرف در سال گذشته، بیان داشت: تغییرات بسیار خوبی سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف اتفاق افتاد به طوری که در سال 87، 66 درصد مردم بین صفر تا بیست مصرف می‌کردند ولی در سال 97، 90 درصد مردم بین صفر تا بیست مصرف کردند و این عدد نشانگر طبقات مصرف است و رکورد بسیار خوب در حوزه مدیریت مصرف است که خوشبختانه در استان اتفاق افتاده است.وی در ادامه به پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اشاره و اعلام کرد: درحال حاضر پروژه آبرسانی به باغبهادران درحال انجام است که تلاش می‌کنیم تا یکی دوماه آینده به بهره‌برداری برسد، همچنین آبرسانی به گلشهر و روستاها با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید. پروژه آبرسانی به شهرستان دهاقان و روستاهای آن هم درحال انجام است که امیدواریم و تا پاییز امسال به بهره‌برداری برسد. پروژه آبرسانی به تودشک نیز که از مطالبات مردم بود اوایل سال 98 به اتمام رسید.
ساخت 3 تصفیه خانه آب در استان اصفهان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از ساخت 3 تصفیه خانه آب در استان خبر داد و گفت: درحال حاضر تصفیه خانه خوانسار به بهره‌برداری رسید، تصفیه خانه چادگان هم بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تصفیه خانه شهر اژیه با90 درصد پیشرفت فیزیکی درحال اتمام است.
اجرای 627کیلومتر لوله‌گذاری آب و فاضلاب طی یکسال گذشته
وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته در سطح استان 295 کیلومتر لوله‌گذاری آب و 331 کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب داشته ایم، گفت: 12 هزار مترمکعب مخزن در استان به بهره‌برداری رسیده و 7 هزار مترمکعب مخزن هم درحال احداث است. وی اضافه کرد: 18 هزار و 240 فقره انشعاب آب و 21 هزار و 600 فقره انشعاب فاضلاب نیز طی یکسال گذشته واگذار شده است.وی همچنین با اشاره به اقدام شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی، گفت: در حوزه روستایی در کل استان 1286 روستا داریم که 953 روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم قرار دارند.امینی با بیان اینکه یکی از اقدامات جدی و سیاست‌های وزارت نیرو به منظور تامین آب پایدار و سالم ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی است گفت: 41 مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان داریم که 14 مجتمع در قالب 217 روستا به بهره‌برداری رسید. 27 مجتمع هم در قالب 257 روستا درحال احداث می‌باشد که 48 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به گفته وی، 130 میلیارد تومان اعتبار از اعتبارات صندوق توسعه ملی که به دستور مقام معظم رهبری تامین و هزینه شده و 85 میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی و 500 میلیارد تومان اعتبار دیگر هم نیاز است که قول‌های مساعدت داده شده است.وی با اعلام اینکه در سال 97 از روستاهایی که تحت پوشش بودند 179 روستا آبرسانی سیار می‌شد که این تعداد به 125 روستا تقلیل پیدا کرده است، افزود: تعداد روستاهای غیرتحت پوشش نیز 126 روستا بوده که به 120 روستا تقلیل پیدا کرده است.
بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان از مطالبات جدی شهروندان است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در ادامه پروژه بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان را یکی از مطالبات جدی شهروندان دانست و افزود: ما هم داریم به سختی برای اجرای این پروژه با استفاده از فاینانس چین با ارز آزاد تلاش می‌کنیم، اعتبار این پروژه 736 میلیارد تومان است که در بافت سخت شهر که بخشی میراثی است باید شبکه قدیمی را جمع‌آوری و شبکه جدید ایجاد کنیم و باید گفت اتفاق بزرگی در شهر اصفهان است. وی خاطرنشان کرد: بخشی از بازسازی شبکه هم از طریق تصبره 3 ماده واحده‌ای که شورای شهر اصفهان تصویب کرده انجام می‌دهیم که درجهت کمک به توزیع بهینه آب در شهر اصفهان است.امینی با بیان اینکه سه اقدام بسیار خوب در راستای دولت الکترونیک درحال انجام است، گفت: یکی از این اقدامات حذف قبوض کاغذی است که شروع آن از سه محله شهر آغاز شده است. وی ادامه داد: هم‌اکنون 8 میلیون برگه قبض در کل استان توزیع می‌کنیم که اگر حذف شود علاوه بر این که میزان مصرف کاغذ کاهش می‌یابد، به محیط‌زیست کمک می‌کند و هم باعث کاهش مراجعات مامورین و حذف خطاهای احتمالی مامورین می‌شود. وی یکی از اقدامات دیگر که در راستای دولت الکترونیک را درگاه ussd عنوان کرد و افزود: طرح کاهش مراجعه مردمی به ادارات در قالب درگاه 1522 هم داریم که تمام خدمات را مردم می‌توانند از این درگاه دریافت کنند.
