تحریم ظریف و لجبازی بچه گانه با «تیر آرش»

رئیس‌جمهور آمریکا که بارها مدعی آمادگی برای مذاکره با ایران شده، شب گذشته با امضای یک فرمان اجرایی تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران تحمیل کرد، ترامپ در عین حال در خلال امضای همین تحریم ها هم مدعی شد که می‌خواهد با ایران به توافق برسد! براساس گزارش رسانه ها، آن چه در بین تحریم شدگان جدید کاخ سفید به چشم می خورد این است که رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ضرب شست های اخیر ایران دست به تحریم نهاد رهبری در ایران و فرماندهان نیروی زمینی و هوافضای سپاه پاسداران زده است. حتی اعلام شده ظریف  وزیر امور خارجه نیز در روزهای آینده به فهرست تحریم ها اضافه می شود! ترامپ که دیشب در دفتر کارش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، به صراحت اعلام کرد که این تحریم‌ها را در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی اعمال کرده است.  او این تحریم‌ها را «شدید» توصیف کرد، اما توضیح نداد که به طور مشخص این تحریم ها به جز بار روانی چه آثاری دارند و مثلاً می خواهند کدام بخش از اموال رهبری یا مسئولان سپاه در خارج از کشور را بلوکه کنند! ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش درباره این که آیا به دنبال مذاکره با ایران است، گفت: «دوست داریم مذاکره کنیم، اگر آن‌ها بخواهند. اگر نخواهند هم مشکلی نیست. اما دوست داریم این اتفاق بیفتد و رک بگویم، شاید هم به زودی این اتفاق بیفتد.» براساس گزارش بی.بی.سی، بعد از سخنان ترامپ، استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا هم اعلام کرد که نام چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های جدید گنجانده شده است. به گفته او محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه  و پنج فرمانده نیروی دریایی سپاه جزو تحریم شدگان هستند.منوچین همچنین گفت که نام محمدجواد ظریف هم تا چند روز دیگر در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد.
بلومبرگ: سیاست تحریم  آمریکا علیه ایران به آخر خط رسیده است
با این حال نشریه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی با اشاره به این‌که سیاست تحریم آمریکا علیه ایران به آخر خط رسیده، نوشت: چیز زیادی نمانده که آمریکا هدف قرار دهد چون بیشتر اقتصاد ایران زیر بار تحریم‌های مالی قرار گرفته است.  نشریه واشنگتن پست هم در گزارشی به قلم مکس بوت، به رفتارهای ترامپ اشاره کرد و نوشت که او مانند یک ببر می غرد اما اغلب مانند یک گربه وحشت زده عمل می کند!
 این گزارش با اشاره به این که ترامپ استاد تهدیدات پوشالی و تعهدات نقض شده است، افزود: ترامپ یک ببر توئیتری است که نمی‌توان تهدیداتش را جدی گرفت.