تخت روانچی اسناد تجاوز پهپاد آمریکایی را در سازمان ملل به نمایش گذاشت

 به دنبال پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران به تجاوز یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران، واشنگتن خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شد.
دوشنبه شب، نشست غیرعلنی شورای امنیت به درخواست آمریکا درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران برگزار شد.
نکته قابل تأمل اینجاست که در بیانیه نشست شورای امنیت نامی از پهپاد ساقط‌شده نیست.
نشست غیرعلنی!


درخواست برگزاری غیرعلنی برای این نشست از سوی واشنگتن، شکی برای ناظران و کارشناسان بین‌المللی باقی نگذاشت که دستان آمریکا همچون نشست دو هفته گذشته در ماجرای حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان خالی است و نتوانسته برای اعضای این شورا، اقناع ایجاد کند.
«منصور العتیبی» نماینده کویت در سازمان ملل متحد و رئیس ‌دوره‌ای شورای امنیت در بیانیه‌ای که از سوی اعضای شورا جمع‌بندی شده بود، گفت: در نشست اخیر شورای امنیت، «رزماری دیکارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی از حادثه حمله به نفتکش‌ها در خلیج ‌فارس ارائه و تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد به تلاش خود برای گفت‌و‌گو و رایزنی در منطقه ادامه می‌دهد. شورای امنیت حمله به نفتکش‌ها را به شدت محکوم می‌کند چرا که امنیت ناوبری و حمل‌ونقل انرژی را تهدید می‌کند. تهدید ناوبری و آزادی کشتیرانی همچون تهدید صلح و امنیت بین‌المللی قلمداد می‌شود.
به گزارش میزان، اعضای شورای امنیت با اعلام نگرانی خود، از همه طرف‌ها در منطقه خواستند حداکثری خویشتنداری را به خرج دهند و اقدام‌های بزرگی را برای کاهش تنش و تشنج در منطقه به کار گیرند.
همان‌طور که پیش از این نیز ذکر شد، در بیانیه مذکور هیچ نامی از رویداد سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی به میان نیامده و شکستی دیگر را برای واشنگتن که دیپلماسی را با تحریک، تحریم و تروریسم اقتصادی یکسان می‌داند، رقم زده است.
ممانعت از حضور نماینده ایران!
«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در حاشیه نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران برگزار شد، طی نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: به عنوان کشوری که حریم هوایی آن از سوی دو پهپاد آمریکایی نقض شده است، ایران حق داشت تا در نشست شورای امنیت شرکت کند. این حق ما تحت منشور ملل متحد است. ما آمادگی خود را اعلام کردیم و درخواست دادیم تا در این نشست حضور یابیم اما متاسفانه از استفاده از این حق خود محروم شدیم.
تخت روانچی اضافه کرد: ما اطلاعات انکارناپذیری درباره این حادثه برای شورای امنیت فراهم کردیم. طبق جزئیات معتبر ما و اطلاعات دقیق فنی درباره مسیر، موقعیت و نقطه ورود و اثر این پهپاد آمریکایی، هیچ تردیدی وجود ندارد که در زمان هدف قرار گرفتن، برفراز آب‌های سرزمینی ایران در حال پرواز بوده است.
وی با بیان اینکه این پهپاد پس از چندین بار هشدارهای رادیویی و عدم توجه به هیچ‌یک از آنها، ساقط شد، اظهار کرد: اقدام ایران کاملاً بر اساس قوانین بین‌المللی بود. ایران مطابق بند 51 منشور ملل متحد در دفاع از خود عمل کرد.
به گزارش تسنیم، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: همچنین، در همان روز، یک هواپیمای جاسوسی دیگر آمریکا با 35 سرنشین، فضای هوایی ایران را نقض کرد که نیروی نظامی ایران حداکثری خویشتنداری را به خرج داد و هیچ اقدامی را علیه این هواپیمای مهاجم انجام نداد.
تخت روانچی تصریح کرد: نمونه دیگر در کمتر از یک ماه گذشته، پهپاد دیگر آمریکایی بود که در 26 ماه مه 2019 به حریم ایران وارد شد. ایران همواره تمام اعتراضات خود را به چنین موارد نقض و اقدامات تحریک‌آمیز از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعلام کرده است.
وی خاطرنشان کرد: اینها تنها نمونه‌هایی از اقدامات تحریک‌آمیز و ماجراجویانه آمریکا در نقض مرزها و حریم هوایی ایران است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: تصمیم امروز آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نشانه دیگری است که آمریکا برای قوانین بین‌المللی و دیدگاه اکثریت جامعه بین‌المللی احترامی قائل نیست.
فرافکنی نماینده آمریکا
«جاناتان کوهن» سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران درباره ادعای واشنگتن مبنی بر دست داشتن ایران در حوادث اخیر رخ‌ داده علیه نفتکش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) مدعی شد: برای ما روشن است و بران جهان نیز باید این‌گونه باشد که ایران مسئول حمله روز ۱۲ ماه مه و ۱۳ ماه ژوئن به کشتی‌ها در خلیج ‌فارس است. چنین حمله‌هایی یک تهدید جدی برای آزادی ناوبری و تجارت در مهم‌ترین گذرگاه‌های آبی جهان ایجاد می‌کنند.
کوهن بدون هیچ مستندی با فرافکنی درباره تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران مدعی شد که این پهپاد وارد حریم هوایی ایران نشده بود.
این دیپلمات آمریکایی در ادامه گفت: ایران باید متوجه باشد که این حملات غیرقابل قبول هستند. وقت آن رسیده است که جهان در گفتن این به ما ملحق شود. سیاست ما هنوز هم تلاش اقتصادی و دیپلماتیک برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره است.
ژست مضحک مذاکره از سوی این مقام آمریکایی در حالی است که دوشنبه شب، ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. کارشناسان معتقدند که هدف آمریکا از مذاکره، هیچ‌گاه توافق و معامله نیست، بلکه از نگاه آمریکا، مذاکره وسيله‌اي براي چيدن محصول فشارها است و نشستن پشت ميز مذاكره با آمريكايي‌ها يعني نقد كردن همان مواردي كه با فشار زمينه تحقق آن را فراهم كرده‌اند. به عبارت دیگر مذاکره از نگاه آمریکایی‌ها یعنی امتیازدهی یکطرفه کشور مقابل!
همصدایی اروپا با آمریکا
نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل، بیانیه‌ای صادر کردند.
سه کشور اروپایی در این بیانیه نگرانی عمیق خود از افزایش تنش‌ها در خلیج ‌فارس را ابراز داشته‌ و اعلام کردند که این تنش‌ها پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران افزایش یافته است. در این بیانیه بر حفظ برجام تاکید شد.
تروئیکای اروپایی در این بیانیه هیچ ‌اشاره‌ای به تجاوز آمریکا به حریم هوایی ایران نکردند و همزمان مدعی شده‌اند که برای حفظ برجام تلاش می‌کنند. اعضای اروپایی برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.
روسیه: پهپاد
 در حریم هوایی ایران بود
«نیکلای پاتروشییف» دبیر شورای امنیت روسیه گفت: بر اساس اطلاعاتی که من از وزارت دفاع روسیه دریافت کرده‌ام، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که چند روز پیش توسط ایران منهدم گردید، در حریم هوایی ایران قرار داشت. ما هیچ شواهد و دلایلی را که مخالف این مسئله باشد دریافت نکرده‌ایم.