رئیس‌جمهوری : نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد

رئیس‌جمهوری خدمت به بیمار را وظیفه‏ای انسانی و نه صرفاً اداری دانست و با تاکید بر اینکه نشاط، امیدواری و حفظ روحیه مردم، بخش مهمی از پیشگیری و درمان است، اظهار کرد: ارتقای دقت در تشخیص، بهبود خدمات سلامت و کاهش هزینه‌های مردم؛ سه رکن اصلی خدمات بهداشتی و درمانی است.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز سه‏شنبه در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه پزشکان، پرستاران و مراکز بهداشتی در کنار دولت در طرح بزرگ تحول سلامت سهیم هستند.
رئیس‌جمهوری با ابراز خرسندی از آغاز حرکت بسیار ارزشمند در نظام سلامت و کاهش زمان و هزینه خدمت‌رسانی به مردم، افزایش دقت و جلوگیری از مفاسد، گفت: امروز هزینه‌های غیرضرور برداشته می‏شود و سلامت مردم بهتر تامین خواهد شد.
روحانی با اشاره به اینکه وقتی موردی در سیستم تشخیص بدون ضرورت تکرار شود، سلامت فرد در خطر قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: دولت در بیمه تا اندازه‌ای برای پرداخت‌های هزینه و در بخش‌های ضروری موظف هستند اما در بخشی که بر مبنای سلیقه بیمار و پزشک بوده و از لحاظ علمی ضروری نیست، خود فرد باید هزینه‌ها را پرداخت کند و دولت و بیمه در این مورد مکلف نیستند.


رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت ایجاد شادی و نشاط در جامعه و اینکه بهداشت بالاتر از درمان است، افزود: بخشی از این بهداشت مربوط به نشاط و امید مردم است و نباید چهره گرفته مردم کسی را سر‏حال بیاورد و همه دستگاه‌های تبلیغاتی از جمله روزنامه‌ها، صدا‏و‏سیما و رسانه‌ها باید به مردم امید دهند.
روحانی با تاکید بر اینکه نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد و این مداخله باید در حد ضرورت قانونی باشد، افزود: این مداخلات ضد بهداشت است و تذکر زیاد انسان را کلافه می‌کند و تحمل هر انسانی حدی دارد.
رئیس‌جمهوری ضرورت وجود نشاط و سرزندگی در بین مردم و جامعه را خاطر‏نشان کرد و افزود: این به معنای آن نیست که اگر مشکلاتی در کشور وجود داشت به مردم اعلام نکنیم، بلکه نباید آنان را مایوس و در امانت خیانت کنیم.
روحانی با بیان اینکه در سال‌هایی که برجام به ثمر رسیده بود و گشایشی ایجاد شده بود، نیز عده‌ای اجازه ندادند، مردم از ثمرات آن لذت ببرند، خاطر‏نشان کرد: از همان ابتدا شروع به ایراد‏گرفتن کردند، هنگامی که شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌آمدند، می‌گفتند که چرا این شرکت آمده است و وقتی می‌رفتند می‌گفتند که چرا رفته‌اند؛ قرار‏داد می‌بستیم، می‌گفتند خیانت به عالم بشریت شده است و اگر قراردادی برهم می‌خورد باز هم می‌گفتند خیانت کرده‌اند و در نهایت نگذاشتند که مردم این گشایش را حس کرده و از آن لذت ببرند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه کاری که آمریکا در این روزها انجام می‌دهد به معنای ناموفق بودن حتمی برنامه‌ها و شکست قطعی آنان است و از لحاظ سیاسی، هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.
رئیس‌جمهوری افزود: امروز در هیئت حاکمه آمریکا یک سرخوردگی عجیب و سردرگمی بزرگ به وجود آمده است؛ آنها سرخورده شده‌اند، چرا که هر اقدامی می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسد و تاثیری ندارد به گونه‌ای که آنها توقع داشتند کشور را در مدت 2 تا 3 ماه برهم بریزند اما می‌بینند که هر اقدامی می‌کنند، می‌بینند ملت ایران مستحکم‌تر، محکم‌تر، سرزنده‌تر و با روحیه بهتر در عرصه‌های مختلف حرکت می‌کند.