دستگاه‌های اداری در مصرف بهینه آب باید پیش قدم باشند
امینی با اشاره به پیشنهاد کاهش 20 درصدی مصرف آب به استانداری اصفهان، اظهارداشت: رسانه‌ها باید کاهش مصرف را از دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی مطالبه کنند. وی با بیان اینکه اگر هدف‌گذاری 20 درصدی از طرف مردم داشته باشیم می‌توانیم تابستان را به نحو احسن پشت سربگذاریم، یادآور شد: استاندار اصفهان تاکید کردند دستگاه‌های اداری در مدیریت مصرف بهینه آب باید پیش قدم باشند. طبق تاکید استاندار اصفهان اگر مصرف آب و برق هر دستگاهی بعد از تغییر ساعات اداری کم نشد مکلف به قطع شبکه‌های آن هستیم چون بعد از تغییر ساعات اداری باید نمود محسوسی در کاهش مصرف آب وبرق داشته باشیم.
به هیچ عنوان جیره بندی آب در سطح استان را نداریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همچنین تاکید کرد: به هیچ عنوان جیره بندی آب در سطح استان را نداریم با مدیریت مصرف و توزیع تابستان را با خیال راحت پشت سر می‌گذاریم. وی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب مردم در تابستان، اختلاط آب چاه‌های فلمن و تصفیه خانه را انجام می‌دهیم، گفت: چاه‌های فلمن زمانی 3 هزار لیتر بر ثانیه آب داشت ولی متاسفانه 10 سال خشکسالی باعث شد الان 300 لیتر بر ثانیه آب داشته باشد. چاه‌های سطح شهر بیشتر در شمال شرق و غرب شهر اصفهان است و در جنوب اصفهان به جهت بافت زمین شناسی چاهی نداریم، البته سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم تا چاه‌ها را به خطوط انتقال وصل کنیم که طعم آب در برخی خطوط مشهود نباشد و این اقدام درحال انجام است. وی با بیان اینکه یکی از معضلات و نگرانی‌هایی که همیشه داشتیم فاضلاب چادگان است، گفت: احداث یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه خانه‌های کشور در این شهر درحال انجام است، درحال حاضر شبکه اجرا شده و عملیات ساخت تصفیه خانه هم حدود 50 درصد پیشرفت داشته و فقط بخش الکترومکانیکال مانده است. امینی در پاسخ به سوالی با تاکید براینکه در هیچ نقطه‌ای از استان فاضلاب خام روستاها و شهرها وارد جریان آب زاینده رود نمی‌شود، تصریح کرد: ممکن است آب‌های سطحی وارد شود، ضمن اینکه تاکید ما در تصفیه خانه باباشیخعلی این است که استانداردهای روز کشور و دنیا را رعایت کنیم اما این مساله چیزی از مسئولیت ما برای احداث خطوط فاضلاب شهری و روستایی کم نمی‌کند که نیاز به اعتبار ویژه دارد.
راه‌اندازی پویش سازگاری با کم آبی در استان اصفهان برای اولین بار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از رسانه‌ها خواست پویش سازگاری با کم آبی در استان اصفهان برای اولین بار راه‌اندازی شود، و گفت: برای اصفهان ضرورت دارد هفته سازگاری با کم آبی به سال سازگاری با کم آبی در استان اصفهان تبدیل واین موضوع به فرهنگ غمومی تبدیل شود. وی در ادامه با تاکید براینکه براساس ارزیابی‌های فنی صورت گرفته افق آبرسانی سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ سال 86 تمام شده و 86 به بعد باید سامانه دوم وارد مدار می‌شده است، گفت: از آن زمان تا الان مردم همراهی دارند و مدیریت مصرف می‌کنند وگرنه نمی‌شد این شبکه را اداره کرد، به طوری که سرانه مصرف آب در بخش خانگی را از 189 در سا ل‌های قبل به 149 لیتر در سال 97 رساندیم.وی بیان داشت: به جهت یادآوری و تذکر به افرادی که نمی‌دانند چقدر هزینه برای آب شرب در این شرایط سخت انجام می‌شود وبعضاً تخلفاتی در مصرف آب دارند اکیپ مروجین مصرف بهینه آب را دوباره راه‌اندازی می‌کنیم.
بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان باید مستمر انجام شود
امینی با بیان اینکه بعد از احداث شبکه فاضلاب، دوره بهره‌برداری می‌رسد و بعد از آن باید بازسازی را شروع کنیم، گفت: بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان باید مستمر انجام شود، تاکنون نیز بخش عمده‌ای از خطوط اصلی داخل شهر را انجام داده‌ایم و بخشی را با استفاده از تکنولوژی روز داریم انجام می‌دهیم. این روند استمرار دارد و برنامه داریم مناقصه 50 میلیون یوروی دیگر برای بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان برگزار کنیم.وی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاس مشترک ایران و روسیه به میزبانی اصفهان در هفته گذشته، عنوان کرد: دستاوردهای این اجلاس در حوزه ملی براساس ارزیابی که وزیر نیرو بعد از جلسه ارائه کرد بسیار قابل توجه بود.وی در ادامه با اشاره به اینکه براساس اعلام شورای عالی آب، 200 میلیون مترمعکب از نیاز صنعت تا سال 1420 از پساب فاضلاب باید تامین شود، گفت: خوشبختانه صنایع بزرگ استان اصفهان ورود پیدا کرده‌اند و داریم به سمتی می‌رویم که این پساب منتقل به صنایع شود. البته خروجی پساب تصفیه خانه‌ها چون قرار است در صنعت استفاده شود باید ازسوی این صنایع تصفیه تکمیلی شود. وی با بیان اینکه هنوز بخشی از این پساب‌ها در رودخانه و بخشی را در شهرستان‌ها داریم، گفت: با این وجود همه پساب‌ها تحت نظارت مرکز بهداشت و سازمان حفاظت از محیط‌زیست است و ما مکلف هستیم استانداردها را براساس شاخص‌های موجود رعایت کنیم که نظارت کافی برآن صورت می‌گیرد. امینی در بخش پایانی سخنانش با تاکید براینکه در موفقیت هرسازمان و هر دستگاهی نیروی انسانی نقش بسزایی دارد، گفت: به جهت ظرفیت خوبی که شرکت آبفا استان دارد توانسته‌ایم در حوزه صنعت آب و فاضلاب حرف برای گفتن داشته باشیم شاهد این مدعا هم موفقیت‌هایی است که در ارزیابی‌ها و جشنواره‌های مختلف کسب کرده ایم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان:
*مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان همواره باوجود همه سختی‌ها و کاستی‌هایی که وجود داشته است، تلاش کرده خدمات خود را به نحو مطلوب به مردم ارائه کند و در این راستا همکاری رسانه‌ها بسیار اثربخش بود
*اخیرا واژه سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو مورد توجه واقع شده است که خوشبختانه رسانه‌ها هم همکاری خوبی در فرهنگ سازی برای تحقق این مهم داشته اند
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در مراسم آغاز استقرار برنامه پرونده الکترونیک سلامت در کشور: اقدامات اخیر آمریکا نشانه قطعی شکست آنهاست زخمی شدن ده‌ها فلسطینی توسط صهیونیستها در جریان تظاهرات علیه «اجلاس بحرین» پاسخ صریح هند به آمریکا: توافق اس 400 را لغو نمی‌کنیم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: حل مشکل تامین آب شرب جمعیت 4 میلیونی اصفهان در گرو راه‌اندازی سامانه دوم آبرسانی دکتر ظریف: بزرگترین ابزار بازدارندگی ما در برابر قدرت‌های جهانی مردم هستند نتایج جدیدترین نظرسنجی: اکثر آمریکایی‌ها بر حل مسالمت آمیز اختلافات اخیر تهران و واشنگتن تاکید دارند تحریم‌های جدید گفته‌های واشنگتن برای مذاکره با ایران را بی‌اعتبار می‌کند روسیه تحریم‌های جدید علیه ایران را اقدامی نادرست خواند ترامپ در انفعال مطلق برگزاری مراسم گرامیداشت شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در مسجد نور تهران مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شد واسطه‌ها؛ مانعِ کاهش واقعی قیمت گوشت در بازار وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز کمتر از هشت هزار تومان است