سخنگوی وزارت خارجه: گام دوم کاهش هسته‌ای را محکم‌تر برمی‏داریم

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی درباره پیگیری‌های وزارت امورخارجه پس از تجاوز هوایپمای آمریکایی به ایران تصریح کرد: علاوه بر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، اعتراض و محکوم کردن و احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و احضار کاردار امارات به عنوان کشوری که این پهپاد متجاوز از خاک آنها بلند شده بود، اقدامات حقوقی و دیپلماتیک برای اعتراض و شکایت این اقدام متجاوزکارانه انجام دادیم که مهم‏ترین آن ارسال نامه اعتراض به شورای امنیت بود که در آنجا ثبت شد. امیدواریم طی آن نامه متجاوزین متوجه اشتباه خود بشوند.
موسوی در پاسخ به این سوال که «آیا برجام با روسیه و چین ادامه می‌یابد؟» خاطرنشان کرد: ایران به برجام متعهد است و اقدامات ایران هم در قالب این توافق است و می‌خواهیم از حقوقی که در این توافق برای ایران در نظر گرفته شده، استفاده کنیم. وی افزود: حیات برجام بستگی به اجرای تعهدات توسط همه طرف‌های برجامی دارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره سفر معاون وزیر امورخارجه انگلیس به تهران و ادعای وی درباره نقش ایران در حملات به نفتکش‌ها بیان کرد: ما این شیوه انگلیسی‌ها را غیرسازنده می‌دانیم. موریسون به عنوان معاون جدید برای آشنایی با دیدگاه‌های ایران به تهران سفر کرد. در دیدار با آقای عراقچی که بسیار صریح هم بود، طرفین دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. معاون سیاسی وزیر امورخارجه با صراحت تمام پرونده‌هایی که ایران با آن درگیر بوده را مطرح و به ایشان ابلاغ کرد. موسوی ادامه داد: اظهارات ایشان را سازنده نمی‌دانیم و نمی‌پسندیم ولی شاید بتوان گفت انگلیس به خاطر گرفتاری‌های داخلی و مواجه بودن با بحران بی‌دولتی و برگزیت و عدم پشتیبانی اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد با آمریکا بیشتر همراه باشد که سازنده نیست و هرگونه همراهی با این سیاست‌ها غیرقابل قبول است.
به گزارش ایرنا، موسوی در پاسخ به سوالی دیگر درباره ادعای حمله سایبری به سیستم دفاعی ایران توسط آمریکا، اظهار کرد: من خبر دقیقی ندارم. برخی از رسانه‌های آمریکایی ادعاهایی در این باره داشتند. توانمندی دفاعی ما بالاست و بعید به نظر می‌رسد که آنها توان کار خاصی را داشته باشند. صرف این ادعا، اگر مسائل مطرح شده، رسمی باشد آنها دچار خبط بزرگی شده‌اند که اقدام خلاف حقوق بین‌المللی و قابل پیگیری است. این اعتراف می‌تواند مبنای کار حقوقی ما باشد. سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقامات اروپایی در سفر به تهران چه مسائلی را مطرح می‌کنند؟ آیا در این سفرها تهدیداتی را در زمینه کاهش تعهدات ایران مطرح شده است؟ تصریح کرد: آنچه اروپایی‌ها مطرح می‌کنند با توجه به عملکرد و پیشینه آنها قابل شنیدن نیست و اگر حرفی بزنند همانجا پاسخ قاطع خود را خواهند گرفت.


وی اضافه کرد: اینکه می‌گویند اگر به کاهش تعهداتتان ادامه بدهید چنین و چنان می‌شود، قابل توجه نیست و براساس برجام هم نیست. من به اروپایی‌ها توصیه می‌کنم برجام را دوباره بخوانند. برجام به طرفین اجازه می‌دهد اگر طرفی نقض عهد کند و به تعهداتش پایبند نباشد، طرفین می‌توانند اقداماتی را انجام دهند. موسوی ادامه داد: تا زمانی که گام عملی و ملموس برداشته نشود و خواسته‌های ایران که بحق و قانونی در چارچوب برجام است، اقدامات کاهش تعهدی خود را ادامه می‌دهیم. تا چند روز دیگر هم اگر آنها اقدامی انجام ندهند، گام دوم را محکم‌تر برمی‌داریم.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اگر اروپا در روزهای آینده اولین تراکنش‌های مالی را در قالب اینستکس انجام دهد، ایران گام دوم را اجرایی می‌کند؟ بیان کرد: ما صراحتاً حق و حقوق خود را اعلام کرده‌ایم. باید بین حقوق و تکالیف ما تعادل ایجاد شود.
وی تاکید کرد: اگر تراکنش‌ها و اینستکس صوری باشد، قطعاً ایران را راضی نخواهد کرد. ایران باید به درآمدهای نفتی خود قبل از خروج آمریکا از برجام برگردد که این بستگی دارد به اینکه مبلغی که برای اجرای تهعدشان و معامله در نظر گرفته‌اند، در چه اندازه است و تا چه اندازه خواسته‌های ایران را تامین می‌کند.
موسوی درباره ادعای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هم اظهار کرد: آیا تحریم دیگری مانده است که آمریکا علیه ایران عملی نکرده باشد؟ آنها از یک طرف از آمادگی بی‌شرط و باشرط و میانجیگری سخن می‌گویند و از طرف دیگر، فشار حداکثری علیه ملت ایران را دنبال می‌کنند. خودشان هم می‌دانند اگر فشار و تحریم پاسخگو بود زودتر نتیجه می‌گرفتند. قطعاً ایران به خاطر فشار نه مذاکره می‌کند و نه تسلیم می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا کاغذ دیگر یک کالای اساسی نیست؟ قیمتی که رام نمی‌شود! ژوبین صفاری تکرار تاریخ در یک آلزایمر سیاسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد سناریوی ادامه‌دار «ارز دولتی» بایدها و نبایدهای حضور خردسالان در فضای عمومی بررسی شد ورود کودکان ممنوع؟ «ابتکار» از اعتراض نمایندگان به عملکرد هیئت رئیسه درباره معرفی گزینه رئیس کمیسیون اصل 90 گزارش می‏دهد با تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگلبانان در مجلس، این لایحه برای تبدیل شدن به قانون نیازمند رای شورای نگهبان است سخنگوی وزارت خارجه: گام دوم کاهش هسته‌ای را محکم‌تر برمی‏داریم اکرم‌ امام‌اغلو بار دیگر با فاصله‌ای معنادار، نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه را در انتخابات شهرداری استانبول شکست داد رئیس قوه قضائیه: مبارزه با مواد مخدر یک مسئله مهم جهانی است معاون اول رئیس جمهوری: نیازمند جراحی اقتصادی هستیم محمدجواد ظریف: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مسئول ایجاد اختلال در مبارزه با موادمخدر هستند