کمین کلاهبرداران برای متقاضیان اعزام نیروی کار به خارج

آرمان- زینب مختاری: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان اعزام نیروی کار به خارج از کشور هشدار داد. مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت کار با اشاره به بازار داغ کلاهبرداران اینترنتی برای اعزام نیروی کار به خارج، از متقاضیان خواست پیش از اقدام به درج درخواست خود، از مجاز بودن فعالیت کاریابی اطمینان حاصل کنند. محمد اکبرنیا با اشاره به افزایش کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور اظهار کرد: متأسفانه در شرایطی که با تورم نیروی کار فارغ‌التحصیل و نرخ بیکاری این گروه از جامعه مواجه هستیم، بازار اعزام نیروی کار برای سودجویان جذابیت پیدا کرده و به همین دلیل، کلاهبرداران در این زمینه فعال شده‌اند.
وزارت کار برای مقابله با موج بیکاری فارغ‌التحصیلان، طرح‌های مختلفی را در نظر گرفته است که یکی از آنها اعزام نیروی کار به خارج از کشور بوده است. پیش از این، مشاور معاونت توسعه کارآفرینی گفته بود: با توجه به مشکلاتی که در حوزه تعاملات بین‌المللی وجود دارد امسال در نظر داریم برای کاهش موارد غیرمجاز خروج و مهاجرت کاری، اعزام مدیریت‌شده نیرو را ساماندهی کنیم و تعاملات با طرف‌های خارجی را بهبود بخشیم. محمدرضا کارگر خبر داده بود: در این مسیر اعزام هشت هزار فارغ التحصیل دانشگاهی و کسانی که می‌توانند در کشورهای هدف شاغل شوند و عایدی آنها به کشور بازگردد را هدفگذاری کرده‌ایم. او افزوده بود: اگرچه این رقم پیش‌بینی شده ناچیز است اما تلاش می‌کنیم هم مانع مهاجرت این افراد شویم و هم حداقل حمایت‌های لازم از این افراد در کشورهای مقصد و امکان بازگشت دوباره آنها به کشور را فراهم کنیم. اکنون با اعلام این خبر، فعالیت کلاهبرداران در بازار کاریابی بین‌المللی افزایش یافته است. رواج این نوع کلاهبرداری‌ها، واکنش وزارت کار را در پی داشت تا مدیر کل هدایت نیروی کار وزارت کار با هشدار درباره برخی فعالیت‌های غیرمجاز در حوزه کاریابی بین‌المللی، افراد جویای کار را به سمت فهرست کاریابی‌های مجاز مندرج در تارنمای این وزارتخانه هدایت کند.
ثبت نام از طریق کاریابی‌های وزارت کار
محمد اکبرنیا با تاکید بر اینکه نیروی کار متقاضی اعزام به خارج، پیش از اقدام به ثبت نام، باید حتما از مجاز بودن فعالیت کاریابی اطمینان حاصل کنند، درباره نحوه شناسایی و تشخیص کاریابی‌های غیرمجاز گفت: لیست تمام کاریابی‌های بین‌المللی و داخلی مجاز، در سایت وزارت کار اعلام شده و متقاضیان باید فقط از طریق این مراکز برای عزیمت به خارج از کشور با هدف اشتغال اقدام کنند. او ادامه داد: به‌رغم پیگیری‌های متعدد اما به دلیل گستردگی فضای مجازی متاسفانه شدت اینگونه فعالیت‌های غیرمجاز همچنان زیاد است و در کنار نظارت‌ها و اقدامات کنترلی، متقاضیان نیز باید جانب احتیاط را رعایت کنند. اکبرنیا با تاکید بر اینکه پیش از هر اقدام کنترلی، متقاضیان باید مراقب اقدامات فریبکارانه سودجویان در حوزه اعزام نیروی کار باشند، افزود: اطمینان از داشتن مجوز کاریابی مهم‌ترین اصل پیش از اقدام برای شروع فرایند اعزام است و متقاضیان باید به این موضوع توجه داشته باشند تا مبادا فریب وعده‌های دروغین را بخورند. به گزارش مهر، این مقام مسئول در وزارت کار بیان کرد: در صورت تخلف احتمالی از سوی کاریابی‌های دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور، شاکیان می‌توانند با حمایت وزارت کار به مراجع قضائی شکایت کنند و این وزارتخانه نیز پشتیبان آنها خواهد بود. مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار تاکید کرد: تنها روش قانونی مهاجرت شغلی، مراجعه متقاضیان به کاریابی‌های دارای مجوز از وزارت کار است که مسئولیت صحت فعالیت این مراکز را این وزارتخانه بر عهده دارد.


ضرورت امضای تفاهمنامه میان ایران و کشورهای مقصد
گزارش‌های مرکز آمار از وضعیت اشتغال در سال 97 نشان می‌دهد سهم بیکاران تحصیلکرده دانشگاهی از کل جمعیت بیکار کشور، 5/38 درصد بوده است. بررسی‌ها حاکی ا‌ست این شاخص نسبت به سال قبل 4/1 درصد افزایش یافته است. این آمار همچنین بیانگر آن است که در سال گذشته، سهم جمعیت شاغل تحصیلکرده دانشگاهی از کل شاغلان کشور 9/23 درصد بوده است. پیش از این، یک پژوهشگر ارشد حوزه کار در گفت‌وگو با «آرمان»‌ در همین باره گفته بود: ما به ‌طور طبیعی با لشگر بیکاران مواجهیم. در این لشگر بیکاران 38‌درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. این خیلی دردناک است که چرا افراد سال‌ها درس خوانده‌اند، هزینه کرده‌اند و امروز آرزوی شغلی را دارند که هم در قانون اساسی حقشان است و هم به لحاظ انسانی و شرافتی حق دارند. محسن ایزدخواه اظهار کرده بود: اگر قرار است ما از لشگر فارغ‌التحصیلان بیکار بکاهیم باید حتما بین نیازهای صنعت و دانشگاه رابطه معنی‌داری وجود داشته باشد؛ سنجش شود که صنعت ما به چه فنون و تخصص‌هایی نیاز دارد. او همچنین در مقوله اعزام نیرو به خارج تصریح کرده بود: اولین مساله این است که باید وضعیت ما با دنیا روشن باشد. اگر قرار است مازاد نیروی انسانی خود را به‌عنوان مهاجر به کشورها اعزام کنیم باید در دیپلماسی و روابط بین‌الملل تکلیف خود را روشن کنیم. این نکته کلیدی مساله است. ایزدخواه تاکید کرده بود: وزارتخانه‌های کار و امور خارجه باید مقاوله‌نامه‌های دو و چندجانبه‌ای با کشورهای مهاجرپذیر امضا کرده و نیروهای ما بر اساس آن مقاوله‌نامه‌ها در کشورهای هدف پذیرفته و ساماندهی شوند. همچنین این اعزام باید بر اساس نیازسنجی صورت‌گرفته از طریق وزارت خارجه و وابستگان کار انجام شود و در آموزش نیز بحث تئوری و مهارت همراه شوند.