لغو پوشش اجباری چادر برای متهمان زن، با تأخیر اما قابل تقدیر

سرویس اجتماعی-چادر برای زنان مومن و با حیای ایرانی چیزی فراتر از یک شئ یا کالا و در واقع نماد و پرچم دینداری و نجابت است که همچون میراثی ماندگار دارای قداست و حرمتی والا است.
در سال‌های گذشته یکی از اقداماتی که شاید با کج‌سلیقگی و ‌اشتباه باعث دلخوری و انتقاد مداوم مردم مؤمن و به ویژه زنان با حجاب و ارزشمدار کشورمان شده بود، استفاده اجباری از چادر برای مجرمان و متهمان زن در جلسات دادگاه و یا زمان دستگیری و بازجویی بود. این اقدام نادرست با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی و انتشار عکس‌های این زنان که پس از ارتکاب انواع و اقسام جرائم از جمله قتل یا سرقت و... به یکباره اجباراً و در مواردی هم با زیرکی خود مجرمان برای استتار و پوشاندن چهره پوشش چادر را بر سر می‌کردند ابعاد بیشتری پیدا کرد.
 سال‌ها بود که دلسوزان و مردم از این موضوع ابراز گلایه می‌کردند اما متاسفانه این رویه همچنان ادامه داشت.
در روزهای گذشته نیز پوشش عجیب و استفاده غلیظ متهمان زن یک پرونده کلاهبرداری در حال بررسی در استفاده از چادر مشکی برای پوشاندن چهره خود در جلسات دادگاه صدای اعتراض مردم را به دنبال داشت و آنها خواستار رعایت حفظ شأن چادر و پرهیز از استفاده اجباری یا هدفمند متهمان و مجرمان از آن شدند.


جالب آنکه استفاده نادرست از چادر برای پوشش متهمان پرونده کلاهبرداری مذکور در دادگاه، حتی صدای یکی از شاکیان پرونده را هم در جلسه دادگاه که در روزهای گذشته برگزار شد، درآورد. این شاکی با اشاره به یکی از متهمان زن گفت: «این فرد در بیرون از دادگاه پوشش دیگری داشت و مشتریان را با استفاده از نوع پوشش و گویش به خود جلب می‌کرد اما اکنون چادر به سر گرفته و به نظر من توهین به این نوع پوشش است چرا که زنان محجبه هرگز این‌چنین فریبنده نیستند.»
 پاسخ روشن به یک مطالبه درست
در جلسه چند روز گذشته رئیس‌قوه قضائیه با فعالان حوزه زنان، یکی از مسائل و گلایه‌های مطرح شده همین ماجرای حرمت شکنی و توهین به زنان محجبه جامعه با استفاده اجباری متهمان زن از چادر در جلسات دادگاه یا بازجویی بود. رئیس‌دستگاه قضا در همان جلسه ضمن تأیید به حق بودن این گلایه گفت: « اینکه هر کسی که متهم شد، چادر سرش کنند، مورد انتقاد برخی از بانوان در این جلسه نیز بود؛ درخصوص چادر سر کردن متهمین بنده هم معتقدم متهمان زن لزوما نباید چادر بپوشند بلکه می‌توان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد منتها با رعایت شئونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»
پس از این اظهارات رئیس‌قوه قضائیه، در جلسات اخیر دادگاه‌هایی که متهمان زن در آنها حضور دارند از جمله همان پرونده کلاهبرداری که گفته شد؛ دیگر شاهد استفاده زنان متهم از چادر نبودیم و آنها با پوشش متعارف و مربوط به خود در جلسات حاضر شدند.
امید می‌رود اتخاذ این تصمیم که باعث خوشحالی و استقبال مردم به ویژه زنان محجبه شده است، به تمام محاکم قضایی و همچنین به بازداشتگاه‌های پلیس نیز تسری یابد تا دیگر شاهد هتک حرمت چادر نباشیم. نکته مهم اینکه این موضوع سال‌ها قبل و با یک توجه کوچک هم قابل رفع بود، اما به هرحال توجه کنونی و البته با تأخیر به این موضوع مهم نیز قابل تقدیر و تشکر است. این موضوع می‌تواند الگویی باشد برای رفع سایر تصمیمات نادرست احتمالی که مورد اعتراض دلسوزان است.