روحانی با بیان اینکه اخیراً آمریکایی‌ها، سردرگم شده و کارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند که تا به حال در دنیای سیاست سابقه نداشته اظهار کرد: آنها دچار ناتوانی ذهنی شده‌اند و امروز کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده و نمی‌داند چه کاری انجام می‌دهد.
روحانی تاکید کرد: ما به دنبال تحقیر آمریکا نیستیم، اما این اقدام، موجب ایجاد روحیه بزرگ برای ملت ایران شد و ثابت کرد که ما توانمندی لازم را در مقابله با تهدید دشمنان دارا هستیم.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: این اقدام نمونه بارزی از این است که «می‌گوییم از آمریکا ترسی نداریم، اما صبری راهبردی خواهیم داشت»، یعنی متجاوز در حریم هوایی کشور ما پس از چند دقیقه منهدم می‌شود و این نشان‌دهنده قدرت ما است.
روحانی تاکید کرد: صبر ما تا ابتدای خط قرمزهای ماست و مرزهای کشور خط قرمز ماست و وقتی هواپیمایی از مرزهای ما عبور می‌کند،‌ از خط قرمز ما عبور کرده و اجازه دفاع از خود داریم.
وی با اشاره به اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید، علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌ تحریم بالاترین مقام سیاسی، اجتماعی، دینی و معنوی یک کشور که نه‏تنها رهبر ایران، بلکه رهبر عاشقان انقلاب اسلامی و مسلمانان و شیعیان در سراسر جهان است، اقدامی مضحک و وقیحانه است.
رئیس‌جمهوری افزود: امروز جمع کثیری از مردم در لبنان، سوریه، افغانستان، پاکستان، هند و سایر نقاط جهان اعم از شیعه و غیر‏شیعه، علاقه‏مند، عاشق و مطیع فرامین رهبر معظم انقلاب هستند و اینکه یک انسان عقل خود را از دست داده و دست به اقدامی وقیحانه بزند، خنده‌دار است.
روحانی با اشاره به اینکه آمریکا در تحریم جدید خود تصرف اموال رهبری را عنوان کرده است، گفت: اموال رهبری تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است؛ رهبر ایران مانند سایر رهبران دنیا نیست که در حساب‌های خارجی خود میلیون‌ها دلار داشته باشد که بخواهند آن را تصرف و یا مسدود کنند.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: این نشان می‌دهد که دشمن ملت ایران امروز در یک شرایط و رفتار غیرعادی قرار گرفته است و این اقدامات روحیه مردم را افزایش داده و مردم می‌فهمند که دشمن از مسیر عقلانی به طور کامل خارج شده است. روحانی سر‏دادن شعار مذاکره از سوی آمریکایی‌ها و تصمیم به تحریم وزیر خارجه ایران همزمان با آن را نشان از دروغگویی دشمنان ملت ایران دانست و گفت: آمریکایی‌ها خودشان بلافاصله دروغگویی خود را ثابت کردند، چرا که اگر به دنبال مذاکره بودند از شرایطی که به‏واسطه مذاکره به وجود آمده بود، خارج نمی‌شدند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات فشرده و طولانی‏مدت ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزرای خارجه آمریکا از جمله تیلرسون، گفت: آمریکایی‌ها خود عهد و پیمانشان را زیر پا گذاشتند و امضای خود را باطل کرده و اعلام کردند که دنیا نمی‌تواند به آنها اعتماد کند و هیچ اعتباری برایشان باقی نمانده است. در این شرایط چگونه آنها توقع دارند که مجدداً و از ابتدا با ایران مذاکره کنند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تا به امروز اعلام می‌کردند که با دولت ایران مخالف هستند، اما به ملت ایران با عبارات زشت و تروریست خواندن توهین کردند، خطاب به دولتمردان آمریکا خاطر نشان کرد: هدف شما به زانو در‏آوردن ملت و نظام بزرگ ایران است، اما بدانید هر چه در این مسیر جلوتر بروید سرخورده‌تر شده و هر راهی را که انتخاب کنید، در نهایت به بن‌بست خواهید رسید.