عملکرد تیم‌ملی والیبال عالی بود

زهره فلاح‌زاده: تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ تا اینجای کار نتایج بسیار خوبی کسب کرده و با ۱۰ برد و ۲ باخت در رده دوم جدول این مسابقات قرار گرفته است. شاگردان کولاکوویچ که همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده‌اند، روز یکشنبه دومین شکست خود را در این رقابت‌ها تجربه کردند و با نتیجه ۳ بر صفر به فرانسه پرقدرت باختند. برای بررسی عملکرد تیم‌ملی ایران در لیگ ملت‌های والیبال سراغ یکی از مربیان باتجربه این رشته رفتیم. در ادامه گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با مصطفی کارخانه را می‌خوانید.   تیم ما به فرانسه باخت؛ به نظر شما دلیل باخت چه می‌تواند باشد؟
اعتقاد من این است که اگر قرار بود ما بازی را ببریم، می‌بردیم. به هر حال استراتژی مربی ما این بود که به بازیکنانی که کمتر در دیدارهای قبلی بازی کرده‌اند، فرصت دهد. بویژه در پست دریافت‌کننده قدرتی که فرهاد قائمی و محمدجواد معنوی‌نژاد جایگزین میلاد عبادی و پوریا فیاضی شدند، اگرچه این ۲ بازیکن هم خوب بازی کردند و شاید اگر عبادی و فیاضی هم به بازی گرفته می‌شدند ما باز هم به فرانسه می‌باختیم. به هر حال سرمربی باید درباره این تغییرات توضیح دهد. اما با اینکه می‌گویند ما روحیه برد نداشتیم یا نتوانستیم مثل دیدارهای قبل بازی کنیم موافق نیستم. به نظر من اگر می‌خواستیم ببریم، قطعاً این توانایی را داشتیم که فرانسه را هم شکست دهیم.
 تیم‌ملی آنقدر خوب کار کرده بود که مردم ما انتظار نداشتند حداقل با این نتیجه یک‌طرفه به فرانسه ببازیم!
وقتی انگیزه کم شود به این دلیل که تیم ما صعود کرده، طبیعی است که این اتفاق بیفتد.


  البته ما به فرانسه‌ای باختیم که در جدول یک رده پایین‌تر از ما است.
فرانسه یکی از قطب‌های والیبال دنیاست. چند سال پیش قهرمان جهان شد. در واقع ما به تیم کوچکی نباختیم.
 ۱۰ برد و ۲ باخت؛ عملکرد تیم والیبال ما تحسین‌برانگیز است.
عملکرد تیم ما عالی بوده است. برخی مواقع یک باخت ارزشش بیشتر از یک برد است. امیدوارم باخت مقابل فرانسه تلنگری برای تیم ما باشد تا اشتباهاتش را جبران کند. مهم این است که در مسابقات بزرگ این اشتباهات را تکرار نکنیم.
 در این ۱۲ بازی‌ای که ایران شرکت داشته، بهترین عملکرد تیم ما در کدام دیدار بوده؟
بهترین بازی ما مقابل روسیه بود. خیلی خوب این تیم قدرتمند را شکست دادیم.
 بهترین بازیکن ما تا به این لحظه کیست؟
نمی‌توان تنها یک اسم را نام برد. معروف، موسوی، غفور، شفیعی و فیاضی، همگی عملکرد خوبی تا به اینجای مسابقات داشته‌اند.
 شاید این آخرین دوره‌ای باشد که بازیکنان قدیمی مثل معروف در تیم حضور دارند.
شاید هم همچنان حضور داشته باشند. بازیکنانی مثل معروف و موسوی هر ۴۰، ۵۰ سال یکبار اتفاق می‌افتد که به این جایگاه برسند. نمی‌توان براحتی از کنارشان گذشت. تنها شاید ۱۰ درصد تیم ما با تیم‌های بزرگ دنیا تفاوت داشته باشد. این ۱۰ درصد را می‌توانیم با بازیکنان جوان حل کنیم به شرطی که خوب مدیریت کنیم.
 روز جمعه با صربستان بازی داریم؛ فکر می‌کنید بتوانیم از سد این تیم هم عبور کنیم؟
صربستان در این دوره از رقابت‌ها تیم پرنوسانی بوده است. اگر شرایط روحی و روانی‌مان را مثل بازی‌های گذشته حفظ کنیم، می‌توانیم این تیم را هم شکست دهیم.
 چقدر برای صعود تیم ایران به مرحله بعد شانس قائل هستید؟
فکر می‌کنم ۹۵ درصد تیم ما شانس صعود دارد. ما می‌توانیم صعود کنیم. هنوز هم جایگاه خوبی در جدول داریم. باید یک بازی از ۳ بازی آینده را حتماً پیروز شویم.
 نظرتان درباره کولاکوویچ چیست؟
در هر صورت نسبت به تیم‌ملی ما شناخت پیدا کرده و از توانمندی بازیکنان ما باخبر است. ۲ باخت در پرونده هر مربی‌ای می‌تواند وجود داشته باشد. تا اینجا عملکرد کولاکوویچ قابل دفاع بوده است.
 والیبال ما نسبت به زمان ولاسکو پیشرفت کرده است؟
تیم ما پخته‌‌تر شده است. درصد خطاهای بازیکنان ما بویژه در این دوره از رقابت‌ها کمتر شده است. بازیکنان ما دوست ندارند ببازند، دوست دارند سرشان بالا باشد. در واقع توانمندی‌های خودشان را پیدا کرده‌اند. به نظر من حضور کولاکوویچ در به دست آمدن چنین شخصیتی بی‌تأثیر نبوده است.